  • Data: 2004-07-16 20:11:39
    Temat: Re: zadośćuczynienie z OC kom
    Od: "Brodek" <B...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Wacław Chromik" <w...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:cd87df$bom$1@polsl.gliwice.pl...
    > Witajcie!
    > Potrzebuję opinii fachowca w zakresie jak w temacie.
    > Właściciel pojazdu, a więc ubezpieczony, doznał obrażeń w wypadku drogowym
    > jadąc jako pasażer. Sprawcą wypadku okazał się być kierowca tego pojazdu.
    > Wniesione roszczenia o wypłatę zadośćuczynienie PZU odrzuciło powołując
    się
    > na treść art.38 Ustawy z dnia 22.05.03 o ubezp.obowiązkowych, który brzmi
    > "Zakład ubezpieczeń nie odpowiada za szkody: polegające na uszkodzeniu,
    > zniszczeniu lub utracie mienia, wyrządzone przez kierującego posiadaczowi
> [...]

    I oczywiście masz rację, że PZU podaje błędną podstawę odmowy. Ten artykuł
    rzeczywiście dotyczy mienia a nie jak rozumiem u ciebie szkody osobowej.
    Za to wykupiona polisa OC kryje odpowiedzialność osoby ubezpieczonej wobec
    osób trzecich (taka natura umów ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej), a
    oczywiście posiadacz pojazdu nie jest tutaj osobą trzecią. Odszkodowanie się
    więc nie należy...
    (To moim zdaniem poprawna interpretacja, ale...)

    Oczywiście poszkodowany ma przy tym roszczenie cywilne do sprawcy...

    Sprawa nie jest jednak taka prosta, a od różnych prawników możesz też
    uzyskać różne odpowiedzi. Obowiązkowa polisa OC jest bowiem specyficznym
    tworem i był już na przykład przypadek zasądzenia przez sąd wypłaty ze
    wspólnej polisy małżonków, kiedy mąż kierując pojazdem spowodował wypadek a
    szkody doznała żona...

    Jeśli więc kwota jest potencjalnie wysoka to polecam wizytę u rzeczywiście
    dobrego cywilisty znającego sie koniecznie bardzo dobrze na prawie
    ubezpieczeniowym...

    Pzdr
    Brodek

    --