  • 21. Data: 2009-04-28 13:57:52
    Temat: Re: sprawa sadowa - niemcy czy polska ?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    news:gt6mma$3ee$2@inews.gazeta.pl...

    > A element niemiecki to co?
    > Jak ktoś z Niemiec sprzeda coś na polskim allegro to co w Polsce z nim
    > sie procesować nie można? Chyba znaczenie ma miejsce zawarcia umowy
    > akurat.

    A w wypadku ALLEGRO gdzie owo miejsce się znajduje?

  • 22. Data: 2009-04-28 14:03:54
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Robert Tomasik pisze:

    > A w wypadku ALLEGRO gdzie owo miejsce się znajduje?

    Tam gdzie dojdzie do zgodnych oświadczeń woli. Czyli tam gdzie dojdzie
    oświadczenie o przyjęciu oferty i jego adresat zapozna się z jego
    treścią (art. 61 kc).

    --
    @2009 Johnson

  • 23. Data: 2009-04-28 14:20:06
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Tam gdzie dojdzie do zgodnych oświadczeń woli. Czyli tam gdzie dojdzie
    > oświadczenie o przyjęciu oferty i jego adresat zapozna się z jego treścią
    > (art. 61 kc).

    Ja bym był skłonny dostosowania raczej art. 27 Ustawy z dnia 12 listopada
    1965 r. Prawo prywatne międzynarodowe, a ta wskazuje jako kraj właściwy
    Polskę. Art. 61 kc nijak mi tu nie pasuje. On określa czas złożenia
    oświadczenia woli, a nie miejsce zawarcia umowy.

    Tu pewne rozbieżności mogą być w wypadku, gdyby sprzedający był
    profesjonalistą, a kupujący konsumentem i dodatkowo aukcja była na zasadzie
    "kup teraz" (czyli bez licytacji). Stosując polskie prawo, w owym czasie
    nabywca-konsument mógłby w razie czego - moim zdaniem - dochodzić roszczeń
    przed niemieckim sądem.

    Natomiast w odniesieniu do ewentualnych działań związanych z nieuczciwą
    konkurencją, to już powołanie się na art. 61 kc jest niedorzecznością.
    Wszak potencjalny pokrzywdzony (niemiecki przedsiębiorca) żadnego
    oświadczenia woli tu nie składa. Potencjalny sprawca znajduje się w Polsce,
    tu działa i absolutnie mają do niego zastosowanie polskie przepisy, a nie
    niemieckie. Co więcej niemiecki nabywca - nawet konsument - musi się liczyć
    z tym, że to oferta polska i podlegająca polskiemu prawu. Więc jeśli maja
    tam jakieś rozbieżności w uprawnieniach, to albo wybiera sobie niemiecką
    ofertę i korzysta z niemieckich praw, albo polską, ale z "dobrodziejstwem
    inwentarza", czyli opartą na polskich przepisach.

  • 24. Data: 2009-04-28 14:36:10
    Od: "jot.be" <j...@n...onet.pl>

    > Dla ciebie winno być ważne, czy w twój spór będzie w jurysdykcji krajowej
    > sądu niemieckiego a pewnie będzie.

    I na 99% procent będzie przymus adwokacki (koszty...).

    Pozdr

  • 25. Data: 2009-04-28 14:43:31
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Robert Tomasik pisze:

> [...]
    > właściwy Polskę. Art. 61 kc nijak mi tu nie pasuje. On określa czas
    > złożenia oświadczenia woli, a nie miejsce zawarcia umowy.

    Znamy, na razie ;) 4 wymiary wszechświata. Ktoś jest w danym czasie w
    określonym jednym miejscu o określonych współrzędnych.

    > Tu pewne rozbieżności mogą być w wypadku, gdyby sprzedający był
    > profesjonalistą, a kupujący konsumentem i dodatkowo aukcja była na
    > zasadzie "kup teraz" (czyli bez licytacji).

    Tu, jak się dowiedziliśmy wcześniej nie było żadnej umowy. Więc
    odpowiedzialność będzie miała zapewne charakter deliktowy. Więc jeśli
    już mielibyśmy sięgać do ppm to art. 31.

    > Natomiast w odniesieniu do ewentualnych działań związanych z nieuczciwą
    > konkurencją, to już powołanie się na art. 61 kc jest niedorzecznością.

    Nie, ja odpowiedziałem tylko na twoje wyraźne pytanie - jak ustalić
    gdzie została zawarta umowa w Allegro. Bez związku z nieuczciwa
    konkurencją i tym konkretnym wypadkiem.

> [...]
    > uprawnieniach, to albo wybiera sobie niemiecką ofertę i korzysta z
    > niemieckich praw, albo polską, ale z "dobrodziejstwem inwentarza", czyli

    To art. 31 ppm. Nie ważne gdzie działa tylko ważne gdzie nastąpiło
    zdarzenie będące źródłem zobowiązania. A wynika że nastąpiło ono na
    niemieckim ebey, więc możemy założyć że w Niemczech.

