  • 1. Data: 2003-12-29 23:34:08
    Temat: rente mozna ukrasc- pomocy!!!!!!!
    Od: "burzuj" <b...@p...onet.pl>

    Witam grupowiczow.
    Sluchajcie stalem sie ofiara takiej sytuacji- napiszczie czy moge sie teraz
    domagac jakoegos odszkodowania i czy wogle?

    Gdy mialem 17 lat zmarl ojciec a poniewaz ja uczylem sie w szkole sredniej a
    potem na studiach otrzymywalem z ZUSu calkiem pokazna rente rodzinna.
    I wszytko bylo by ok gdybym ja faktycznie otrzymywal bo renta w wieku 17 lat
    i pozniej do mojego 23 roku zycia przechodzila na konto matki a ja nic z
    niej nie mialem ani grosza jescze musialem tyrac i pracowac by zarobic na
    komorke :(( Wkoncu sie wkurzylem i poszedlem do zusu i zmienilem nr konta a
    babka w zusie jeszcze mnie pyta- to jak to nie otrzymywal Pan tych
    pieniedzy? Jak mialem oytrzymywac jak szly na konto innej osoby /.choc
    nalezaly sie mnie/ :((
    i ZUS konta zmienil jakby nigdy nic i kasa zaczela isc do mnei przez cale 2
    lata do skonczenia studiow i tyle jej widzialem.

    JAk to mozliwe ze cos takiego funkcjonowalo? Czy moge domagac sie zwrotu tej
    kasy io jakiegos odszkodowania- przeciez pieniadze mi sie nalezaly z tej
    renty a ja biede klepalem i musialem zarabiac zeby utrzymac studia /prywatne
    do tego/ i swoje wydatki? Gdybym sie pozno bo pozno ale nie obudzil to bym
    nic z tego nie mial! Jesli tak to gdzie uderzyc i szukac pomocy!!!

    Bede wdzieczny za odpowiedz napewno wielu grupowiczow jest lub moze byc w
    podobnej sytuacji wiec odpowiedz bedzie pomocna !!!

  • 2. Data: 2003-12-30 00:57:23
    Temat: Re: rente mozna ukrasc- pomocy!!!!!!!
    Od: chester <c...@p...gazeta.pl>

    > Witam grupowiczow.

    Witaj!

    > Sluchajcie stalem sie ofiara takiej sytuacji- napiszczie czy moge sie teraz
    > domagac jakoegos odszkodowania i czy wogle?
    Ja wraz z siostrą również otrzymujemy rentę po ojcu więc mam rozeznanie
    w tej sprawie. Odpowiem ci na przykładzie siostry, która rentę
    otrzymywała na początku jako nieletnia (17 lat).
    Jako nieletnia nie miała pełnej zdolności do czynności prawnych więc
    pieniążki przychodziły na konto matki. Po ukończeniu 18 roku życia
    mogła, ale nie musiała zmienić numer konta. Zrobiła to dopiero rok temu,
    jak zaczęła studia i założyła sobie konto w banku.
    IMHO nie masz żadnego pola do manewru - jako pełnoletni mogłeś złożyć do
    ZUSu wniosek o zmianę konta albo przysyłanie gotówką. Nie zrobiłeś tego
    - twoja sprawa. ZUS mógł uznać, że tak ci wygodniej - w końcu byłeś
    pełnoletni i sam decydowałeś co zrobić z pieniędzmi. Pieniądze dostawała
    matka - wierzyć mi się nie chce, że nie wiedziałeś o tym i że nie dawała
    ci nic na życie. Ale to twoje zaniedbanie.
    Jeśli chcesz, możesz pozwać matkę o zwrot tych pieniędzy, ale sprawa
    jest beznadziejna i to nie tylko z powodu wysokości wpisowego, jakie byś
    musiał zapłacić. Matka, jako twój rodzic utrzymywała cię, dawała
    utrzymanie (przynajmniej częściowe), bo taki był jej obowiązek dopóki
    się uczyłeś. Jeśli się z tego nie wywiązywałeś, to należały ci się do
    ukończenia studiów alimenty od niej. Ale teraz jest już po ptokach - na
    twoim miejscu zapomniałbym o sprawie, zaoszczędził matce stresu i zajął
    się szukaniem pracy jako magister bezrobotny :-)

