  • 1. Data: 2003-05-26 10:21:21
    Temat: rozliczenie z dłuznikiem
    Od: "Wicio" <w...@p...onet.pl>

    Witam!
    Czy zgodnie z prawem mogę człowiekowi oddać mniej kasy o różnicę wynikającą
    z raty kredytu który muszę spłacać jako żyrant?
    Podżyrowałem mu pożyczkę której on nie spłaca, jednocześnie jestem mu winien
    pieniądze. Chciałbym mu oddać kwote pomniejszoną o wpłacone przeze mnie raty
    jego kredytu. Jak poprawnie załatwic takie rozliczenie?
    Wicio

  • 2. Data: 2003-05-26 13:49:19
    Temat: Re: rozliczenie z dłuznikiem
    Od: "weronika " <w...@N...gazeta.pl>

    Wicio <w...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    raty
    > jego kredytu. Jak poprawnie załatwic takie rozliczenie?

    Jest to klasyczne potrącenie.
    KC:
    Art. 498. § 1. Gdy dwie osoby są jednocześnie względem siebie dłużnikami i
    wierzycielami, każda z nich może potrącić swoją wierzytelność z
    wierzytelności drugiej strony, jeżeli przedmiotem obu wierzytelności są
    pieniądze lub rzeczy tej samej jakości oznaczone tylko co do gatunku, a obie
    wierzytelności są wymagalne (!)i mogą być dochodzone przed sądem lub przed
    innym organem państwowym.
    § 2. Wskutek potrącenia obie wierzytelności umarzają się nawzajem do
    wysokości wierzytelności niższej.

    Art. 499. Potrącenia dokonywa się przez oświadczenie złożone drugiej
    stronie. Oświadczenie ma moc wsteczną od chwili, kiedy potrącenie stało się
    możliwe.

    Dotyczy to tej kwoty kredytu, która została już zapłacona. W przypadku,
    gdyby wierzyciel wytoczył powództwo o tę "brakującą" kwotę służy zarzut
    potrącenia.

    Weronika