  • 1. Data: 2010-02-15 14:20:21
    Temat: wynajem - odsetki/kary
    Od: " " <b...@g...pl>

    witam,

    bede wynajmowal mieszkanie, najemca ma mi placic co miesiac na konto okreslona
    kwote za ten stan, plus ja place rachunki ale rowniez raz na miesiac przesylam
    mu mailem ich skany i wtedy on ma 7 dni na zaplate kwoty mnie. Czy mozna tutaj
    rzadac on najemcy odsetek/jakiejkolwiek innej kary za nieterminową zapłatę?
    Czy znajde gdzies w necie wzor umowy ktora by to zawierala?

  • 2. Data: 2010-02-15 23:58:09
    Temat: Re: wynajem - odsetki/kary
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 15 Feb 2010, wrote:

    > rzadac

    Nijak! ;)
    http://sjp.pwn.pl/lista.php?co=%BF%B1da%E6

    > on najemcy odsetek

    Ano.

    > /jakiejkolwiek innej kary za nieterminową zapłatę?

    Nie.
    _117.html
    Art.359 oraz 483 - kara umowana tylko przy świadczeniach
    *niepieniężnych*.
    Oczywiście, możliwe jest wyekzekwowanie innych kosztów, jeśli
    zostały poniesione - art.361, dajmy na to jeśli dostawca
    mediów obciążyłby Cię opłatą za wezwanie do zapłaty (nie
    wnikam, czy to możliwe, idzie o zasadę - jest koszt,
    można "przerzucić").
    Ale pytałeś o *karę* (nie odszkodowanie).

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2010-02-17 10:16:53
    Od: " " <b...@g...SKASUJ-TO.pl>

    > Nijak! ;)
    http://sjp.pwn.pl/lista.php?co=%BF%B1da%E6

    mea culpa, przepraszam.

    > Ano.

    Na jakiej zasadzie? Czy mogę zawrzeć w uwowie zapis "dyscyplinujący" w stylu
    "za każdy dzień opóźnienia najemca będzie zobowiązany zapłacić odsetki w
    wysokości 0,1% przeterminowanego zadłużenia"?

    L.

  • 4. Data: 2010-02-17 10:28:49
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 17 Feb 2010 10:16:53 +0000, napisał(a):

    > Na jakiej zasadzie?

    Kodeks Cywilny
    Art. 481. § 1. Jeżeli dłużnik opóźnia się ze spełnieniem świadczenia
    pieniężnego, wierzyciel może żądać odsetek za czas opóźnienia, chociażby
    nie poniósł żadnej szkody i chociażby opóźnienie było następstwem
    okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi.
    § 2. Jeżeli stopa odsetek za opóźnienie nie była z góry oznaczona, należą
    się odsetki ustawowe. Jednakże gdy wierzytelność jest oprocentowana
    według stopy wyższej niż stopa ustawowa, wierzyciel może żądać odsetek za
    opóźnienie według tej wyższej stopy.
    § 3. W razie zwłoki dłużnika wierzyciel może nadto żądać naprawienia
    szkody na zasadach ogólnych.

    Możesz nic nie pisać a i tak naliczać odsetki w wysokości ustawowej.

    > Czy mogę zawrzeć w uwowie zapis "dyscyplinujący" w
    > stylu "za każdy dzień opóźnienia najemca będzie zobowiązany zapłacić
    > odsetki w wysokości 0,1% przeterminowanego zadłużenia"?

    Można napisać nawet, tylko, że faktycznie żądane odsetki nie będą mogły
    przekroczyć wartości maksymalnej

    Art. 359. § 21. Maksymalna wysokość odsetek wynikających z czynności
    prawnej nie może w stosunku rocznym przekraczać czterokrotności wysokości
    stopy kredytu lombardowego Narodowego Banku Polskiego (odsetki
    maksymalne).

    § 22. Jeżeli wysokość odsetek wynikających z czynności prawnej przekracza
    wysokość odsetek maksymalnych, należą się odsetki maksymalne.

  • 5. Data: 2010-02-17 10:36:40
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

> [...]

    > Czy mogę zawrzeć w uwowie zapis "dyscyplinujący" w stylu "za każdy dzień
    > opóźnienia najemca będzie zobowiązany zapłacić odsetki w wysokości 0,1%

    Można napisać nawet100% dziennie, tylko, że faktycznie żądane odsetki nie

  • 6. Data: 2010-02-17 11:33:52
    Od: " " <b...@g...SKASUJ-TO.pl>

    jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> napisał(a):

    > MoĹźesz nic nie pisaÄ&#65533;a i tak naliczaÄ&#65533;odsetki w wysokoĹ&#65533;i
    ustawowej.

    Super, w takim razie wpiszę te odsetki do umowy jako "straszak" (nie zależy mi
    na tych pieniądzach tylko na tym, żebym nie musiał się przypomniać co chwila).
    Wielkie dzięki.

  • 7. Data: 2010-02-17 13:11:30
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 15 Feb 2010 14:20:21 +0000, napisał(a):

> [...]
    > kwoty mnie. Czy mozna tutaj rzadac on najemcy odsetek/jakiejkolwiek
    > innej kary za nieterminową zapłatę? Czy znajde gdzies w necie wzor umowy

    Te 7 dni od maila to nie jest do końca dobry pomysł. On zawsze może
    stwierdzić, że maila nie dostał. Widziałem kiedyś w umowie tekst w stylu:
    "W wypadku nie otrzymania maila do n-tego dnia miesiąca najemca jest
    zobowiązany poinformować telefonicznie w ciągu 2 dni roboczych
    wynajmującego o tym fakcie i wpłacić kwotę podaną przez wynajmującego w
    ciągu 7 dni. Faktury będą w takiej sytuacji dostępne do wglądu w xxxxx w
    godzinach xx-yy"