  • 1. Data: 2004-04-09 09:49:04
    Temat: Rozliczenianie sie z pracodawca - firma i etat
    Od: "Grzegorz" <s...@p...onet.pl>

    Pracuję na etacie i założyłem własną firmę. W jaki sposób najlepiej rozliczać
    się z pracodawcą za dodatkowe prace? Czy mogę na umowę o dzieło (słyszałem że w
    takim układzie - etat i firma - można to robić bez dodatkowych kosztów) czy tak
    jak chce pracodawca po prostu poprzez faktury? Które rozwiązanie jest bardziej
    opłacalne? Myslałem że na umowy o dzieło, gdyż faktycznego podatku jest tylko
    10% (50% koszty uzyskania przychodu) który zapłaci pracodawca (czyli ja nie
    ponoszę dodatkowych kosztów), a w przypadku faktury oprócz VATu (który zapłaci
    pracodawca) jest jeszcze podatek 19%, który już muszę zapłacić sam.

    Dlaczego pracodawcy zależy na wystawaniu faktur zamiast umowy o dzieło?

    Grzegorz

  • 2. Data: 2004-04-14 08:20:47
    Temat: Re: Rozliczenianie sie z pracodawca - firma i etat
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Grzegorz napisał:

> [...]
    > pracodawca) jest jeszcze podatek 19%, który już muszę zapłacić sam.

    Po pierwsze, jeżeli te dodatkowe prace sa takie same jak te które
    wchodza w skład twoich etatowych obowiązków (tylko jest ich po prostu
    więcej) to rozliczanie cześci tych prac etatem a części innymi umowami
    nadaje sie do natychmiastowego zakwestionowania przez US.

    Możesz wystawić pracodawcy fakturę na prace których nie wykonujesz na
    umowe o pracę.
    Ta sama zasada dotyczy innych umów - o dzieło czy zlecenia. Nie mozna
    wykonywac tych samych czynności trochę na etacie, troche na umowach
    cywilno - prawnych.

    Umowa o dzieło z własnym pracodawcą to koniecznośc zapłaty pełnego ZUSu,
    tak jak od etatu.
    Poza tym, od umowy o dzieło nie liczy sie 50% kosztów uzyskania. Takie
    koszty przysługują, gdy otrzymujesz przychody z praw autorskich.
    Przeniesienie czy inne rozporządzenie prawami może być zawarte w umowie
    o dzieło. Ale umową o dzieło nie jest.
    Jeżeli nie otrzymujesz zapłaty za wkorzystanie lub przeniesienie praw
    autorskich (a te prawa najpierw muszą zaistnieć... nie wspomniałeś nic o
    pracach jakie wykonujesz więc to wróżenie z fusów) to nie ma 50% KUP.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 3. Data: 2004-04-14 15:09:27
    Od: "Grzegorz" <s...@p...onet.pl>

    Jako dodatkowe prace mogę wpisać np. wykonanie sesji zdjęciowej, przygotowanie
    tłumaczenia a tego nie będę miał w obowiązkach przy umowie o pracę. Na takie
    pracę przysługiwałyby koszty 50%.

    Zastanawia mnie dlaczego pracodawca woli faktury zamiast umów o dzieło?

    Grzegorz