    From: BartekK <s...@N...org>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: sim-lock, cid-lock - legalność
    Date: Mon, 08 Mar 2010 11:06:25 +0100

    W dniu 2010-03-08 10:46, RadoslawF pisze:

    > "Dostając" wymarzony gadżet w "promocji" trzeba czytać ze zrozumieniem
    > warunki umowy. Praktycznie mało kto to robi i ma potem kwiatki w stylu
    > umowy dłuższej niż gwarancja na promocyjne urządzenie czy nawet
    > konieczność płacenia rachunku/abonamentu w sytuacji kiedy urządzenie
    > jest w serwisie bo umowę mamy podpisana z firmą XXX a urządzenie
    > "zakupiliśmy" od firmy YYY.
    > Kwiatków takich jest więcej i dotyczą naiwnych którym się zdaje
    > że firma oferująca sprzęt warty tysiąc zł za sto złotych chce
    > zrobić dobrze klientowi a nie sobie.
    Chyba nie zrozumiałeś. Nie chodzi mi o umowę związaną z usługą (w
    przypadku telefonu - abonamentem itd), którą potem płacić trzeba, i nie
    jestem naiwny i nie podniecam się gadżetem.
    "Zakup" telefonu z podpisaniem umowy to po prostu zakup, telefon jest od
    momentu zakupu twój, nie dzierżawisz go od operatora ani nic. Nawet na
    tą 1zł netto dostajesz osobną fakturę (lub pozycję na fakturze p.t.
    "telefon jakiśtam").
    To że zgodnie z umową musisz płacić co miesiąc itd, to jest zupełnie
    odrębna umowa cywilnoprawna. Chodzi mi o to, że telefon który jest twój,
    boś go kupił i za niego zapłacił (tyle ile sprzedawca chciał dostać)
    realnie jest upośledzany przez sprzedawce (producenta?) by kontrolować
    co z nim możesz zrobić, a co zrobić będzie ciężko, i nigdzie w ofercie
    przed zakupem o tych ograniczeniach nie pisze, a jeśli pozbędziesz się
    tych programowych koni trojańskich - to sprzedawca (operator) stwierdza
    że zrobiłeś to _nielegalnie_ i zepsułeś (fizycznie, sprzętowo,
    nieodwracalnie) telefon i się martw.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173