  • Data: 2009-03-28 21:40:14
    Temat: Re: selekcja w klubach a jej legalność
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl> napisał w wiadomości
    news:gqm3p9$4ua$1@news.onet.pl...
    > Robert Tomasik wyskrobał(a):
    > Życia nie znasz? A goście, którzy zarezerwowali lokal, jak wejdą? Od
    > kuchni? Może i fizycznie się lokal zamknie (choć to raczej rzadkość,
    > ludzie w środku też lubią wyjść i nie chcą się czuć jak w więzieniu),
    > ale to dopiero później, gdy wszyscy co mają być już będą w środku. Poza
    > tym zwyczajowa praktyka jest taka, że obsługa informuje "postronnych",
    > że lokal zarezerwowany i nie zostaną obsłużeni. Ewentualnie wisi
    > stosowna informacja.

    Nie chodzi o fizyczne zamknięcie czy nie, ale prawne. Wisi kartka "lokal
    nieczynny" i to sparwę załatwia, albowiem jednoznacznie uzewnętrznia wolę
    własciciela, by nikt nie wchodził poza osobami, któym pozwolił.

    > Dla mnie pozbawienie wolności to związanie kogoś, unieruchomienie itd.

    A przytrzymanie w drzwiach, to nie unieruchomienie?

    > Nikt nikogo nie pozbawia wolności w sytuacji, gdy przed zamkniętymi
    > drzwiami stoi miły pan wzrostu 198 cm i tyleż samo w barkach
    > informujący, że w lokalu znajduje się już wystarczająca liczba osób.

    OK! Ale nie w tym problem. W opisanym przez Ciebie przypadku działania
    pracownika ochrony nie są bezprawne. Nie są, bo kodeks wykroczeń mówi o
    odmowie obsłużenia bez uzasadnionej przyczyny. Problem sie zaczyna, gdy
    ochroniarz panią blond wpuści, a brunetkę nie. W mojej ocenie jego
    działania stają się bezprawne.

    > Adresat tej informacji może się odwrócić na pięcie i pójść w 156 innych
    > miejsc. Gdzie tu ograniczenie wolności??? Ja też nie mogę wejść
    > wszędzie gdzie bym chciał, ale jeszcze prokuratora nie powiadomiłem.
    > Może powinienem?

    To zależy, czy działania pracownika ochrony naruszają prawo, czy nie.

    > Nie dowiedziałem się z nich tego. Brakuje mi dwóch kardynalnych
    > argumentów na poparcie bronionej przez Ciebie tezy: przepisów i
    > orzecznictwa potwierdzającego takie przypadki. Owszem, podajesz
    > przykłady kwalifikacji czynów zabronionych, jednak moim zdaniem
    > chybione. Nie uwzględniasz do tego innych, równie wysoko co wolność
    > człowieka chronionych przez system prawa wartości takich jak ochrona
    > własności (posiadania) i swobody umów (ew. sobody prowadzenia
    > działalności gospodarczej).

    Nie możesz sobie obsługiwać co drugiego klient, wywalając na chybił trafił
    pozostałych powołując się na swobodę prowadzenia działaności gospodarczej.
    Konsumenci podlegają specjalnej ochronie powodujacej, że selekcja
    prowadzona w opisywany przez twórcę wątku sposób po prostu jest bezprawna.
    Klient kupuje bilet (jak jest) i wchodzi bo ma bilet. Jak biletu nie ma, to
    albo zamykasz lokal (bo pełny) i wszystko jest jasne, albo nie zamykasz i
    wówczas stojący przy drzwiach facet ma dwa wyjścia prawne: wpuścić
    konsumenta albo go zatrzymać - z całą okrasą związaną z napisaniem notatki
    z ujęcia i przekazaniem Policji.

    Nie ma stanów pośrednich na zasadzie przytrzymywania. To są środki przymusu
    bezpośredniego, których użycie określa ustawa. A, ze w życiu mało kto zna
    przepisy, no to bramkarze różne sztuki wyprawiają. Przeważnie do pierwszego
    mądrego klienta, który zamiastw szcząć pyskówkę rozpracuje ich prawnie. A
    dla bramkarza to przeważnie być, albo nie być, bo sądy są - przynajmniej u
    nas - dość cięte na taką "wolną amerykankę".

    W praktyce pracownik ochrony może co najwyżej poprosić wyselekcjonowana
    osobę, by nie weszła. Czy posłucha go, to już jej dobra wola.