  • 1. Data: 2002-06-17 09:07:46
    Temat: Rozwiazanie umowy o prace
    Od: "MiRo" <m...@p...onet.pl>

    Witam.

    Pisze w imieniu znajomej, ktora ma problemy z optymalnym zakonczeniem pracy.
    Znajoma ta pracuje w niepublicznym przedszkolu (prawie dwa lata), ma umowe
    na czas nieokreslony. Jednakze ze wzgledu na zmiane profilu przedszkola,
    okazalo sie ze nie ma tam dla niej miejsca, tzn. miejsce swe musi przekazac
    osobie lepiej znajacej jezyk niemiecki.
    I teraz zapytanie: kierowniczka sugeruje rozwiazanie umowy za porozumieniem
    ('bo to bardziej korzystnie - nie trzeba podawac powodu wypowiedzenia, a
    poza tym finansowo wyjdzie na to samo')?!? Nie wspomina ani slowem o
    ewentualnosci odprawy (ale znana jest ze 'swoistego' traktowania spraw
    zwiazanych z placeniem czegokolwiek komukolwiek).
    Kolezanka ma sie zastanowic: wypowiedzenie czy za porozumieniem? Co robic?
    Czy moze liczyc na jakies pieniadze?

    Sorki za chaos, ale niewiele znam sie na tym :(
    Z gory dzieki za odzew jakikolwiek.

    Pzdr /MiRo

  • 2. Data: 2002-06-17 10:02:54
    Temat: Re: Rozwiazanie umowy o prace
    Od: "Boguslaw Szelest" <s...@f...onet.pl>

> [...]
    > na czas nieokreslony. Jednakze ze wzgledu na zmiane profilu przedszkola,
    > okazalo sie ze nie ma tam dla niej miejsca, tzn. miejsce swe musi

    Nie musi! Czy jest nauczycielem mianowanym zatrudnionym na podstawie aktu
    mianowania na czas określony? Jeśli tak, to kto chce rozwiązać z nią umowę?

> [...]
    > ewentualnosci odprawy (ale znana jest ze 'swoistego' traktowania spraw
    > zwiazanych z placeniem czegokolwiek komukolwiek).

    Kierowniczka ze swoimi sugestiami może pocałować się w d... Napewno
    wspomniana kierowniczka chce wybrać wariant optymalny, ale... dla siebie.To
    zakład pracy chce jej wypowiedzieć stosunek pracy. Musi zatem mieć podstawę.
    Znajoma może jeszcze bronić się odwołując do sądu.
    Nie odpowiem, czy w przypadku rozwiązania umowy za porozumieniem stron
    należy się jakaś odprawa. Proponuję jednak nie działać pochopnie. Jak chce
    przedszkole pozbyć się jej, to niech wypowie jej stosunek pracy a wtedy
    napewno należy się jej odprawa, która zależy od warunków umowy o pracę.

    Pozdrawiam,
    Bogusław

  • 3. Data: 2002-06-17 10:21:08
    Od: "DarekS" <d...@p...onet.pl>

> [...]
    podstawę.
    > Znajoma może jeszcze bronić się odwołując do sądu.
    Prawda
> [...]
    > przedszkole pozbyć się jej, to niech wypowie jej stosunek pracy a wtedy
    > napewno należy się jej odprawa, która zależy od warunków umowy o pracę.
    Z jakiego tytułu? IMO odprawa będzie się należała jeżeli zostanie
    zlikwidowane stanowisko pracy itp. na podstawie ustawy o zwonieniach
    grupowych (potoczna nazwa). Natomiast jeśli nie ma szczególnych ustaleń w
    umowie o pracę (zgodnych oczywiście z kodeksem pracy , kartą nauczyciela
    itp.) to w tym akurat wypadku kiedy powodem zwolnienia jest (cytuję: miejsce
    swe musi przekazac
    osobie lepiej znajacej jezyk niemiecki) brak dostatecznych kwalifikacji,
    wywalczenie odprawy może być bardzo trudne. Należałoby udowodnić, że
    wypowiedzenie jest skutkiem zmian organizacyjnych - może wtedy...

    Darek

  • 4. Data: 2002-06-17 10:30:51
    Od: "Boguslaw Szelest" <s...@f...onet.pl>

    [..]
> [...]
    > wywalczenie odprawy może być bardzo trudne. Należałoby udowodnić, że
    > wypowiedzenie jest skutkiem zmian organizacyjnych - może wtedy...

    Racja. Pproponuje udać się z tym do prawnika, najlepiej takiego, który
    specjalizuje się w prawie oświatowym. Są tacy przy ZNP.

    Bogusław

  • 5. Data: 2002-06-17 10:57:41
    Od: "Kaizen" <x...@c...sz>

    Użytkownik "MiRo" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > na czas nieokreslony. Jednakze ze wzgledu na zmiane profilu przedszkola,
    > okazalo sie ze nie ma tam dla niej miejsca, tzn. miejsce swe musi
    przekazac
    > osobie lepiej znajacej jezyk niemiecki.

