  • 1. Data: 2009-04-27 10:54:53
    Temat: umowa a faktura
    Od: "BETON" <b...@m...pl>

    Witam
    Jako firma sprzedaje pewną usługe klientowi- osobie prywatnej. Na realizacje tej
    usługi mam z nim podpisana umowe w której umawiam sie z nim ze co miesiac on mi
    płąci określoną kwote. Na te usługe wystawiam mu faktury vat co miesiac.
    w umowie jest termin płatnosci np 15 dzien każdego miesiaca
    Jeżeli nie otrzyma on wcześniej faktury do zapłaty, z powodu np zagubienia
    poczty, czy mojego nieterminowego wystawienia zwalnia go to z terminowego
    płacenia ?
    w końcu faktura to "wezwanie do zapłąty", Innymi słowy ważna jest faktura czy
    bez wzgledu na nia- wazna jest tylko umowa ?
    I druga rzecz, Czy jeżeli na umowie mamy wpisaną kwote np 200zł, a ja wystawiłem
    omyłkowo kwote 100zł, moge mu wystawić dodatkową fakture na brakujące 100zł
    lub korekte bez żadnych dodatkowcych konsekwencji ?

  • 2. Data: 2009-04-27 10:57:18
    Temat: Re: umowa a faktura
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    BETON pisze:
> [...]
    > Jeżeli nie otrzyma on wcześniej faktury do zapłaty, z powodu np
    > zagubienia poczty, czy mojego nieterminowego wystawienia zwalnia go to z

    Nie zwalnia go.

    > w końcu faktura to "wezwanie do zapłąty", Innymi słowy ważna jest

    Faktura to nie wezwanie do zapłaty.

    > faktura czy bez wzgledu na nia- wazna jest tylko umowa ?

    Ważna jest umowa. Przede wszystkim ważne jest, że klient wie ile i i
    kiedy ma zapłacić. Nieraz usługi są tak skonstruowane, że klient dopiero
    z faktury dowiaduje się ile ma zapłacić (np. za rozmowy telefoniczne),
    ale - jak widzę - tutaj ten problem nie występuje.

    > I druga rzecz, Czy jeżeli na umowie mamy wpisaną kwote np 200zł, a ja
    > wystawiłem omyłkowo kwote 100zł, moge mu wystawić dodatkową fakture na
    > brakujące 100zł lub korekte bez żadnych dodatkowcych konsekwencji ?

    Możesz, a właściwie musisz.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2009-04-27 12:07:40
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    BETON wyskrobał(a):
> [...]
    > Jeżeli nie otrzyma on wcześniej faktury do zapłaty, z powodu np
    > zagubienia poczty, czy mojego nieterminowego wystawienia zwalnia go

    To zależy od tego, co jest w umowie. Jeżeli klient z faktury dowiaduje się
    ile ma zapłacić, to doręczenie mu faktury (albo w inny sposób powiadomienie
    o kwocie do zapłaty) jest właściwie warunkiem jej dokonania. Podobnie, jeśli
    umowa nie precyzuje nr rachunku bankowego do wpłaty, tylko stwierdza, że
    rachunek wskazany będzie na fakturze.

    Jeżeli w umowie jest napisane (domyślam się), że klient ma zapłacić do
    15-ego na podstawie faktury wystawionej przez sprzedawcę, to oznacza to, że
    do 15-ego sprzedawca powinien fakturę dostarczyć i to jest właściwie jego
    zmartwienie jak to zrobi (opóźnienie poczty obciąża sprzedawcę). Jak
    sprzedawca czy poczta faktury nie dostarczy, to nie będzie zwłoki w zapłacie
    (brak winy dłużnika).

    > w końcu faktura to "wezwanie do zapłąty",

    Faktura to dokument księgowy, a nie wezwanie do zapłaty. Faktura to świat
    podatków, wezwanie do zapłaty to świat umów.

    > Innymi słowy ważna jest
    > faktura czy bez wzgledu na nia- wazna jest tylko umowa ?

    Zależy od umowy :)

> [...]
    > wystawiłem omyłkowo kwote 100zł, moge mu wystawić dodatkową fakture
    > na brakujące 100zł lub korekte bez żadnych dodatkowcych konsekwencji

    No raczej powinieneś, od tego są faktury korygujące.

    --
    .B:artek.