  • 1. Data: 2005-03-02 11:16:56
    Temat: zalanie mieszkania sasiada
    Od: LukeMal <luke_costam@cos_tam_.pol>

    witam
    mialem awarie pralki
    zalalem siebie i sasiadow z dolu
    mieszkanie jest mi uzyczone na podst umowy
    pralka byla na wyposazeniu
    mieszkanie sasiada nie jest ubezpieczone

    kto pokrywa koszty remontu etc jesli i mieszkanie, ktore ja zamieszkuje
    nie bedzie ubezpieczone?

    i jak wygladaja wtedy sprawy cywilne w sadzie.
    moze MNIE sasiad "scigac"?
    pozdrawiam
    Lukasz

  • 2. Data: 2005-03-02 11:38:06
    Temat: Re: zalanie mieszkania sasiada
    Od: "plusz" <p...@i...usun_spam.pl>

    Użytkownik "LukeMal" <luke_costam@cos_tam_.pol> napisał w wiadomości
    > mialem awarie pralki
    > zalalem siebie i sasiadow z dolu ....

    > kto pokrywa koszty remontu etc jeśli i mieszkanie, które ja zamieszkuje
    > nie będzie ubezpieczone?

    ale pytanie ....
    ZUS pewnie pokryje :) albo inny urząd opiekuńczego państwa

    oczywiście, że ty pokrywasz jako sprawca szkody - i co najwyżej możesz od
    producenta pralki odszkodowania dochodzić :)

    jak nie byłeś ubezpieczony i wyrządziłeś komuś szkodę, to przeproś, pokryj
    straty i ubezpiecz się na przyszłość

    --
    pozdrawiam
    plusz

  • 3. Data: 2005-03-02 16:29:12
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 2 mar o godzinie 12:38, na pl.soc.prawo, plusz napisał(a):

    > ale pytanie ....

    Jakie?

    > ZUS pewnie pokryje :) albo inny urząd opiekuńczego państwa

    khmmm...

    > oczywiście, że ty pokrywasz jako sprawca szkody

    Ooooo - przecież nie odkręcił węża z pralki i nie zalał mieszkania celowo.

    > - i co najwyżej możesz od producenta pralki odszkodowania dochodzić :)

    ROTFL

    > jak nie byłeś ubezpieczony i wyrządziłeś komuś szkodę, to przeproś, pokryj
    > straty i ubezpiecz się na przyszłość

    A jak sie ubezpiecza ..... cudze mieszkanie???

    Sprawa nie jest taka oczywista jak piszesz. Jak oświadczył pytający,
    urządzenia w mieszkaniu są właściciela a nie najemcy. Przecież za stan
    odpowada właściciel - m.in. za to mu płaci "komorne", "czynsz" czy co tam
    to jeszcze może sie nazywać.
    Gdyby najemca zapomniał np. zakręcić kurka kranu w wannie i wtedy by zalało
    sąsiadów - to inna historia - to działanie ludzkie, ale w przypadku gdy
    urządzenia właściciela są do bani .....

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany

  • 4. Data: 2005-03-02 16:32:45
    Od: "parrot" <p...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Artur Ch."

    > Sprawa nie jest taka oczywista jak piszesz. Jak oświadczył pytający,
    > urządzenia w mieszkaniu są właściciela a nie najemcy.

    Skad wiesz, ze urzadzenia sa wlasciciela? Jesli to jego pralka, to chyba
    jednak on odpowiada. Jesli nie - to oczywiscie wlasciciel. Ubezpieczenie
    mieszkania (w tym OC) kosztuje 0,03% od jego wartosci. Czasem nie warto
    ryzykowac.

