  • 21. Data: 2004-05-19 14:01:56
    Temat: Re: Rozwiązanie umowy z PLUSem - ciekawe
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    WOJSAL wrote:
    > Nie wiem, czy jest w regulaminie informacja
    > na temat wydawacy. Zreszta jakie to ma znaczenie?
    > Regulamin jest umowa, ktora dotyczy obu stron.

    Nie, regulamin nie jest umową (w uproszczeniu), regulamin jest wzorcem
    umowy. Poszukaj w kc o takich, może też trochę poczytaj.

    KG

  • 22. Data: 2004-05-19 14:04:23
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl>

    > WOJSAL wrote:
    >
    > Nie, regulamin nie jest umową (w uproszczeniu), regulamin jest wzorcem
    > umowy. Poszukaj w kc o takich, może też trochę poczytaj.

    Precyzyjniej: regulamin jest elementem umowy.
    Ale nie to jest tu najistotniejsze.

    WOJSAL

  • 23. Data: 2004-05-19 14:10:22
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > "Publiczne ogłoszenie" najwyraźniej nie jest niedozwolonym postanowieniem
    > umownym, jako że wcale nie tak dawno widziałem taką formę stosowaną
    > przez banki ("zwykłe", nie internetowe - zmiany wywieszane w oddziale
    > i już).

    Nie jest niedozwolonym postanowieniem, bo ktoś go stosuje? Ciekawa
    argumentacja :)

    A coś zblizonego - z wyroku Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
    przeciwko PKO BP SA (XVII Amc 41/01):
    "W związku z tym, w świetle treści art. 384 § 2 zd. pierwsze, wzorce
    umowne umów o świadczenie usług bankowych wiążą klienta banku, jeżeli
    mógł zapoznać się z treścią wzorca. Jednakże rozwiązanie to nie ma
    zastosowania w sytuacji określonej w art. 384 § 2 zd. drugie, to jest do
    umów z udziałem konsumentów, którym wobec tego wzorzec ten powinien być
    doręczony przy zawarciu umowy. Nie budzi bowiem wątpliwości, że umów
    rachunku bankowego nie zalicza się do umów powszechnie zawieranych w
    drobnych, bieżących sprawach życia codziennego. Mając to na uwadze Sąd
    przyjął, że Bank miał obowiązek wynikający z treści art. 384 Kc,
    doręczyć wszystkie postanowienia wzorca umowy przy jej zawieraniu.
    Obowiązku tego nie dopełnił, skoro w odniesieniu do części klauzul
    umownych jedynie powołał się na treść swojej Taryfy zawierającej, jak
    wykazano, postanowienia wzorca umownego. Taryfy tej nie doręczał drugiej
    stronie umowy. Takie postępowanie w obrocie z konsumentami uznać należy
    za pozbawione podstawy prawnej. Taki sam tryb postępowania obowiązuje z
    mocy art. 384[1] Kc przy wprowadzaniu do obrotu konsumenckiego wzorca
    umowy już w trakcie trwania stosunku umownego o charakterze ciągłym, a
    za taki należy uznać umowę rachunku bankowego. Niedochowanie tego trybu
    powoduje skutek wyżej opisany."

    > 384[1] wręcz stwierdza że taka zmiana jest "prawidłowa" !

    patrz wyżej

    KG

  • 24. Data: 2004-05-21 09:35:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 May 2004, WOJSAL wrote:

    >+ Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl>
    >+ > On Wed, 19 May 2004, WOJSAL wrote:
    >+ >
    >+ > >+ Obecnie firma moze cos takiego umiescic
    >+ > >+ bo jest wydawca regulaminu? (o ile w ogole jest
    >+ > >+ wydawca)
    >+ >
    >+ > A to jeszcze zapodaj googlowi "niedozwolone postanowienia umowne".
    >+ > Zdziwisz się :)
    >+
    >+ A jaka jest twoja odpowiedz?

    Odemnie komentarz:
    "Firma może zmieniać umowę opartą na wzorcu o ile nie stosuje
    niedozwolonych postanowień umownych oraz publicznie i w sposób
    ujęty w umowie przedstawia warunki zmiany". Nie sprawdzam czy
    musi poinformować o prawie do wypowiedzenia, na wszelki wypadek
    dopisałbym do listy wymogow ;)
    "stosujesz się do przedstawionej opinii na własną odpowiedzialność,
    (c) Maddy" ! :)

    Konkretnie:
    W twoim ogłoszeniu nie ma słowa o powodzie podniesienia ceny
    usług - KC art. 385[3]:
    +++
    Art. 385 (3). W razie wątpliwości uważa się, że niedozwolonymi
    postanowieniami umownymi są te, które w szczególności:
    [...]
    10) uprawniają kontrahenta konsumenta do jednostronnej zmiany umowy bez
    ważnej przyczyny wskazanej w tej umowie
    [...]
    ----

    nadto zapisek o 3 dniach i Pcimiu Górnym IMHO pasuje jak ulał do:

    +++
    20) przewidują uprawnienie kontrahenta konsumenta do określenia lub
    podwyższenia ceny lub wynagrodzenia po zawarciu umowy bez przyznania
    konsumentowi prawa odstąpienia od umowy
    ---
    ...w powiązaniu z:
    +++
    18) stanowią, że umowa zawarta na czas oznaczony ulega przedłużeniu, o ile
    konsument, dla którego zastrzeżono rażąco krótki termin, nie złoży
    przeciwnego oświadczenia,
    ---

    Krótko mówiąc - pokazówka jak łamać prawa konsumenta i dostać
    karę od Urzędu Ochrony :)

    >+ > >+ Jesli regulamin nie mowi inaczej, to powinna
    >+ > >+ obowiazywac symetria:
    >+ >
    >+ > Nie. Przy mnóstwie umów NIE MA symetrii i prawo dość dobrze opisuje
    >+ > prawa i obowiązki każdej ze stron.
    >+
    >+ Czy obecnie prawo zabrania konsumentowi
    >+ wysylac zmiany regulaminu z klauzula "jak
    >+ nie odpowiecie, to znaczy ze sie zgadzacie" ?