    Ale tak czy inaczej: prawo prywatne międzynarodowe obowiązuje sąd
    polski, a nie sąd niemiecki.
    Nie wiem jak jest w Niemczech, ale gdyby niemiec zrobił coś na polskim
    allegro nasz sąd miałby jurysdykcję krajową dla takiego zdarzenia. Więc
    chyba możemy założyć że w Niemczech będzie podobnie i sąd niemiecki
    podejmie się rozstrzygnięcia sprawy.

    --
    @2009 Johnson

  • 26. Data: 2009-04-28 15:21:54
    Od: mt <m...@m...pl>

    Robert Tomasik pisze:

    > Użytkownik "Johnson" <j...@n...pl> napisał w wiadomości

    > A w wypadku ALLEGRO gdzie owo miejsce się znajduje?

    Tam gdzie firma placi podatki i wystawia FV tudziez paragony, prosty
    przyklad kupno towaru na chinskim EBAYu , idac dalej Ebay to spolka
    zarejestrowana tez w luxemburgu a gdzie maja serwery ?

    Co w takim wypadku gdzie zostala zawarta umowa ???

  • 27. Data: 2009-04-28 15:31:07
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Nie, ja odpowiedziałem tylko na twoje wyraźne pytanie - jak ustalić gdzie
    > została zawarta umowa w Allegro. Bez związku z nieuczciwa konkurencją i
    > tym konkretnym wypadkiem.

    Art. 61 nie mówi nic o miejscu zawarcia umowy.
    > To art. 31 ppm. Nie ważne gdzie działa tylko ważne gdzie nastąpiło
    > zdarzenie będące źródłem zobowiązania. A wynika że nastąpiło ono na
    > niemieckim ebey, więc możemy założyć że w Niemczech.

    Nie zgadzam sie z Tobą w tym zakresie. Sprawca działał w Polsce.

> [...]
    > allegro nasz sąd miałby jurysdykcję krajową dla takiego zdarzenia. Więc
    > chyba możemy założyć że w Niemczech będzie podobnie i sąd niemiecki

    W Niemczech jest jnajprawdopodobniej analogicznie, bo to prawo
    międzynarodowe wynika z konwencji - jak mi się wydaje.

  • 28. Data: 2009-04-28 15:32:09
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "mt" <m...@m...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > zarejestrowana tez w luxemburgu a gdzie maja serwery ?
    > Co w takim wypadku gdzie zostala zawarta umowa ???

    Zależy która umowa. A podstawę prawną podałem.

  • 29. Data: 2009-04-28 17:46:25
    Od: "Andy" <p...@p...de>

    "gizmo" <g...@w...pl> schrieb im Newsbeitrag
> [...]
    > i strony internetowej. ostatnio otrzymalem pismo faxem (czy takie
    > doreczenie listu od adwokata niemieckiego sie liczy jako oficjalne,
    > pozatym bylo po niemiecku a powinno byc napisane w jezyku odbiorcy) o tym
    > ze wg nich musze naruszam niemieckie prawo konkurencji (brak regulaminu
    > AGB i cenn brutto)
    > ceny faktycznie musza byc nawet w polsce podane netto i brutto to juz
    > zmienione,
    > dalej w pismie twierdza ze jesli nie zaplace za ekspertyze ich prawnika ok
    > 1300EUR i nie wycofam swoich ofert sprzedazy, to zaloza mi sprawe w sadzie

    Kolego, faxem tym mozesz sobie podetrzec ..... Niestety tutaj w Niemczech
    jest masa takich gnojkow, ktore probuja w ten sposob zarabiac pieniadze.
    Najczesciej sa to oszusci, albo kancelarie, ktore nigdy nie odwaza sie
    skierowac sprawy do sadu, bo wiedza, ze przegraja i wpadna w koszty. Dopoki
    nie dostaniesz jakiegos pisma z sadu, sprawa ta dla Ciebie nie istnieje i
    mozesz spokojnie spac.
    Dodatkowo, jesli jestes zarejestrowany na ebay.pl, a nie ebay.de to musieli
    by Cie skarzyc przed polskim sadem. Pismo zas musi byc dostarczone
    poleconym, a nigdy faxem, emailem, czy zwyklym listem.
    Licza na to, ze trafia na frajera, ktory podpisze i zaplaci im 1300 Euro.

    Andy

  • 30. Data: 2009-04-28 18:19:00
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Andy wrote:

    > Dopoki nie dostaniesz jakiegos pisma z
    > sadu, sprawa ta dla Ciebie nie istnieje i mozesz spokojnie spac.
    > Dodatkowo, jesli jestes zarejestrowany na ebay.pl, a nie ebay.de to
    > musieli by Cie skarzyc przed polskim sadem.

    Pomijając oczywiście wszystkie procedury skutecznego powiadamiania
    obawiam się, że gizmo nie podaje wszystkiego. Nie chodzi pewnie o to, że
    on coś tam sprzedaje przez ebay pl czy de, tylko jak ja się domyślam o to,
    że oferuje on jakieś towary z naruszeniem praw producenta albo jakichś
    ograniczeń związanych z produktem albo coś podobnego.
    I z tego tytułu, to mogą mu spokojnie założyć sprawę tam.