    A na przyszłość masz nauczkę - pilnuj własnych interesów, bo nikt o
    ciebie nie zadba, jak sam tego nie zrobisz :-)

    chester

    --
    "Kobieta stanowi niebezpieczeństwo dla każdego raju." (Paul Claudel)

  • 3. Data: 2003-12-30 00:58:39
    Od: chester <c...@p...gazeta.pl>

    > się uczyłeś. Jeśli się z tego nie wywiązywałeś, to należały ci się do
    ^^^
    ła oczywiście

    chester

  • 4. Data: 2003-12-30 01:28:16
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "burzuj" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Odpowiedzi na swoje pytania znajdziesz w Ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r.
    o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Moim zdaniem z
    chwilą osiągnięcia przez Ciebie pełnoletniości stosownie do art. 130 tej
    ustawy renta powinna być przesyłana do Twoich rąk za pośrednictwem poczty,
    o ile nie złożyłeś innej dyspozycji. Do czasu osiągnięcia pełnoletniości
    oczywiście matka mogła jako opiekun prawny zadysponować przesyłanie jej na
    jakieś tam konto.

    Skoro twierdzisz, że na konto przelewano to bez Twojej wiedzy, to przede
    wszystkim udał bym się do odpowiedniego Oddziału ZUS i w rozmowie z
    pracownikiem zażądał wyjaśnienia, na podstawie jakiego dokumentu
    przelewano rentę na konto matki. Może złożyłeś po osiągnięciu
    pełnoletniości taką dyspozycję i po prostu tego nie pamiętasz. Jeśli
    czyniono to bezprawnie, to istnieją jakieś niewielkie szanse na wygranie.

    Po pierwsze możesz dochodzić wypłaty od ZUS-u. Widzę jednak pewien
    problem. Otóż z Twojego postu wynika, że co najmniej dwa lata pobierałeś
    świadczenie do swoich rąk od czasu ukończenia studiów. Nie wiem, ile
    upłynęło dodatkowo od ich ukończenia. Generalnie roszczenia z tytułu renty
    ulegają przedawnieniu, jak każde inne. Ponieważ renta jest należnością
    okresową, to przedawnienie roszczeń wynosi 3 lata (art. 118 kc). Tak więc
    możesz żądać zwrotu tylko za nie dalej jak trzy lata od chwili obecnej. I
    nawet jakbyś na głowie stanął i nie wiem jaki argument podnosił, to
    wiadomo, że o swoim roszczeniu wiedziałeś co najmniej przez ostatnie dwa
    lata studiów i później. Tak więc tą drogą możesz dochodzić od ZUS jedynie
    wypłaty renty za okres trzy lata do tyłu. Podejrzewam, że to będzie kilka
    miesięcy zaledwie. No i musisz się liczyć z tym, że ZUS z kolei będzie
    dochodził na matce zwrotu tego świadczenia.

