    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Rozwiązanie umowy z PLUSem - ciekawe
    Date: Fri, 21 May 2004 11:35:46 +0200

    On Wed, 19 May 2004, WOJSAL wrote:

    >+ Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl>
    >+ > On Wed, 19 May 2004, WOJSAL wrote:
    >+ >
    >+ > >+ Obecnie firma moze cos takiego umiescic
    >+ > >+ bo jest wydawca regulaminu? (o ile w ogole jest
    >+ > >+ wydawca)
    >+ >
    >+ > A to jeszcze zapodaj googlowi "niedozwolone postanowienia umowne".
    >+ > Zdziwisz się :)
    >+
    >+ A jaka jest twoja odpowiedz?

    Odemnie komentarz:
    "Firma może zmieniać umowę opartą na wzorcu o ile nie stosuje
    niedozwolonych postanowień umownych oraz publicznie i w sposób
    ujęty w umowie przedstawia warunki zmiany". Nie sprawdzam czy
    musi poinformować o prawie do wypowiedzenia, na wszelki wypadek
    dopisałbym do listy wymogow ;)
    "stosujesz się do przedstawionej opinii na własną odpowiedzialność,
    (c) Maddy" ! :)

    Konkretnie:
    W twoim ogłoszeniu nie ma słowa o powodzie podniesienia ceny
    usług - KC art. 385[3]:
    +++
    Art. 385 (3). W razie wątpliwości uważa się, że niedozwolonymi
    postanowieniami umownymi są te, które w szczególności:
    [...]
    10) uprawniają kontrahenta konsumenta do jednostronnej zmiany umowy bez
    ważnej przyczyny wskazanej w tej umowie
    [...]
    ----

    nadto zapisek o 3 dniach i Pcimiu Górnym IMHO pasuje jak ulał do:

    +++
    20) przewidują uprawnienie kontrahenta konsumenta do określenia lub
    podwyższenia ceny lub wynagrodzenia po zawarciu umowy bez przyznania
    konsumentowi prawa odstąpienia od umowy
    ---
    ...w powiązaniu z:
    +++
    18) stanowią, że umowa zawarta na czas oznaczony ulega przedłużeniu, o ile
    konsument, dla którego zastrzeżono rażąco krótki termin, nie złoży
    przeciwnego oświadczenia,
    ---

    Krótko mówiąc - pokazówka jak łamać prawa konsumenta i dostać
    karę od Urzędu Ochrony :)

    >+ > >+ Jesli regulamin nie mowi inaczej, to powinna
    >+ > >+ obowiazywac symetria:
    >+ >
    >+ > Nie. Przy mnóstwie umów NIE MA symetrii i prawo dość dobrze opisuje
    >+ > prawa i obowiązki każdej ze stron.
    >+
    >+ Czy obecnie prawo zabrania konsumentowi
    >+ wysylac zmiany regulaminu z klauzula "jak
    >+ nie odpowiecie, to znaczy ze sie zgadzacie" ?

    Nie zabrania. Pod warunkiem że najpierw strona przeciwna się
    na to zgodziła w umowie ! Nie widzę zastrzeżenia żeby konsument nie mógł
    przedstawić własnego wzorca :)
    Czy masz w zwyczaju czytać umowy ? :) I ile razy pozwolili ci coś
    wynegocjować przy "wzorcu" ? :]

    >+ > Miałeś okazję poczytać dyskusję "za co płaci się prawnikom" :) (tak
    >+ > ponad tydzień temu :))
    >+
    >+ Nie mialem czasu.
    >+ A obecnie tez nie mam czasu by czytac wypowiedzi
    >+ wielu osob na jakis tam temat. Domyslam sie ze
    >+ na pewno byly rozne wypowiedzi, i z pewnoscia -
    >+ jak to bywa w dyskusji - pojawily sie rozne
    >+ tematy dyskusji.
    >+ Tylko ktore wypowiedzi w tej dyskusji byly prawidlowe? ;)

    Odpowiedź jak do poprzedniego postu: "Daj się namówić na
    przejrzenie K.C." :)
    Ja wiem że to ponad 1080 artykułów :>, ale cóż poradzić... !

    Streszczenie: poszło o komentarze do postu z pytaniem "jaki
    prawnik podejmie się prowadzenia sprawy z zapłatą w postaci
    prowizji od wygrania". A K.C. nie przewiduje zapłaty "za efekt"
    przy umowie zlecenia, więc IMHO ten warunek ("od wygrania")
    będzie nieważny.

    pozdrowienia, Gotfryd