    Nie zabrania. Pod warunkiem że najpierw strona przeciwna się
    na to zgodziła w umowie ! Nie widzę zastrzeżenia żeby konsument nie mógł
    przedstawić własnego wzorca :)
    Czy masz w zwyczaju czytać umowy ? :) I ile razy pozwolili ci coś
    wynegocjować przy "wzorcu" ? :]

    >+ > Miałeś okazję poczytać dyskusję "za co płaci się prawnikom" :) (tak
    >+ > ponad tydzień temu :))
    >+
    >+ Nie mialem czasu.
    >+ A obecnie tez nie mam czasu by czytac wypowiedzi
    >+ wielu osob na jakis tam temat. Domyslam sie ze
    >+ na pewno byly rozne wypowiedzi, i z pewnoscia -
    >+ jak to bywa w dyskusji - pojawily sie rozne
    >+ tematy dyskusji.
    >+ Tylko ktore wypowiedzi w tej dyskusji byly prawidlowe? ;)

    Odpowiedź jak do poprzedniego postu: "Daj się namówić na
    przejrzenie K.C." :)
    Ja wiem że to ponad 1080 artykułów :>, ale cóż poradzić... !

    Streszczenie: poszło o komentarze do postu z pytaniem "jaki
    prawnik podejmie się prowadzenia sprawy z zapłatą w postaci
    prowizji od wygrania". A K.C. nie przewiduje zapłaty "za efekt"
    przy umowie zlecenia, więc IMHO ten warunek ("od wygrania")
    będzie nieważny.

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 25. Data: 2004-05-21 09:44:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 May 2004, WOJSAL wrote:
    [...]
    >+ > >+ Tak na marginesie.
    >+ > >+ Co by bylo, gdyby klient zmienil regulamin,
    [...]
    >+ > Obejrzyj sobie K.C.
    >+ > Szukaj tekstu "wzorzec umowny" - są przepisy dopuszczające takie
    >+ > właśnie formułowanie umowy (jest "wzorzec" a na papierze sporządza
    [...]
    >+ Czyli Ty mozesz wyslac zmiane regulaminu
    >+ do firmy X z klauzula "brak odpowiedzi
    >+ oznacza zgode"? (przy zalozeniu, ze regulamin
    >+ nic nie mowi na ten temat)

    *UMOWA* musi coś "mówić na ten temat". Nie sprawdzam, ale zdaje się
    że w KC jest coś o przypadku zajścia kolizji dwu wzorców umownych
    (a, jest - 385[4] - ale pisze "między przedsiębiorcami" !)
    Umowa oparta o wzorzec umowny musi wyraźnie wyróźniać te zapisy,
    które pochodzą "od wzorca" i te które są wynegocjowane indywidualnie
    inaczej jest proszeniem się o kłopty z art. 385[1].4

    >+ Jesli tak - to OK.

    Trzeba byłoby dopilnować przy ZAWIERANIU umowy żeby zapisać
    jasno że TEŻ przedstawiasz "wzorzec w rozumieniu ustawy Kodeks
    Cywilny" ! ;>
    Nie wiem czy od tego podatku (VAT !) ci nie przyłożą, bo jeśli
    z KC da się wywieść że dana umowa jest dowodem "przedsiębiorczości"
    to Urząd Skarbowy ci tego dowiedzie ;>

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 26. Data: 2004-05-21 09:52:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 May 2004, kam wrote:

    >+ Gotfryd Smolik news wrote:
    [...]
    >+ Nie jest niedozwolonym postanowieniem, bo ktoś go stosuje? Ciekawa
    >+ argumentacja :)

    No, masz rację :) Zakładam że akurat przy ilości umów zawieranych
    przez banki sprawa by "wyszła" :)

> [...]
    >+ umów z udziałem konsumentów, którym wobec tego wzorzec ten powinien być

    Słusznie. Ale po piersze - chodzi o zupełny brak wzorca a po drugie
    zupełny brak "doręczenia" :)
    [...]
> [...]
    >+ wykazano, postanowienia wzorca umownego. Taryfy tej nie doręczał drugiej
    [...]
    >+ > 384[1] wręcz stwierdza że taka zmiana jest "prawidłowa" !
    >+
    >+ patrz wyżej

    Patrzę :)
    Sugerujesz iż oparcie się że "nie podpisałem regulaminu" (mimo
    że prawdopodobnie go DOSTAŁ razem z f-rą za którą zapłacił :))
    będzie argumentem ?
    Owszem, spuszczam z tonu :) - ale ustawa wymaga tylko POWIADOMIENIA
    a nie podpisania ("i tej linii bronię") !

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 27. Data: 2004-05-23 21:00:45
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > Sugerujesz iż oparcie się że "nie podpisałem regulaminu" (mimo
    > że prawdopodobnie go DOSTAŁ razem z f-rą za którą zapłacił :))
    > będzie argumentem ?

    Raczej nie, przynajmniej ja bym takiego nie uznał - o ile firma wykaże w
    jakiś sposób, że wysyłała zmianę regulaminu wraz z fakturą.
    Niekoniecznie dokładnie tej osobie.

    > Owszem, spuszczam z tonu :) - ale ustawa wymaga tylko POWIADOMIENIA
    > a nie podpisania ("i tej linii bronię") !

    a to na pewno

    KG