  • 1. Data: 2002-06-05 20:37:37
    Temat: umowa zlecenie/DG/ZUS??
    Od: "ANIA" <j...@w...pl>

    Witam Szanownych Grupowiczów,

    poczytałam trochę i nie powiem nie rozumiem za dużo :-/, wiec chciałabym
    prosic o pomoc...

    Przymierzam sie do pierwszej pracy...
    Moj "ewentualny" pracodawca chce mnie zatrudnic w firmie ale... nie padło
    ani jedno słowo "umowa o prace" natomiast padało szereg innych okresleń -
    "umowa o dzieło", "umowa zlecenia", "kontrakt managerski", rozpoczęcie
    przeze mnie działalności gospodarczej... (nie był jeszcze zorientowany na
    formę)
    Rozumiem, że Jemu sie to opłaca bardziej, ale co mam zrobić i co wybrac żeby
    i mnie sie to opłacało???
    Co ze składką ZUS?
    Czy studia podyplomowe lub doktoranckie cos by tu pomogły???
    Zaznaczam że jeszcze jestem studentka - do wrzesnia i na razie panną
    (rownież do września).
    Do moich zadań miałoby należeć negocjowanie kontraktów handlowych.

    tyle znalazłam w ustawie o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym:
    art. 24 pkt.2:
    "Za osobę wykonującą pracę na podstawie umowy zlecenia lub umowy agencyjnej
    oraz za osobę z nią współpracującą składkę jako płatnik oblicza, pobiera z
    dochodu ubezpieczonego i odprowadza zleceniodawca"

    Czy to oznacza, że przy umowie zlecenie lub umowie agencyjnej ZUS zapłaci za
    mnie mój pracodawca = zleceniodawca???

    Bardzo prosze o pomoc - sprawa niezwykle pilna.
    Z góry dziekuję.

    Agnieszka.

  • 2. Data: 2002-06-06 08:04:53
    Temat: Re: umowa zlecenie/DG/ZUS??
    Od: "Ewa_W" <e...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ANIA" <j...@w...pl> napisał w wiadomości
    (ciach)
> [...]
    > dochodu ubezpieczonego i odprowadza zleceniodawca"
    >
    > Czy to oznacza, że przy umowie zlecenie lub umowie agencyjnej ZUS zapłaci

    Dokladnie tak - do jego obowiazkow bedie nalezalo rozliczenie Ciebie,
    zaplacenie podatku, zusu itd.
    Ciebie nic nie obchodzi - do reki dostaniesz kwote pomniejszona o te
    skladniki.

    W przypadku dzialalnosci gospodarczej sama wszystko robisz, tzn. zakladasz
    dzialalnosc, konto w banku, co miesiac skladasz pit-5, nie wiem czy vat
    (wtedy vat-7), deklaracje zus - 10, 15 i 20 kazdego miesiaca.
    Oprocz tego musisz sie orientowac w przepisach, a one caly czas sie
    zmieniaja. ZUS placisz minimalny, czyli ok. 570 zl miesiecznie. Co kwartal
    sie to zmienia. Maja takze ulatwic w przyszlosci placenie zusu za 1-osobowe
    firmey - niby nie trzeba bedzie wysylac dekalracji co miesiac - ale kiedy to
    bedzie???

    W kazdym razie od kwoty ktora dostajesz za fakture odliczasz zus, podatek
    dochodowy (19% minus kwota wolna), rozliczasz VAT (a to juz jest
    skomplikowane troche), oplacasz wszystkie przelewy, prowadzenie konta w
    banku i prowadzisz swoja ksiegowosc. Jak sie na tym nie znasz, to kosztuje
    Cie to ok. 100-200 zl w biurze rachunkowym (miesiecznie).
    I nie zapomnij takzze wkalkulowac sobie urlopu - bo po pol roku nabywasz
    prawo do urlopu - pracujac na etacie. No i upewnij sie co w przypadku
    choroby - bo to tez osobna historia ;)

    Pozdrawiam
    Ewa

  • 3. Data: 2002-06-06 11:42:54
    Od: "ANIA" <j...@w...pl>

    O matko i córko!!!
    :)
    Ogromne dzieki !!!!

    A.

  • 4. Data: 2002-06-06 11:48:54
    Od: "ANIA" <j...@w...pl>

    A co jeśli pracodawca nie będzie regularnie placił składek za mnie ??? Mozna
    to jakoś sprawdzić???

    A.

  • 5. Data: 2002-06-06 18:19:36
    Od: Stanisław Pikul <k...@w...pl>

    > A co jeśli pracodawca nie będzie regularnie placił składek za mnie
    ??? Mozna
    > to jakoś sprawdzić???

    Nie twoje zmartwienie. Składki ZUS teoretycznie raz do roku powinnaś
    otrzymać informację właśnie z ZUS, ale podobno nie działa im system.
    II filar - zgodnie z regulaminem.
    US nic Ci nie powie.
    Jeżeli nie jesteś Pracodawcą - spij spokojnie.

    Kotewka
    k...@w...pl