    Pozdrawiam
    parrot (ubezpieczona)

  • 5. Data: 2005-03-02 17:06:39
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    parrot napisał(a):
    > Skad wiesz, ze urzadzenia sa wlasciciela? Jesli to jego pralka, to chyba
    > jednak on odpowiada.

    raczej może odpowiadać

    KG

  • 6. Data: 2005-03-02 17:13:17
    Od: "parrot" <p...@p...onet.pl>

    > raczej może odpowiadać
    >
    > KG

    Slusznie.

    parrot

  • 7. Data: 2005-03-02 19:17:03
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "LukeMal" <luke_costam@cos_tam_.pol> napisał w wiadomości

    Mnie się wydaje, że sprawa wygląda następująco założywszy, ze nie ma
    ubezpieczenia OC mieszkania sprawcy. Za szkodę wyrządzoną wyrzuceniem,
    wylaniem lub spadnięciem jakiegokolwiek przedmiotu z pomieszczenia jest
    odpowiedzialny ten, kto pomieszczenie zajmuje, chyba że szkoda nastąpiła
    wskutek siły wyższej albo wyłącznie z winy poszkodowanego lub osoby
    trzeciej, za którą zajmujący pomieszczenie nie ponosi odpowiedzialności i
    której działaniu nie mógł zapobiec. (art. 433 kc). Tak więc w pierwszej
    kolejności niestety odpowiada nasz pytający.

    W dalszej kolejności może on dochodzić roszczenia na użyczającym mu pralki.
    Jeżeli rzecz użyczona ma wady, użyczający obowiązany jest do naprawienia
    szkody, którą wyrządził biorącemu przez to, że wiedząc o wadach nie
    zawiadomił go o nich. Przepisu powyższego nie stosuje się, gdy biorący mógł
    wadę z łatwością zauważyć. (art. 711 kc). Biorący do używania ponosi zwykłe
    koszty utrzymania rzeczy użyczonej. Jeżeli poczynił inne wydatki lub nakłady
    na rzecz, stosuje się odpowiednio przepisy o prowadzeniu cudzych spraw bez
    zlecenia. (art. 713 kc)

    Tak więc teraz nasz pytający musiał by dowieść, że pralka miała wadę w
    chwili jej wydania mu, o której użyczający wiedział i którą podstępnie
    zataił. Wówczas by mógł dochodzić roszczeń w przeciwnym wypadku, wobec tego,
    iż utrzymanie pralki w należytym stanie obciążało jego, to niestety moim
    zdaniem roszczenie mu nie przysługuje.

    Kierowanie roszczeń do producenta pralki ma tylko o tyle sens, o ile
    jesteśmy w stanie dowieść, ze pralka miała jakąś tam wadę. Jeśli to nie była
    nowa pralka, to roszczenie nie ma większego sensu, bowiem zawsze producent
    wykpi się brakiem należytej staranności w konserwacji sprzętu.

  • 8. Data: 2005-03-02 20:11:48
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Robert Tomasik napisał(a):
> [...]
    > której działaniu nie mógł zapobiec. (art. 433 kc). Tak więc w pierwszej
    > kolejności niestety odpowiada nasz pytający.

    Przepis ten nie dotyczy przypadku przelania się z jednego mieszkania do
    innego (między kondygnacjami).

    KG

  • 9. Data: 2005-03-02 22:20:45
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Przepis ten nie dotyczy przypadku przelania się z jednego mieszkania do
    > innego (między kondygnacjami).

    Być może, ale na jakiej podstawie tak uważasz?

  • 10. Data: 2005-03-02 22:43:21
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Robert Tomasik napisał(a):
    > Być może, ale na jakiej podstawie tak uważasz?

    orzecznictwa SN, dokładnie nie chce mi się dzisiaj szukać :)
    OIDP uzasadnienie, to poniewaz w przepisie nie ma mowy o takim
    przypadku, nie mozna interpretować go rozszerzająco. Szczególnie że
    wprowadza on wyjątki od odpowiedzialności opartej na zasadzie winy.
    Ponadto zwiększona ochrona poszkodowanego uzasadniona jest trudnościami
    z ustaleniem ewentualnego winnego w przypadku wyrzucenia, wylania
    czegoś. W przypadku mieszkania nie ma takich problemów.

    KG