  • 1. Data: 2004-03-06 18:27:53
    Temat: Re: uzasadnienie kontroli osobist
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    > A czy wziąłeś pod uwagę, że donosiciel może być jak najbardziej znany z
    > imienia i nazwiska policjantowi, tylko w związku z wynikającą z prawa
    > ochroną osób współpracujących nieoficjalnie z organami ścigania
    >Ty tych danych nigdy nie poznasz i w jawnych dokumentach zawsze będą
    pisać,
    > że to osoba n/n?

    Tak, masz rację. Tylko zastanawiam się czy prokurator (zatwierdzając
    przeszukania albo rozpatrując skargę dot. kontroli os.)
    ma jakąś możliwość weryfikacji tego, czy uzasadnienie policjanta jest
    faktycznie słuszne. Przecież powoływanie się tylko i wyłącznie na jeden fakt
    otrzymania informacji, którego to faktu nie możnaby było zweryfikować jest
    przecież możliwością nieograniczonego korzystania z praw, które jednak są
    obwarowane "uzasadnionym przypuszczeniem"

    Nie ma sprawy, kiedy w przeszukaniu podejrzenia się potwierdzają, wtedy już
    post factum, wiemy, iż uzasadnienie z dużym prawdopodobieństwem faktycznie
    istniało wcześniej. Bardziej interesujący jest przypadek, kiedy przeszukanie
    daje wynik negatywny, a obywatel składa skargę na rzekome szykany ze strony
    organów ścigania.
    Czy w takim przypadku prokurator lub przełożony ma bez zastanowienia uznać,
    że było to uzasadnione.

    >Ty tych
    > danych nigdy nie poznasz i w jawnych dokumentach zawsze będą pisać, że to
    > osoba n/n? Tajemnicę danych osoby współpracującej może uchylić tylko
    > Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji. Nawet sąd tego zrobić nie
    > może, i nawet przed sądem zeznaje się, że taką informację otrzymało się od
    > n/n osoby.

    Tak, wiem. Właśnie dlatego się zastanawiam, czy w związku z tym, że nie ma
    możliwości przesłuchania osoby donoszącej, można uznać samą taką informację,
    bez przeprowadzenia innych czynności za wystrarczające uzasadnienie. Jeśli
    jest to informacja z osobowego źródła policyjnego, to zapewne to źródło jest
    gdzieś zarejestrowane, choć prokurator nie ma możliwości odtajnienia danych
    o źródle to przecież może uchylić klauzule "poufne" tych dokumentów, które
    nie ujawnią danych donosiciela i przynajmniej potwierdzić, że miała miejsce
    czynność operacyjna bez ujawnienia danych osobowych o źródle.

    A czy uznać za uzasadnioną informację otrzymaną od osoby, która rzeczywiście
    nie jest znana policjantowi (i jej dane osobowe nie są zarejestrowana w
    żadnych niejawnych dokumentach) ? Przykładowo: Nieznana osoba dzwoni do
    policjanta i podaje wiadomość o tym, że przed chwilą mężczyna w czerwonej
    kurtce zaoferował jej narkotyki ? Policjant na miejscu zastaje osobnika w
    czerwonej kurtce, czy już ma wystarczające uzasadnienie do dokonania
    kontroli osobistej (względnie przeszukania)?