  • 11. Data: 2005-06-05 14:06:31
    Temat: Re: problem z wypelnieniem weksla
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "treneros" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:d7ukjf$348$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Deklaracje wekslową nalezy sporzadzic na oddzielnej kartce.
    > Deklaracja zamieszczona na drugiej stronie weksla spowoduje ze weksel
    > stanie sie niewazny (przestanie byc wekslem), bo deklaracja wekslowa
    > sama w sobie zawiera m.in. warunki, po spełnieniu/niespełnieniu
    > ktorych weksel nalezy wypelnic. Zamieszczenie na blankiecie weksla
    > "warunku" powoduje jego uniewaznienie.

    Ale warunki te będą poza treścią weksla! A czy fizycznie będą znajdować
    się na osobnej kartce, czy też nawet na tej samej co weksel, to nie ma
    znaczenia.
    Wyobraź sobie weksel na górnej części kartki. Na dolnej - umowę do niego.
    Dlaczego uważasz, że jedynie rozcięcie papieru na pół stanowi warunek
    prawidłowości weksla? Oba te dokumenty są osobno podpisane!

    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 12. Data: 2005-06-05 14:14:28
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > Użytkownik "yack" <p...@v...pl> napisał w wiadomości
    >
    > jest serwis www.weksel.pl . Tam znajdziesz wszystko. Generalnie z
    > wekslem nie może być nic wspólnie wydrukowane. To znaczy fizycznie na
    > jednej kartce papieru być może, ale do sądu musi trafić jako osobny
    > dokument. Na pewno deklaracja nie może być na odwrocie, bowiem
    > deklaracja będzie zawierała warunki wypłaty, a tym samym weksel
    > przestanie być wekslem.

    Jeszcze jedna uwaga: na stronie www.weksel.pl (zgadzam się z Tobą - bardzo
    dobrej :), sposób umieszczania umowy wekslowej z tyłu dokumentu jest jak
    najbardziej pochwalany.

    Pozdrawiam!
    L.

  • 13. Data: 2005-06-05 14:52:02
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Ale to już będzie poza treścią weksla, więc wcale go nie unieważni. Na
    > wekslu będzie napisane "zapłacę... za weksel". A w umowie wekslowej
    będą
    > warunki jego wypełnienia. Czy będzie ona na drugiej stronie (całkiem
    dobry
    > sposób na ograniczenie oszustw), czy na osobnej kartce, to nie ma
    znaczenia.

    Weksel z samego założenia jest bezwarunkowym przyrzeczeniem zapłaty.
    Zajrzyj do prawa wekslowego, a przekonasz się, że jak wpiszesz takie
    warunki, to to już nie będzie weksel.

  • 14. Data: 2005-06-05 14:56:25
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Weksel z samego założenia jest bezwarunkowym przyrzeczeniem zapłaty.
    > Zajrzyj do prawa wekslowego, a przekonasz się, że jak wpiszesz takie

    Czyli twierdzisz, że nie można zawierać "umów wekslowych" określających
    warunków, kiedy weksel może być wypełniony?

    Dyskutujemy o tym gdzie taka umowa może być zamieszczona. Moim zdaniem może
    być ona nawet na tej samej kartce co weksel, ale poza jego treścią (poza
    obszrem obejmowanym przez podpis wystawcy). W tym przypadku warunek
    bezwarunkowości zapłaty będzie spełniony (wszak na wekslu napisze: "zapłacę
    za ten weksel" bez podawania warunków).

    L.

  • 15. Data: 2005-06-05 15:16:06
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Czyli twierdzisz, że nie można zawierać "umów wekslowych"
    określających
    > warunków, kiedy weksel może być wypełniony?

    Nie twierdzę, ze takich warunków nie mozna wpisywać w treść weksla, a
    rewers weksla, to nadal weksel.

> [...]
    > obszrem obejmowanym przez podpis wystawcy). W tym przypadku warunek
    > bezwarunkowości zapłaty będzie spełniony (wszak na wekslu napisze:

    Tak, jak napisałem na początku, fizycznie to na jednej kartce może być.
    Ale do sądu musi trafić osobno, czyli należy odciąć. Powyższe wynika z
    art. 2 prawa wekslowego w związku z art. 1.2. Bowiem umieszczenie umowy
    wekslowej de facto spowoduje, ze w wekslu znajdą się warunki płatności.

  • 16. Data: 2005-06-05 15:32:11
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > Użytkownik "Liwiusz" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > określających
    >
    > Nie twierdzę, ze takich warunków nie mozna wpisywać w treść weksla, a
    > rewers weksla, to nadal weksel.

    Tylko czy rewers jest nadal "treścią weksla"?

> [...]
    > art. 2 prawa wekslowego w związku z art. 1.2. Bowiem umieszczenie umowy
    > wekslowej de facto spowoduje, ze w wekslu znajdą się warunki płatności.

