  • 1. Data: 2008-01-06 14:58:47
    Temat: Reklamacja - zadanie wymiany na nowy egzemplarz... a jesli go w sklepie brak?
    Od: "Daria" <d...@o...pl>

    Witam serdecznie, sytuacja jest nastepujaca.

    Zostala wniesiona do sklepu reklamacja na podstawie "ustawy konsumenckiej" z
    wyraznym zadaniem wymiany towaru na nowy i pozbawiony wad. Sklep odrzucil
    reklamacje, jednak nie zrobil tego w ustawowym terminie, czyli automatycznie
    jest zobligowany to spelnienia zadania zawartego w reklamacji. Sprawa jest w
    sadzie i po konsultacjach z federacja konsumentów powinna byc wygrana bez
    jakichkolwiek trudnosci. Problem w tym, ze w momencie jak juz bedzie wyrok,
    to nie bedzie juz na rynku (ani w sklepie, ani u producenta) dokladnie tego
    modelu, który zostal zakupiony, a tylko taki mnie interesuje (juz teraz sa
    wylacznie nowsze, tyle ze pozbawione wyjatkowych cech, które zdecydowaly o
    moim wyborze). Pytanie jest proste i brzmi: czy bedzie mozna zadac zwrotu
    zaplaconej ceny jesli nie dostane do dyspozycji dokladnie tego samego
    towaru, za który zaplacilam i czy mam prawo nie zgodzic sie na zadne
    zastepstwo w postaci podobnego towaru z ewentualna doplata róznicy?

    Bede bardzo wdzieczna za jakas podpowiedz.

    Pozdrawiam, DR.

  • 2. Data: 2008-01-06 15:07:50
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Daria pisze:
> [...]
    > zastepstwo w postaci podobnego towaru z ewentualna doplata róznicy?
    >
    > Bede bardzo wdzieczna za jakas podpowiedz.

    trzeba było przed wniesieniem pozwu odstąpić od umowy i żądać pieniędzy
    choć po ewentualnym wyroku też nie będzie przeszkód, choć narażasz się
    na kolejną sprawę w sądzie w przypadku oporu sprzedawcy

    KG

  • 3. Data: 2008-01-06 21:40:03
    Od: "Adzik33" <a...@w...pl>

    > Bede bardzo wdzieczna za jakas podpowiedz.

    Art. 8. 1. Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może
    żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę
    albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub
    wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia
    się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej
    niezgodności, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby
    kupującego inny sposób zaspokojenia.
    2. Nieodpłatność naprawy i wymiany w rozumieniu ust. 1 oznacza, że
    sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez
    kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny,
    materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.
    3. Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie określone w ust.
    1, nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że
    uznał je za uzasadnione.
    4. Jeżeli kupujący, z przyczyn określonych w ust. 1, nie może żądać naprawy
    ani wymiany albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu
    w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na
    znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny
    albo odstąpić od umowy; od umowy nie może odstąpić, gdy niezgodność towaru
    konsumpcyjnego z umową jest nieistotna. Przy określaniu odpowiedniego czasu
    naprawy lub wymiany uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia.

    Czyli z zgodnie z ustawą punkt 4, jesli sprzedawca nie zapewni Ci takiego
    samego towaru, lub np sprowadznie takiego towaru bedzie wymagać dużych
    kosztów powinien Ci odać pieniądze wraz z kosztami rozprawy sądowej. Ciebie
    w zasadzie nie obchodzi to, że takiego towaru już nie ma

    pozdrawiam

  • 4. Data: 2008-01-07 12:57:37
    Od: "Daria" <d...@o...pl>

> [...]
    > choć po ewentualnym wyroku też nie będzie przeszkód, choć narażasz się na
    > kolejną sprawę w sądzie w przypadku oporu sprzedawcy

    Dziękują bardzo za wskazówkę, chociaż nie rozumiem zbytnio dlaczego mogłam
    wcześniej odstąpić od umowy (logiczne dla mnie, że po rozprawie owszem),
    skąd wynika takie moje prawo, sądziłam, że można egzekwować jedynie
    spełnienia żądania zawartego w reklamacji...

    Pozdrwiam, DR.

  • 5. Data: 2008-01-07 13:07:30
    Od: "Daria" <d...@o...pl>

> [...]
    > Ciebie
    > w zasadzie nie obchodzi to, że takiego towaru już nie ma

    Bardzo dziękuję za potwierdzenie moich przypuszczeń, to wyjaśnienie powinno
    przesądzić o sprawie.

    Pozdrawiam serdecznie, DR.

  • 6. Data: 2008-01-08 20:24:02
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Daria pisze:
> [...]
    > skąd wynika takie moje prawo, sądziłam, że można egzekwować jedynie
    > spełnienia żądania zawartego w reklamacji...

    skoro w wyniku nieudzielenia odpowiedzi nastąpiło uznanie reklamacji, to
    Twoje żądanie wymiany jest zasadne i możesz się domagać jego spełnienia
    jeśli sprzedawca nie wykonał tego w odpowiednim terminie, to mogłaś
    odstąpić od umowy

    KG