  • 1. Data: 2008-01-24 18:23:00
    Temat: Rozdzielność majątkowa w pokłóconym małżeństwie
    Od: Krzys <b...@a...pl>

    Mojej znajomej nie układa się z mężem. Myślą nad rozwodem ale jeszcze
    dali sobie szansę i chcą jakiś czas pomieszkać oddzielnie. Jak się
    można w takiej sytuacji zabezpieczyć przed ponoszeniem kosztów
    ewentualnych zobowiązań zaciągniętych przez partnera w tym czasie.

    Myślałem aby doradzić jej rozdzielność majątkową. I mam kilka pytań:

    1. Gdzie się taką rozdzielność robi?
    2. Czy można ją zrobić samodzielnie (jej mąż przebywa za granicą) i
    możliwe, że nie będzie chciał przyjechać (tak po złości)?
    3. Ile kosztuje taki dokument?
    4. Jak szybko można to zrobić?

    Pozdrawiam,

    Krzys

  • 2. Data: 2008-01-24 20:20:00
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    Użytkownik "Krzys" <b...@a...pl> napisał w wiadomości
    f.googlegroups.com...

    > Jak się
    > można w takiej sytuacji zabezpieczyć przed ponoszeniem kosztów
    > ewentualnych zobowiązań zaciągniętych przez partnera w tym czasie.

    Co do zasady, jesli malzonek nie wyrazil zgody na zobowiazanie drugiego
    wspolmalzonka to za jego zobowiazania nie odpowiada.

    > Myślałem aby doradzić jej rozdzielność majątkową. I mam kilka pytań:
    > 1. Gdzie się taką rozdzielność robi?

    U notariusza (w drodze umowy majatkowej malzenskiej) lub sadownie (tzw.
    ustroj przymusowy lub orzeczenie separacji).

    > 2. Czy można ją zrobić samodzielnie (jej mąż przebywa za granicą) i
    > możliwe, że nie będzie chciał przyjechać (tak po złości)?

    Tak, ale wtedy tylko sadownie.

    > 3. Ile kosztuje taki dokument?

    Zalezy jaki. Koszt zawarcia umowy majatkowej malzenskiej u notariusza to 480
    zł z VAT + koszty wypisów. Natomiast w sadzie koszt wniosku o separację to
    600 zł lub 100 zł (gdy jest zgodny wniosek stron), a wniosku o ustanowienie
    rozdzielnosci majatkowej 200 zł.

    > 4. Jak szybko można to zrobić?

    W sądzie pewnie to potrwa kilka miesiecy, a moze nawet dluzej jesli druga
    strona nie bedzie sie stawiac na rozprawe, natomiast u notariusza od reki, o
    ile oczywscie druga strona podpisze umowe.

  • 3. Data: 2008-01-24 21:19:12
    Od: Krzys <b...@a...pl>

    > Co do zasady, jesli malzonek nie wyrazil zgody na zobowiazanie drugiego
    > wspolmalzonka to za jego zobowiazania nie odpowiada.

    Rozumiem, że taka zasada obowiązuje np. jeśli chodzi o kredyt ale jak
    to się ma np. do faktur wziętych na przelew i potem nie zapłaconych.
    Konkretnie chodzi o to, że mąż mojej koleżanki ma firmę (działalność
    gospodarcza jednoosobowa) i istnieje prawdopodobieństwo, że może nie
    płacić swoich zobowiązań np. wobec ZUS czy US i kontrahentów. Z tego
    co wiem to za takie zobowiązania odpowiada też ona. A może się mylę?

  • 4. Data: 2008-01-24 21:46:08
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    Użytkownik "Krzys" <b...@a...pl> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

    [cut]

    Jesli chodzi o umowy z zakresu dzial. gosp. to rowniez wymagana jest zgoda
    wspolmalzonka. Natomiast co do US i ZUS to nie wiem jak to wyglada.

  • 5. Data: 2008-01-25 00:04:54
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Krzys wrote:
> [...]
    > ewentualnych zobowiązań zaciągniętych przez partnera w tym czasie.
    >
    > Myślałem aby doradzić jej rozdzielność majątkową. I mam kilka pytań:

    notariusz
    > 2. Czy można ją zrobić samodzielnie (jej mąż przebywa za granicą) i
    > możliwe, że nie będzie chciał przyjechać (tak po złości)?

    nie

    > 3. Ile kosztuje taki dokument?

    a bo ja wiem. kiedys 600 teraz pewnie pare stow wiecej

    > 4. Jak szybko można to zrobić?

    od ręki jak tylko umowi(sz/cie) się z notariuszem.

    Inne rozwiązanie to rozdzielność "siłowa" przez sąd.

  • 6. Data: 2008-01-25 07:16:59
    Od: <s...@a...pl>

    Użytkownik "Heming" <h...@w...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Jesli chodzi o umowy z zakresu dzial. gosp. to rowniez wymagana jest
    > zgoda wspolmalzonka. Natomiast co do US i ZUS to nie wiem jak to

    Jesli chodzi o podatki nazwane podatkiem (bo w końcu ZUS to też podatek,
    tylko inaczej nazwany)

    Ordynacja podatkowa:
    Art. 26. Podatnik odpowiada całym swoim majątkiem za wynikające ze
    zobowiązań podatkowych podatki.
    Art. 29. § 1. W przypadku osób pozostających w związku małżeńskim
    odpowiedzialność, o której mowa w art. 26, obejmuje majątek odrębny
    podatnika oraz majątek wspólny podatnika i jego małżonka.
    § 2. Skutki prawne ograniczenia, zniesienia, wyłączenia lub ustania
    wspólności majątkowej nie odnoszą się do zobowiązań podatkowych powstałych
    przed dniem:
    1) zawarcia umowy o ograniczeniu lub wyłączeniu ustawowej wspólności
    majątkowej;
    2) zniesienia wspólności majątkowej prawomocnym orzeczeniem sądu;
    3) ustania wspólności majątkowej w przypadku ubezwłasnowolnienia
    małżonka;
    4) uprawomocnienia się orzeczenia sądu o separacji.

  • 7. Data: 2008-01-27 10:41:07
    Od: Krzys <b...@a...pl>

    Bardzo dziękuję za wyjaśnienia. Właśnie wydrukowałem wszystkie posty i
    przekazałem do rozważenia mojej znajomej.

    Jeszcze raz bardzo dziękuję.

    Krzys