    From: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wynajem - odsetki/kary
    Supersedes: <hlggd1$gcg$1@news.onet.pl>
    Date: Wed, 17 Feb 2010 10:36:40 +0000 (UTC)

    Dnia Wed, 17 Feb 2010 10:16:53 +0000, napisał(a):

    > Na jakiej zasadzie?

    Kodeks Cywilny
    Art. 481. § 1. Jeżeli dłużnik opóźnia się ze spełnieniem świadczenia
    pieniężnego, wierzyciel może żądać odsetek za czas opóźnienia, chociażby
    nie poniósł żadnej szkody i chociażby opóźnienie było następstwem
    okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi. § 2. Jeżeli
    stopa odsetek za opóźnienie nie była z góry oznaczona, należą się odsetki
    ustawowe. Jednakże gdy wierzytelność jest oprocentowana według stopy
    wyższej niż stopa ustawowa, wierzyciel może żądać odsetek za opóźnienie
    według tej wyższej stopy. § 3. W razie zwłoki dłużnika wierzyciel może
    nadto żądać naprawienia szkody na zasadach ogólnych.

    Możesz nic nie pisać a i tak naliczać odsetki w wysokości ustawowej.

    > Czy mogę zawrzeć w uwowie zapis "dyscyplinujący" w stylu "za każdy dzień
    > opóźnienia najemca będzie zobowiązany zapłacić odsetki w wysokości 0,1%
    > przeterminowanego zadłużenia"?

    Można napisać nawet100% dziennie, tylko, że faktycznie żądane odsetki nie
    będą mogły przekroczyć wartości maksymalnej

    Art. 359. § 21. Maksymalna wysokość odsetek wynikających z czynności
    prawnej nie może w stosunku rocznym przekraczać czterokrotności wysokości
    stopy kredytu lombardowego Narodowego Banku Polskiego (odsetki
    maksymalne).

    § 22. Jeżeli wysokość odsetek wynikających z czynności prawnej przekracza
    wysokość odsetek maksymalnych, należą się odsetki maksymalne.