    Czyli IMO tak naprawdę w związku ze zmianą profilu następuje likwidacja
    stanowiska "przedszkolanka" i powstanie nowego "przedszkolanka-germanistka"
    (czy też księgowa, na księgowa germanistka itp). Ale to IMO. Trudno wymagać,
    żeby w związku z rozwojem firmy kierowca prezesa nagle miał obowiązek
    posiadania licencji pilota odrzutowca.

    > I teraz zapytanie: kierowniczka sugeruje rozwiazanie umowy za
    porozumieniem
    > ('bo to bardziej korzystnie - nie trzeba podawac powodu wypowiedzenia, a
    > poza tym finansowo wyjdzie na to samo')?!?

    W porozumieniu można zawrzeć dowolne warunki pożegnania (mogą być o wiele
    lepsze niż wypowiedzenia), ale standardowo, w tej sytuacji jest gorsze.
    1. Dłużej czeka na zasiłek dla bezrobotnych
    2. Nie przysługują 2 dni zwolnienia na poszukiwanie pracy.
    3. Nie przysługuje "odprawa".

    Ten ostatni punkt może być sporny, gdyż odprawa przysługuje przy likwidacji
    stanowiska. IMO jednak jest to likwidacja stanowiska - gdyby chodziło o
    poszerzenie umiejętności pracownika, to pracodawca powinien ułatwić
    pracownikowi nabycie ich.
    Zwolnienie pracownika zatrudnionego na umowę na czas nieokreślony, wbrew
    pozorom, nie jest takie proste. Takie wypowiedzenie trzeba uzasadnić. Gdyby
    zmiana wymagań co do pracownika mógł być przyczyną zwolnienia, nikt by
    inaczej nie zwalniał (np. znajomy szefa zna akurat węgierski i szuka pracy,
    więc zwalniamy kierownika magazynu, bo nagle potrzebny jest węgierski i
    zatrudniamy znajomego). Przyczyną może być utrata kwalifikacji czy uprawnień
    niezbędnych do wykonywania zawodu (np. utrata prawa jazdy dla kierowców),
    ale nie nowe wymagania.
    W tej sytuacji pani kierownik chce uniknąć kłopotów. IMVHO sąd może
    unieważnić wypowiedzenie tak uzasadnione.
    Pracowanie jednak "na siłę" jest nieprzyjemne. Pracodawca może szukać "haka"
    by zwolnić dyscyplinarnie i uprzykszać.
    IMO rozsądna propozycja jest taka, żeby pracodawca wypłacił odprawę (trochę
    na tym traci, bo musiało by to być na zasadzie premii, czyli odliczone
    zostaną ZUSy, których od "prawdziwej" odprawy się nie odlicza), udzieli 2
    dni zwolnienia (płatnego) na poszukiwanie pracy i termin taki jak przy
    wypowiedzeniu (czyli do końca następnego miesiąca, po miesiącu w którym
    porozumienie zostaje podpisane).
    Jeżeli pracodawca nie zgodzi się na takie porozumienie, wypowiedzenie
    uzasadni zmianą wymagań na stanowisku i nie wypłaci odprawy to IMO trzeba
    udać się do sądu pracy o uznanie wypowiedzenia za nieważne (pouczenie o
    prawie odwołania się musi być na świadectwie pracy).

    > Kolezanka ma sie zastanowic: wypowiedzenie czy za porozumieniem? Co robic?
    > Czy moze liczyc na jakies pieniadze?

    _IMO_ albo porozumienie stron na jej warunkach, albo wypowiedzenie i sąd
    pracy. Ale wszystko IMVHO i koniecznie skontaktujcie się z PIP. Podstawowe
    pytanie w tej sytuacji, to czy zmiana wymagań na danym stanowisku może być
    przyczyną zwonienia pracownika (bez uprzedniego zaproponowania mu szkoleń i
    kursów).

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 6. Data: 2002-06-17 11:19:56
    Od: "DarekS" <d...@p...onet.pl>

    > Czyli IMO tak naprawdę w związku ze zmianą profilu następuje likwidacja
    > stanowiska "przedszkolanka" i powstanie nowego
    "przedszkolanka-germanistka"
    > (czy też księgowa, na księgowa germanistka itp)...

    To jest sprawa dyskusyjna - kierowniczka pewnie będzie ratować sie
    udowadnianiem, że znajomość niemieckiego była wymagana ale pracownik nie
    podwyższał swich kwalifikacji w trakcie trwania umowy itp... Jeśli tak nie
    było to masz rację i odprawa jest coraz bliżej - zmiany organizacyjne i
    związana z tym likwidacja stanowiska w jego obecnym zakresie obowiązków.

> [...]
    > lepsze niż wypowiedzenia), ale standardowo, w tej sytuacji jest gorsze.
    > 1. Dłużej czeka na zasiłek dla bezrobotnych

    przez pierwsze 3 miesiące nie przysługuje i wypłaca się tylko przez 3 mies.