    Można również zastanawiać się, na ile matka po prostu dopuściła się
    przestępstwa na Twoją szkodę. Nie wiem jak układają Ci się stosunki z nią.
    Z międzywierszy wnoszę, że raczej nie partycypowała w kosztach Twojego
    utrzymania, co raczej nie jest wyrazem dobrych stosunków. No ale czy
    ewentualnie jesteś zainteresowany jej ściganiem? Bo jeśli tak, to można by
    imputować jej popełnienie przestępstwa przywłaszczenia, a to przestępstwo
    ulega przedawnieniu z upływem 5 lat od jego popełnienia. O ile się nie
    przedawniło (czyli od ostatniego pobrania przez nią renty nie upłynęło 5
    lat), to możesz złożyć wniosek o ściganie matki (jest to w tym wypadku
    warunek konieczny, bo matka jest osobą najbliższą) i w drodze naprawienia
    krzywdy wnosić o wypłatę przez nią nienależnie pobranego w Twoim imieniu
    świadczenia. Wówczas będziesz mógł w zasadzie dochodzić zapłaty za cały
    okres, albowiem jej przywłaszczenie będzie można potraktować jako tzw.
    czyn ciągły, a więc sąd weźmie pod uwagę cały okres. Z tym, że będziesz
    musiał jakoś przekonać sąd, że matka faktycznie nie łożyła na Twoje
    utrzymanie i nie dawała Ci tych pieniędzy, co w praktyce może okazać się
    trudne, choć nie jest niemożliwe.

  • 5. Data: 2003-12-30 13:44:09
    Od: "Idiom" <i...@w...pl>

> [...]
    > Z międzywierszy wnoszę, że raczej nie partycypowała w kosztach Twojego
    > utrzymania, co raczej nie jest wyrazem dobrych stosunków.

    Ciekawa jestem z czego to wywnioskowałeś ?? Z tego, że musiał zarabiać na
    komórkę?? W tej sytuacji 90% rodziców powinno się postawić przed sądem ;)

    pozdrawiam

    Monika

  • 6. Data: 2003-12-30 19:23:06
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Idiom" <i...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Ciekawa jestem z czego to wywnioskowałeś ?? Z tego, że musiał zarabiać
    na
    > komórkę?? W tej sytuacji 90% rodziców powinno się postawić przed sądem
    ;)

    Wywnioskowałem to głównie z tego, że ma zamiar dochodzić teraz tych
    pieniędzy. Zakładam jego dobrą wiarę, a więc, że nie ma zamiaru nikogo
    oszukać. Jest niewinny, dokąd mu wina nie zostanie udowodniona. No bo
    jeśli jednak matka dawała mu pieniądze na utrzymanie, to cała ta dyskusja
    przestaje mieć sens.

  • 7. Data: 2003-12-31 06:35:43
    Od: "Idiom" <i...@w...pl>

> [...]

    > pieniędzy. Zakładam jego dobrą wiarę, a więc, że nie ma zamiaru nikogo
    > oszukać. Jest niewinny, dokąd mu wina nie zostanie udowodniona.

    To miłe, że przyjmujesz zasadę domniemanej niewinności. Szkoda tylko, że
    tylko do 50% osób zainteresowanych tą sprawą ;)

    pozdrawiam

    Monika

  • 8. Data: 2003-12-31 12:48:41
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > To miłe, że przyjmujesz zasadę domniemanej niewinności. Szkoda tylko, że
    > tylko do 50% osób zainteresowanych tą sprawą ;)

    Błąd w podejściu. Do 100% osób, które zwróciły się o pomoc. Jakby matka
    prosiła o pomoc, to również udzielił bym jej rady, o ile bym potrafił. Być
    może byłaby to rada pozwalająca na zablokowanie moich propozycji dla syna.
    Ja nie jestem sądem, by rozstrzygać o winie. Trzeba znać swoje miejsce w
    szeregu.

  • 9. Data: 2004-01-01 00:27:46
    Od: "Van Tommy" <t...@p...com>

    Użytkownik "burzuj" <b...@p...onet.pl> napisał
    [ciach]

    Tzn. kto, Twoim zdaniem, "ukradł" Ci tę rentę? Rodzona matka, ewentualnie
    działając z ZUS-em "wspólnie i w porozumieniu"? Dziwne to jakieś, to Twoje
    rozumowanie... Nie mnie to oceniać, ale jakoś poczułem antypatię.
    Jeżeli nawet pominąć względy moralne (tzn. mi by było głupio tak żyć na
    garnuszku samotnej matki), to pozwolę sobie poddać Ci pod rozwagę art. 91
    par. 2 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego.
    Sam nie wiem, czy pozdrawiać.
    T.