  • 1. Data: 2005-11-23 08:44:02
    Temat: sanepid i HACAP
    Od: "Grzesiex" <s...@g...pl>

    Witam
    W sklepie mojej żony pojawiła sie kontrola sanepidu, no i doczepili sie iż
    nie mają aktualnych badań wody pitnej (taki wymóg podobno zgodnie z HACAP).
    Dla mnie jest to kompletna bzdura ponieważ woda jest badana przez ten sam
    sanepid w wodociągach. Może ktoś się orientuje jak postąpić w takiej
    sytuacji? Wystawili mandat za brak badań wody. Czy orientuje się ktoś z
    grupowiczów w zagadnieniach związanych z systemem HACAP

  • 2. Data: 2005-11-23 09:04:58
    Temat: Re: sanepid i HACAP
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Grzesiex napisał(a):

    > W sklepie mojej żony pojawiła sie kontrola sanepidu, no i doczepili sie iż
    > nie mają aktualnych badań wody pitnej (taki wymóg podobno zgodnie z HACAP).

    Podstawe prawna podali? Jakies konkrety? Bo samo stwierdzenie "brak
    badan wody pitnej" nic nie oznacza.

    btw. pisze sie HACCP, wpisz do googla, materiałów jest w sieci dosyć dużo.

    j.

  • 3. Data: 2005-11-23 10:10:55
    Od: "Grzesiex" <s...@g...pl>

    > Podstawe prawna podali? Jakies konkrety? Bo samo stwierdzenie "brak
    > badan wody pitnej" nic nie oznacza.
    >
    > btw. pisze sie HACCP, wpisz do googla, materiałów jest w sieci dosyć dużo.
    >
    > j.

    "Taki wymóg systemu" pani powiedziała i stwierdziła że sanepid kare nałoży.

    Wiem, że w sieci jest dużo informacji o HACAP ale co z tego jak pani z
    sanepidu wie lepiej ;) mnie raczej chodzi o porade jak zwykły człowiek może
    się bronić przed takimi urzędnikami. Poza tym to ten system dotyczy bardziej
    wytwórców żywności i tu się zgodzę że oni powinni mieć badania wody jakiej
    używają do procesów technologicznych. Sanepid sie czepia i nie wiadomo jak
    ich spławić. Poza tym subiektywna ocena pani że ściany są brudne i trzeba
    pomalować też mi się nie podoba (malowanie było na wiosne) czy ona ma w oku
    jakieś urządzenia do badania czystości ścian i wogóle czy są jakię normy na
    to?
    Urzędasy nas wykończą kiedyś.
    A tak na marginesie to do marketów na kontrole to sama kierowniczka sanepidu
    jeździ i jakoś nigdy nic nie znajduje :)
    Grzesiex1

  • 4. Data: 2005-11-23 10:19:38
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Grzesiex napisał(a):

    > "Taki wymóg systemu" pani powiedziała i stwierdziła że sanepid kare nałoży.

    > Wiem, że w sieci jest dużo informacji o HACAP ale co z tego jak pani z
    > sanepidu wie lepiej ;)

    Wiedza kontrolerow z sanepidu jest slabiutka. Niestety. Dlatego trzeba
    prosic o podstawy prawne i wyjasnienia na pismie o co dokladnie
    chodzi.

    Tu masz ichnia opisologie http://tinyurl.com/c77hq ale traktuj to
    luzno, bo tam jest masa bzdur ;)

    j.

  • 5. Data: 2005-11-23 10:49:49
    Od: "Grzesiex" <s...@g...pl>

    > Wiedza kontrolerow z sanepidu jest slabiutka. Niestety. Dlatego trzeba
    > prosic o podstawy prawne i wyjasnienia na pismie o co dokladnie
    > chodzi.

    No i w między czasie zadzwoniłem sobie do jednej ze stacji sanepidu z
    zapytaniem o wymogi systemu HACAP i sie okazało że jego wprowadzenie to
    tylko dobra wola producenta lub dystrybutora zywności i nie wiąże się z
    uzyskaniem żadnych certyfikatów jak przy ISO no i wogóle oni nie kontrolują
    pod tym kątem nikogo. "Podobno dopiero od przyszłego roku sie ma coś zmienić
    ale to nic pewnego" powiedziała mi przez telefon pani w zaufaniu ;)
    Tylko jak się teraz wykręcić od zapłacenia niesłusznie nałożonej kary?
    czekać aż przyjdzie pocztą i dopiero się odwoływać? bo do ręki nic nie było
    dostarczone.

  • 6. Data: 2005-11-23 11:09:31
    Od: "jareka" <jarkita@_usun_to_interia.pl>

    Użytkownik "Grzesiex" <s...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > takiej sytuacji? Wystawili mandat za brak badań wody. Czy orientuje się
    > ktoś z grupowiczów w zagadnieniach związanych z systemem HACAP

    A na mandacie nie napisali artykulu zadnego?
    Jakby Ci sie chcialo poszperac to regulacje dot. HACCP:
    - Codex Alimentarius - mowi, iz HACCP moze byc stosowany w lancuchu
    zywnosciowym
    od producenta plodow rolnych az po stol konsumenta;
    - Dyrektywa Rady 93/43/EWG z 14 czerwca 1993 w sprawie higieny srodkow
    spozywczych;
    - Dyrektywa Rady 89/397/EWG z 14 czerwca 1989 w spr urzedowej kontroli
    srodkow spozywczych;
    - Rozporzadzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 178/2002/WE z 28 stycznia
    2002 ustanawiajace ogolne zasady i wymagania prawa zywnosciowego;
    - Ustawa z 11 maja 2001 o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia - Dz.U.
    2001 nr 63 poz. 634 z pozn. zm.;
    - Ustawa z 6 września 2001 o materiałach i wyrobach przeznaczonych do
    kontaktu z żywnością - Dz.U. 2001 nr 128 poz. 1408 z poz. zm.;
    - Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 26 kwietnia 2004 w sprawie wymagań
    higieniczno-sanitarnych w zakładach produkujących lub wprowadzających do
    obrotu środki spożywcze - Dz.U. 2004 nr 104 poz. 1096;
    - Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 28 kwietnia 2004 r. w sprawie
    przeprowadzania urzędowej kontroli żywności - Dz.U. 2004 nr 104 poz. 1098;
    --
    Pozdrawiam,
    jareka

  • 7. Data: 2005-11-23 11:19:27
    Od: Herbi <z...@o...pl>

    Dnia 23 lis o godzinie 09:44, na pl.soc.prawo, Grzesiex napisał(a):

> [...]
    > sanepid w wodociągach. Może ktoś się orientuje jak postąpić w takiej
    > sytuacji? Wystawili mandat za brak badań wody.

    Hmm - czy posiadanie odpowiednich badań nie jest obowiązkiem dostawcy,
    producenta tej wody a nie odbiorcy?
    Przecież odbiorca nie ma wpływu na jakość ani inne tego typu parametry
    przedmiotowej wody.
    Analogiczna sytuacja byłaby w ramach np. dostawy energii elektrycznej - od
    każdego odbiorcy żądano by badań energii (np. poziom zakłóceń, szumy,
    wahania itp itd) - chyba bym spadł z krzesła gdyby mi cos takiego rzekła
    jakaś kontrola.

    Inna sprawą jest np. posiadanie aktualnych badań potwierdzonych protokołami
    w sensie ochrony przeciwporażeniowej - ale to zupełnie 'inny temat' niż
    same parametry energii dostarczanej do 'licznika'.
    W Twoim przypadku mogliby ewentualnie doczepić się do stanu technicznego
    instalacji wod-kan - o ile posiadają oczywiście takie uprawnienia i wiedzę
    niezbędną by orzekać w takich sprawach.

    --
    Herbi
    23-11-2005 12:18:15

  • 8. Data: 2005-11-23 11:38:54
    Od: TBL aka TLZ <t...@w...info.pl>

    Grzesiex napisał(a):
> [...]
    > sanepid w wodociągach. Może ktoś się orientuje jak postąpić w takiej
    > sytuacji? Wystawili mandat za brak badań wody. Czy orientuje się ktoś z

    Jeśli żona prowadzi na zapleczu produkcję (np. garmazerka, itp.) to
    takie badanie jest wymagane przez Sanepid i z tego co sie orientowałem,
    zgodne ze stosownym rozporządzeniem (był już artykuł w GW, że to
    dublowanie badań tej samej wody w tym samym laboratorium).

    --
    TBL, Harvesterkom polecam: t...@d...pl r...@w...pl
    r...@s...info

  • 9. Data: 2005-11-23 12:02:07
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Herbi napisał(a):

    > Hmm - czy posiadanie odpowiednich badań nie jest obowiązkiem dostawcy,
    > producenta tej wody a nie odbiorcy?

    Pisał o wodzie i wodociągach ;) Być może jest to sklep, który sprzedaje
    kranowe ;P

    j.

  • 10. Data: 2005-11-23 12:05:19
    Od: "Grzesiex" <s...@g...pl>

    > Jeśli żona prowadzi na zapleczu produkcję (np. garmazerka, itp.)

    nie prowadzi produkcji ale sprzedaje wyroby garmażeryjne i myje po nich
    pojemniki które są stalowe i wielokrotnego użytku, poza tym myje tą wodą
    krajalnice do wędlin ;)

    > takie badanie jest wymagane przez Sanepid i z tego co sie orientowałem,
    > zgodne ze stosownym rozporządzeniem (był już artykuł w GW, że to
    > dublowanie badań tej samej wody w tym samym laboratorium).

    A to ci bzdura! znaczy to że trzeba badać już raz zbadaną wode.
    Grzesiex1