    > 2. Nie przysługują 2 dni zwolnienia na poszukiwanie pracy.
    > 3. Nie przysługuje "odprawa".

    Tego nie jestem pewien, bo zdaje się, że nie sposób rozwiązania umowy o
    pracę ma znaczenie, tylko przyczyny i inicjatorem porozumienia powinien być
    zakłąd pracy

> [...]
    > dni zwolnienia (płatnego) na poszukiwanie pracy i termin taki jak przy
    > wypowiedzeniu (czyli do końca następnego miesiąca

    albo 3 mies.

    >, po miesiącu w którym
    > porozumienie zostaje podpisane).

    A czym takie porozumienie różni się od wypowiedzenia???

> [...]
    > udać się do sądu pracy o uznanie wypowiedzenia za nieważne (pouczenie o
    > prawie odwołania się musi być na świadectwie pracy).

    Jeśli takiego pouczenia nie ma to odwoływać się może przez 3 lata inaczej w
    terminie podanym w pouczeniu. Termin ten jednak nie ma znaczenie przy
    ubieganiu się o odprawę.

> [...]
    > przyczyną zwonienia pracownika (bez uprzedniego zaproponowania mu szkoleń

    I tu się z Tobą zgadzam - podstawa to skontaktować się z PIP i przedstawić
    całą sytuację

    Darek

  • 7. Data: 2002-06-17 11:24:46
    Od: "Kaizen" <x...@c...sz>

    Użytkownik "DarekS" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > albo 3 mies.

    "pracuje prawie 2 lata" - więc miesiąc.

    > A czym takie porozumienie różni się od wypowiedzenia???

    Różnym trybem rozwiązania umowy na świadectwie, różnica w zasiłku dla
    bezrobotnych (o której też pisałeś) i trudno dochodzić czegoś, co nie było
    zapisane w porozumieniu, w sądzie pracy (nie obowiazują zapisy dotyczące
    wypowiedzenia).

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 8. Data: 2002-06-17 12:12:21
    Od: "Mikrus" <n...@g...pl>

    Użytkownik "DarekS" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    (ciach)
> [...]
    > wywalczenie odprawy może być bardzo trudne. Należałoby udowodnić, że
    > wypowiedzenie jest skutkiem zmian organizacyjnych - może wtedy...

    syganlizuję istotny błąd w tym wywodzie:
    Kwalifikacje nauczyciela wychowawcy w przedszoku zatrudnonego w oparciu o
    Kartę nauczyciela są tam pracyzyjnie zdefiniowane. Chodzi o wykształcenie i
    kwalifikacje pedagogiczne. Brak znajomości języka niemieckiego (podobnie jak
    chińskiego, wietnamskiego, kaczego, piczego, indyczego...) nie stanowi braku
    kwalifikacji do pracy w przedszkolu na stanowisku nauczyciela-wychowawcy.
    Tak, czy owak:
    jak przedszkole chce zwolnić to niech ono wypowie. Podana będzie wóczas i
    przyczyna i podstawa prawna. Nie bawić się w porozumiania stron - broń
    boże!!!!!!!!!!!
    Należy pamiętać o 7 dniowym terminie prawie do skargi do sądu pracy
    m.

  • 9. Data: 2002-06-17 12:51:59
    Od: "DarekS" <d...@p...onet.pl>

    > "pracuje prawie 2 lata" - więc miesiąc.

    Przepraszam, nie doczytałem

> [...]
    > zapisane w porozumieniu, w sądzie pracy (nie obowiazują zapisy dotyczące

    Pytałem z punktu widzenia pracodawcy, bo nawet ZUS trzeba zapłacić od
    odprawy (tak w każdym razie było kiedy ja sądziłem się o odprawę, że
    pracodawca był obciążony wszystkimi składnikami tak jak wynagrodzenie)
    Pozdrawiam
    Darek

  • 10. Data: 2002-06-17 12:59:10
    Od: "DarekS" <d...@p...onet.pl>

    > Kwalifikacje nauczyciela wychowawcy w przedszoku zatrudnonego w oparciu o
    > Kartę nauczyciela są tam pracyzyjnie zdefiniowane. Chodzi o wykształcenie
    > kwalifikacje pedagogiczne.

    Niestety nie znam karty nauczyciela

> [...]
    braku
    > kwalifikacji do pracy w przedszkolu na stanowisku nauczyciela-wychowawcy.

    Chyba że jednocześnie uczyła niemieckiego bo zdaje się że w przedszkolach
    nie trzeba być filologiem, ale to już bawię się w teoretyzowanie. Oczywiście
    masz rację i słusznie zwróciłeś uwagę na mój błąd choć nie zmienia to istoty
    sprawy, że aby należała się odprawa wyłącznymi powodami rozwiązania umowy o
    pracę muszą być przyczyny , w skrócie , ekonomiczne