    From: s...@d...pl (Marcin Surowiec)
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: przestepstwo komputerowe?
    Date: 12 Feb 2003 11:12:49 +0100

    From: "rad" <r...@w...pl>
    To: <p...@n...pl>

    : Tym bardziej zaskoczyło mnie, że zostałem oskarżony
    : o kradzież tych haseł mimo, że zostały mi one udostępnione przez czaty
    : internetowe (irc, gg).

    nie zostałeś oskarżony o kradzież haseł, tylko o:

    "Kto, włączając się do urządzenia telekomunikacyjnego, uruchamia na cudzy
    rachunek impulsy telefoniczne,
    podlega karze pozbawienia wolności do lat 3."

    : Wówczas zadzwoniono do mnie z telefonii Dialog, że wnoszą skargę do
    : prokuratury odnośnie kradzieży haseł dostępowych do Internetu.

    powtarzam - 285 to nie jest kradzież, sprawdź co ci zarzucają (w numerkach)

    : Tym bardziej upewniało mnie to w przekonaniu, że wszystko jest w
    : porządku , ponieważ na fakturze z Dialogu widniały godziny spędzone w
    : Internecie z opisem (dialnet usługa przenośna)

    a opłata za to?

    : Potraktowano
    : mnie i mojego ojca (właściciel numeru) jak zwykłych przestępców (zdjęcia i
    : odciski palców), wielokrotnie przesłuchiwano.

    jak podejrzanych nie przestępców, aczkolwiek zgadzam się, że nic przyjemnego

    : Przeliczono również czas
    : spędzony w Internecie na impulsy (ponad 3500zł), co jest kompletną bzdurą
    bo
    : usługa jest opłacana stałym abonentem i nikt takich kosztów nie poniósł.

    ale tyle zapłaciłbyś, gdybyś nie korzystał z tych haseł,
    to nie jest bzdura tylko wyliczenie najkorzystniejsze dla Dialogu,
    zawsze możesz się bronić, ze ta kwota to 80 zł (taki jest abonament?) x
    ilośc miesięcy korzystania

    : Policjanci nie mają kompletnego pojęcia o czym ja mówię - i doszukują się
    : jakiś włamań do domu, gdzie rzekomo wykradałem te hasła.

    niech się doszukują, przecież to na Twoją korzyśc :)

    : Dowodami w
    : sprawie, jest biling z mojej linii telefonicznej oraz zeznania świadków
    : (właścicieli haseł) którzy nie potwierdzają, że udostępnili hasła.

    to zadaj pytanie skąd je masz? :)

    : Prawdopodobnie czeka mnie sprawa w sądzie - boję się, że zostanę
    niesłusznie
    : posądzony o czyn którego nie zrobiłem,

    nie chciałbym wzbudzać w Tobie wyrzutów sumienia, ale zrobiłeś

    : a ja nie mam nic na obronę.

    zawsze jest coś

    : Bardzo proszę o pomoc, co w takiej
    : sprawie uczynić?

    bronić się

    : Czy były już podobne sprawy?

    nooo,
    nawet je w kodeksie opisali :)

    : Jak mam się bronić skoro prokuratura nie rozumie na czym polega sprawa?

    rozumie, nie martw się

    : I czy mogą wyliczyć koszty jakich nikt nie podniósł ?

    wyliczyli zysk jaki stracili

    Masz do poczytania:
    Sprawca wyczerpie znamiona przestępstwa z art. 285 § 1 k.k. opisanym w jego
    treści zachowaniem zarówno wówczas, gdy odbędzie rozmowę telefoniczną na
    cudzy koszt, jak i wówczas, gdy mając wyłącznie zamiar wyrządzenia innemu
    szkody majątkowej uruchomi na jego koszt (włączając się...) usługę
    audiotekstową, z której nikt nie będzie korzystać. Bezprawne skorzystanie z
    cudzego aparatu i przeprowadzenie rozmowy (uruchomienie impulsów) nie
    wyczerpuje znamion omawianego przestępstwa z uwagi na brak elementu
    włączenia się do urządzeń telekomunikacyjnych. Wyłudzenie zaś usługi
    działaniem automatu telefonicznego wyczerpie znamiona wykroczenia
    przewidzianego treścią art. 121 § 2 k.w.

    Obrona:
    --> "Kto, włączając się do urządzenia telekomunikacyjnego,

    zrobiłeś to nie da się ukryć

    --> uruchamia na cudzy rachunek impulsy telefoniczne,

    nikt nie poniósł szkody, poniewaz abonament za wykorzystanie danego hasla /
    linii dostepowej był uiszczany - i Twoje korzystanie z niego nie spowodowało
    żadnych szkód majątkowych.
    (btw - jeśli płaciłeś za dostęp - to w ogóle byłoby fajnie, ale zakładam, że
    nie płaciłeś)

    Nie można zatem mowić o działaniu "na cudzy rachunek"