    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: sprawa lokalu
    Date: Thu, 27 Nov 2008 17:59:37 +0100

    On Tue, 25 Nov 2008, wodzo wrote:

    > "szerszen" <s...@t...pl> wrote
    >
    > Chodziło mi bardziej bez tego typu zabiegów. Pytam bo wyczytałem coś takiego
    > ostatnio:
    >
    > http://www.rp.pl/artykul/56057,163380_Jak_firma_rozl
    icza_darmowy_lokal.html

    > i jak to w praktyce zastosować?

    Ale to co zapodałeś działa dokładnie odwrotnie do Twojego opisu.

    Opisywałeś tak:
    - ojciec ma dom, pobiera czynsz. Zakładamy że jest to "wartość rynkowa"
    i US jej nie podważy (bo zastosowanie zaniżonej stawki spowodować
    może wydanie decyzji o przychodzie, co się *bardzo* nie opłaci)
    Tym samym ojciec płaci podatek "od przychodu w wysokości..."
    Tak naprawdę to płaci jeszcze mniej - bo przecież wydatki na
    utrzymanie lokalu zalicza w koszty!
    - syn płaci czynsz, jako że jest to czynsz za sklep zostaje on
    zaliczony w koszty. W efekcie syn płaci NIŻSZY podatek, niż
    płaciłby w razie niepłacenia czynszu.

    W takim układzie zestaw :) ojciec+syn *efektywnie* nie płaci podatku,
    o ile obaj stosują podatek na zasadach ogólnych i w zakresie
    liniowej części skali (albo mieszczą się w 19% albo stosują
    opodatkowanie liniowe).

    Przykład z nieodpłatnością (użyczeniem, czyli daniem do używania
    bez pobierania czynszu) w przypadku ojca z synem:
    - pozwala pominąć problem z przychodem u ojca :)
    - pozwala pominąć problem z przychodem u syna :)
    - ale *NIE* pozwala pominąć zapisu, ktory brzmi tak:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    [...[
    a wydatki zwišzane z nieruchomoœciš nie stanowiš kosztu uzyskania
    przychodów
    ---

    I teraz hint: nie napisano CZYJE wydatki.
    Jak na mój gust, całkiem uprawnione i zgodne z literą prawa byłoby
    "wyrzucanie z kosztów" wydatków ZARÓWNO i ojca jak i u syna!

    Krótko mówiąc - z samego użyczenia lokalu podatek by nie powstał.
    Ale w momencie np. remontu czy opłacenia podatku od nieruchomości
    ów wydatek (w części obejmującej użyczany lokal) nie byłby kosztem,
    niezależnie czy płaciłby go ojciec czy syn.

    Za remont zapłacić tak czy siak trzeba.
    W "układzie z najmem" ów wydatek jest kosztem.
    W "układzie z użyczeniem" - nie.
    Różnicę widać? :)

    pzdr, Gotfryd