  • 1. Data: 2003-02-12 09:02:52
    Temat: umowa najmu
    Od: "poczatkujacy" <b...@o...pl>

    zakladam wlasnie dzialalnosc gospodarcza. jak wiadomo musze posiadac jakies
    prawa do pewnego lokalu. mieszkam z rodzicami, wiec podpisalem z nimi umowe
    najmu czesci mieszkania.
    teraz pojawia sie maly problem, gdyz koszty utrzymania mieszkania chce
    wliczyc w koszty przedsiebiorstwa. gdy bede placil za dzierzawe rodzicom oni
    beda placili od tego podatek, wiec to mija sie z celem.
    w umowie zamiescilem wiec taki paragraf:

    Omawiana część lokalu będzie wynajmowana nieodpłatnie, jednak Najemca
    zobowiązuje się do pokrywania całości opłat za energię elektryczną, wodę i
    centralne ogrzewanie według wskazań liczników, oraz opłat za rachunki
    telefoniczne telefonu zarejestrowanego w tym lokalu, z którego również ma
    prawo korzystać.

    czy to jest sposob na ten problem? zalozmy, ze jesli bede mial nizsze
    dochody w pewnym miesiacu od kosztow mieszkania nie bede mial z tego powodu
    znowu klopotow :)?

    dzieki

  • 2. Data: 2003-02-12 09:10:09
    Temat: Re: umowa najmu
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

    : Omawiana część lokalu będzie wynajmowana nieodpłatnie,

    umowa najmu musi być odpłatna,
    to co zawarłeś to umowa użyczenia - reszta jest ok,
    a nazwa w gruncie rzeczy nie ma większego znaczenia.

    Tyle, że Twoja firma powinna zapłacić podatek, w związku z otrzymaniem
    nieodpłatnego przysporzenia. :)

    nie, dlaczego?

  • 3. Data: 2003-02-12 09:12:32
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

  • 4. Data: 2003-02-12 09:42:03
    Od: "poczatkujacy" <b...@o...pl>

    Użytkownik "Marcin Surowiec" <s...@d...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    ile wynosi ten podatek i od jakiej wartosci ma byc placony? przeciez to
    swiadczenie nie ma chyba okreslonej wartosci.
    > : czy to jest sposob na ten problem? zalozmy, ze jesli bede mial nizsze
    > : dochody w pewnym miesiacu od kosztow mieszkania nie bede mial z tego
> [...]

    dlatego, ze jesli firma bedzie moim jedynym zrodlem dochodu, a nie bedzie go
    dostarczala wystarczajaco duzo na oplacenie wszystkich wspomnianych oplat,
    to skad bede bral na to pieniadze tzn. wedlug US, bo ja wiem :).
    moze rozsadniej byloby dopisac tam "w miare mozliwosci"?

    nawiazujac jeszcze do tej nieodplatnego swiadczenia, to czy nie lepiej
    bedzie wynajmowac za "symboliczna zlotowke" I w miare mozliwosci pokrywania
    oplat. wtedy ja moze nie zaplace tego podatku, a rodzice beda placili od
    zlotowki miesiecznie :).

    dzieki za zainteresowanie problemem

  • 5. Data: 2003-02-12 09:53:08
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Użytkownik "poczatkujacy" <b...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > centralne ogrzewanie według wskazań liczników, oraz opłat za rachunki
    > telefoniczne telefonu zarejestrowanego w tym lokalu, z którego również ma

    To raczej nie przejdzie, ponieważ kosztem może byc tylko to, co słuzy
    osiągnięciu przychodu. Każdy inspektor skarbowy zakwestionuje wydatki na
    energie, wodę i telefon jeśli będziesz chciał odliczać je w całości -
    odliczyć możesz tylko tę część,. która związana jest z DG, telefon - zwykle
    na podstawie bilingu, ogrzewanie, woda, czynsz - proporcjonalnie do
    powierzchni wykorzystywanej wyłącznie na potrzeby DG.

    Pozdrawiam,
    BaLab

  • 6. Data: 2003-02-12 10:01:15
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

    : ile wynosi ten podatek i od jakiej wartosci ma byc placony? przeciez to
    : swiadczenie nie ma chyba okreslonej wartosci.

    podatek dochodowy (wysokość zależna od skali w której jesteś)
    wartość - czynsz najmu jaki płaciłbyś za ten lokal - podstawa art. 11 ustawy
    o pod. doch. od osób fizycznych.

    : > nie, dlaczego?
    : >
[...]

    chwalisz się publicznie, że zamierzasz oszukiwać państwo?

    btw: strata w jednym czy dwu miesiącach nie jest automatycznie powodem
    kontroli skarbowej.
    Gorzej jeśli taki stan utrzymuje się stale.

[...]

    nie jestem pewien czy to nie jest obejście prawa - nieważne
    zapytaj na pl.soc.prawo.podatki

    : dzieki za zainteresowanie problemem

    proszę :)

  • 7. Data: 2003-02-12 10:42:21
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Dnia 12-02-2003 10:12, Użytkownik Marcin Surowiec napisał:
> [...]

    Troche masz nieświerze informacje.
    Weźmij może tekst ustawy obowiązujący w 2003r i sprawdz co dopisali :-)
    Nieodpłatne swiadczenia od osób z I i II grupy podatkowej (wg definicji
    zawartej w ustawie o podatku od spadków i darowizn) nie są przychodem.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 8. Data: 2003-02-12 10:59:57
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

[...]

    no faktycznie, ależ to prawo się zmienia :-)