  • 11. Data: 2003-08-23 08:35:31
    Temat: Re: spadek
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    news:bi5kkk$fop$2@inews.gazeta.pl...
    > Święte słowa. Z tym, że do tego podziału spadku wszystko jest w ułamkowej
    > części własnością spadkobierców, a więc żaden z nich nie ma prawa
    > rozporządzać tym, jak swoim majątkiem.

    Ale uzytkowac moze - prawda ?

    Boguslaw

  • 12. Data: 2003-08-23 09:32:10
    Od: "Ben" <b...@o...pl>

    > Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Ale uzytkowac moze - prawda ?
    >
    > Boguslaw

    Może uzytkować i powinna dopuścić do współposiadania innych spadkobierców.
    Jeśli jednak tego nie robi to nie jest to przywłaszczenie (nadające się na
    drogę karną). Jest to typowa sprawa dla sądu cywilnego. Najpierw dział spadku,
    w którym sąd określi co jest czyje. Dopiero gdy po orzeczeniu sądu jeden ze
    spadkobierców nie wyda drugiemu tego co jest wyłącznie jego własnoscią to ten
    poszkodowany ma roszczenie windykacyjne (o wydanie tej rzeczy) - również przed
    sądem cywilnym
    Pozdrawiam
    Ben

  • 13. Data: 2003-08-23 10:03:35
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    Użytkownik "Ben" <b...@o...pl> napisał w wiadomości

    wiadomości

    > Może uzytkować i powinna dopuścić do współposiadania innych spadkobierców.

    I dlatego w tej konkretnej sprawie po prostu zamieszkalbym w owym
    mieszkaniu....

    Boguslaw

  • 14. Data: 2003-08-23 12:35:33
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Znam w orzecznictwie przeciwne do Twoje poglądy, choć również wiele jest
    zbieżnych z Twoim. Znalazłem coś takiego:

    "Nie budzi żadnych wątpliwości, zarówno w doktrynie, jak i w orzecznictwie,
    że rzecz stanowiąca współwłasność jest dla każdego ze współwłaścicieli
    rzeczą cudzą w rozumieniu art. 120 § 7 k.k. Tym samym działanie
    współwłaściciela może prowadzić do odpowiedzialności karnej z art. 204 k.k.,
    jeżeli przybiera postać przywłaszczenia, co ma miejsce wówczas, gdy sprawca
    podejmuje działania wbrew woli powstałych współwłaścicieli, czyniąc to w
    zamiarze włączenia przedmiotu współwłasności do swego majątku odrębnego lub
    przyjęcia do własnej, wyłącznej dyspozycji." (Wyrok SN za sygn. akt V KKN
    220/97)

    Opierając sie na tym wyroku wystarczyłoby udowodnic, że sprawczyni działała
    w zamiarze przyłączenia rzeczy do sego majątku. To wydaje mi się możliwe w
    omawianej sytuacji.

    Generalnie zakłądam, że po wszczęciu postępowania siostra tego gościa
    zmmięknie i się dogadają.

  • 15. Data: 2003-08-23 18:34:23
    Od: "Ben" <b...@o...pl>

> [...]
    > omawianej sytuacji.
    >
    > Generalnie zakłądam, że po wszczęciu postępowania siostra tego gościa

    To prawda - jest i taki pogląd, ale moim zdaniem byłoby to niezwykle trudne do
    udowodnienia. Ale opcja taka rzeczywiście istnieje