    Teoretycznie już samo określenie w wekslu "weksel kaucyjny" pozwala
    domniemywać istnienie warunków do wypełnienia weksla, czy to go unieważnia?
    Dodam również, że określenie "treść weksla" dotyczy, według mnie, raczej
    samego tekstu weksla podpisanego na awersie przez wystawcę. Nie sądzę, żeby
    za treść weksla ktoś chciał uznać np. znaki opłaty skarbowej na rewersie.
    Słowo "weksel" też musi być podane w treści tego dokumentu, a raczej nie
    będzie "wekslem" papier, który ma to słowo tylko na rewersie.

    Podsumowując: bezwarunkowe polecenie zapłaty dotyczy samego zobowiązania
    zapłaty ("zapłacę za ten weksel" - bez podawania warunków). Do weksla in
    blanco może być sporządzona umowa wekslowa, która określa WARUNKI (tak! :)
    jego wypełnienia. Za nadinterpretację wydaje mi się konieczność jej
    umieszczenia na osobnej kartce (po co? Tylko żeby była poza okiem sędziego?
    Czy nie można do pozwu o wydanie nakazu zapłaty dołączać umowy wekslowej?)
    Nie uchybia to bezwarunkowości zapłaty, jeśli są one poza "treścią weksla".

    Nie zamęczajmy już tą dyskusją grupy, ale z chęcią podyskutuję na privie
    :) Jak jesteś zainteresowany, to pisz.

    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 17. Data: 2005-06-05 22:26:55
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Uważam, ze pojęcie awers / rewers jest pojęciem względnym. Prawo
    wekslowe nie wymaga, by wszystkie elementy były na jednej stronie. Skoro
    razi Cię, ze napis "weksel" jest na rewersie - a to twoje prawo - to
    obróć tak sporządzony dokument, a napis "weksel" będzie na awersie. Czy
    to coś zmieni z punktu widzenia prawa? Moim zdaniem nic.

    To, że na wekslu nie wolno wpisywać żadnych warunków wynika z przyjętej
    linii orzecznictwa. Weksle był popularnym mitycznym środkiem
    zabezpieczającym tak mniej więcej na początku lat 90-tych. Niewiele osób
    rozumiało co to jest i wiele osób się na to łapało, nadając mu status
    porównywalny z czekiem. potem się okazywało, że oczywiście weksel to nie
    czek, bo jak wierzyciel jest niewypłacalny, to i weksel nie pomoże.
    Wówczas utarło się w orzecznictwie, ze na wekslu żadnych dopisków ma nie
    być. Również na jego rewersie.

    Czy słusznie? Ja uważam, że tak, bowiem prawo wekslowe tego zabrania.
    Ale upierać się nie będę. Podejrzewam, że wpisanie w weksel deklaracji
    wekslowej może utrudnić dochodzenie jego zapłaty, jeśli dojdzie do
    sprawy przed sądem. Jak tego dopisku nie będzie, to się nic nie stanie
    na pewno. Więc odradzam robienie go i tyle.

  • 18. Data: 2005-06-06 04:59:56
    Od: "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

> [...]
    > sprawy przed sądem. Jak tego dopisku nie będzie, to się nic nie stanie
    > na pewno. Więc odradzam robienie go i tyle.

    Czy znasz orzeczenia sądu stwierdzające, że umowa wekslowa sporządzona na
    wekslu jest warunkiem, o którym mowa w pw. i tym samym unieważnia weksel?

    L.

  • 19. Data: 2005-06-06 16:08:54
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:d80l8c$2e$1@news.onet.pl...

    > Czy znasz orzeczenia sądu stwierdzające, że umowa wekslowa sporządzona
    na
    > wekslu jest warunkiem, o którym mowa w pw. i tym samym unieważnia
    weksel?

    Nie spotkałem się. Ale również nie spotkałem się, by ktoś w wekslu
    wpisywał jakieś umowy wekslowe.

  • 20. Data: 2005-06-06 21:14:09
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > na
    > weksel?
    >
    > Nie spotkałem się. Ale również nie spotkałem się, by ktoś w wekslu

    To są już dwie sprawy związane z wekslami, o których prawdziwości można
    dyskutować, ale dopiero orzeczenie sądu mogłoby trochę rozwiać wątpliwości
    (lub przekonać jedną ze stron).

    Pierwsza sprawa to właśnie możliwość zapisywania umów wekslowych na
    blankiecie wekslowym.

    Druga - to możliwość oznaczania waluty poprzez "PLN", zamiast "zł" -
    możliwości takiej nie dopuszcza np. pani Izabela Heropolitańska.

    Jak kiedyś znajdę zainteresowaną osobę, to może spreparujemy odpowiednie
    weksle i pobawimy się w zarzuty do nakazu zapłaty, myślę że byłoby to
    pouczające. Tylko czy znajdę drugą tak zwariowaną osobę na tym punkcie? :)

    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl