  • 1. Data: 2005-06-04 17:49:15
    Temat: problem z wypelnieniem weksla
    Od: "yack" <p...@v...pl>

    mam taki problem:
    powiedzmy ze Kowalski chce mnie dopuscic do swojego biznesu, ale zada ode
    mnie wkladu w wysokosci powiedzmy 10.000zlotych. Kowalski jest pewnym
    gosciem i twierdzi, ze miesiecznie mozemy obaj zarobic co najmniej po
    20.000zl. Kochajmy sie jak bracia, ale liczmy sie jak zydzi (bez urazy ;-)
    wiec Kowalski zaproponowal, ze wystawi mi weksel na kwote 10.000 zl i
    jezeli przez miesiac na moim koncie nie znajdzie sie wypracowana kwota co
    najmniej 10.000zl (czyli to co mu daje) to on ten weksel wykupi.
    no i tu problem - jak taki weksel powinien byc wystawiony? znamy warunki:
    kwota 10.000zl, termin powiedzmy 30 czerwca.
    czy jest potrzebna jakas deklaracja wekslowa, zeby Kowalski tez byl jakos
    zabezpieczony w sytuacji ze na moim koncie znajdzie sie wypracowane 10.000
    zl a ja i tak mu pokaze weksel do wykupu?
    pliz pomozcie - potrzebuje konkretnego wzoru bo nie znam sie na prawie i
    odsylanie mnie do googli nic mi nie da.
    pzdr
    y.

  • 2. Data: 2005-06-04 18:46:08
    Temat: Re: problem z wypelnieniem weksla
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "yack" <p...@v...pl> napisał w wiadomości

    Ja bym to jednak rozwiązywał umową, a nie wekslem. Weksel z natury
    rzeczy jest bezwarunkowym przyrzeczeniem zapłaty. A tu jakieś warunki
    istnieją.

  • 3. Data: 2005-06-04 18:59:36
    Od: "yack" <p...@v...pl>

    > Ja bym to jednak rozwiązywał umową, a nie wekslem. Weksel z natury
    > rzeczy jest bezwarunkowym przyrzeczeniem zapłaty. A tu jakieś warunki
    > istnieją.

    no ale w razie czego weksel nie jest latwiej wyegzekwowac?
    pzdr i dzieki za odpowiedz ;-)
    y.

  • 4. Data: 2005-06-04 19:37:15
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > no ale w razie czego weksel nie jest latwiej wyegzekwowac?
    > pzdr i dzieki za odpowiedz ;-)

    Jak się "Kowalski" zgodzi, to bierz weksel. Będziesz mógł wyegzekwować
    pieniądze, nawet jak nie będą Ci się należały. Tylko czy o to chodzi w tej
    umowie?

    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 5. Data: 2005-06-04 20:06:24
    Od: "treneros" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Liwiusz" napisał w wiadomości:

> [...]
    > wyegzekwować
    > pieniądze, nawet jak nie będą Ci się należały. Tylko czy o to chodzi

    Jesli sie juz tak uparł i chce weksla, to niech nie kombinuje z
    zadnymi deklaracjami wekslowymi tylko niech mu Kowalski wystawi weksel
    na te 10.000 zl z terminem platnosci na 30 czerwca, i niech sie umowia
    że ta suma ktora ma trafic na jego konto to bedzie po prostu
    wykupienie tego weksla.

    Najprosciej jak weksle zostanie wypisany na urzedowym formularzu,
    ktory mozna dostac np. w banku, ale na zwyklej kartce tez bedzie, o
    ile bedzie miec mniej wiecej taką treść:

    "WEKSEL WŁASNY
    (miejsce_wystawienia), dnia 4.06.2005r. na kwotę 10.000 zł
    Zapłacę w dniu 30.06.2005r. za ten własny weksel na zlecenie
    (Twoje_Imie_i_Nazwisko) w (miejscowosc_płatności_weksla) sumę
    "dziesięć tysięcy złotych".
    JAK KOWALSKI"

    Podpis oczywiscie odreczny, cala reszta moze byc wydrukowana. Na
    dokumencie nie moze byc zadnego dopisu o istnieniu jakiegokolwiek
    warunku po spelnieniu ktorego weksel mialby byc zaplacony - inaczej
    nie bedzie to weksel a "inny dokument".

    --
    Z powazaniem
    -=treneros=-

  • 6. Data: 2005-06-04 20:49:02
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > no ale w razie czego weksel nie jest latwiej wyegzekwowac?

    Bo ja wiem, czy łatwiej? Niby tak, ale sam fakt, ze gość chce Ci go w
    tej sytuacji podpisać powinien spowodować, że się zastanowisz. Bo tak na
    dobą sprawę co zrobi, jak Ci wpłaci te pieniądze, a Ty zażądasz wykupu
    weksla?

    Jeśli już chcecie to wekslami rozwiązać, to powinien być on in blanco na
    kwotę 10.000 zł plus jedna rata tych "odsetek" wraz z deklaracją
    wekslową, z której będzie wynikać, że masz go prawo wypisać, jeśli się
    facet nie wywiąże ze zobowiązania.

  • 7. Data: 2005-06-05 08:41:16
    Od: "yack" <p...@v...pl>

> [...]
    > kwotę 10.000 zł plus jedna rata tych "odsetek" wraz z deklaracją
    > wekslową, z której będzie wynikać, że masz go prawo wypisać, jeśli się

    przede wszystkim dzieki za wszystkie odpowiedzi ;-).
    ok, rozumiem - weksel in blanco, czyli nie wypisany tylko podpisany przez
    kowalskiego, tak?
    a jak mniej wiecej tresc powinna zawierac deklaracja wekslowa? no i jeszcze
    jedno - deklaracja musi byc powazana z konkretnym wekslem, czyli ze jak?
    napisac ja np. z tylu weksla?
    czy mozna np. zrobic wydruk deklaracji i weksla na jednej stronie i
    przywalic tam odpowiednie znaczki skarbowe?
    pozdrawiam
    y.

  • 8. Data: 2005-06-05 10:26:26
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "yack" <p...@v...pl> napisał w wiadomości

    jest serwis www.weksel.pl . Tam znajdziesz wszystko. Generalnie z
    wekslem nie może być nic wspólnie wydrukowane. To znaczy fizycznie na
    jednej kartce papieru być może, ale do sądu musi trafić jako osobny
    dokument. Na pewno deklaracja nie może być na odwrocie, bowiem
    deklaracja będzie zawierała warunki wypłaty, a tym samym weksel
    przestanie być wekslem.

    W ogóle ja bym w tym wypadku nie pisał żadnego weksla, bo moim zdaniem z
    tym będzie więcej zamieszania, niż to warte. Jedyny wyjątek, to jeśli
    poza dłużnikiem ktoś inny może poręczyć ten weksle. Wówczas miało by to
    sens. Ja bym jednak szedł kierunku odpowiednio skonstruowanej umowy
    pożyczki.

  • 9. Data: 2005-06-05 10:31:26
    Od: "treneros" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "yack" napisał w wiadomości

> [...]
    > czy mozna np. zrobic wydruk deklaracji i weksla na jednej stronie i
    > przywalic tam odpowiednie znaczki skarbowe?

    Deklaracje wekslową nalezy sporzadzic na oddzielnej kartce.
    Deklaracja zamieszczona na drugiej stronie weksla spowoduje ze weksel
    stanie sie niewazny (przestanie byc wekslem), bo deklaracja wekslowa
    sama w sobie zawiera m.in. warunki, po spełnieniu/niespełnieniu
    ktorych weksel nalezy wypelnic. Zamieszczenie na blankiecie weksla
    "warunku" powoduje jego uniewaznienie.

    --
    Z powazaniem
    -=treneros=-

  • 10. Data: 2005-06-05 14:04:18
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > dokument. Na pewno deklaracja nie może być na odwrocie, bowiem
    > deklaracja będzie zawierała warunki wypłaty, a tym samym weksel

    Ale to już będzie poza treścią weksla, więc wcale go nie unieważni. Na
    wekslu będzie napisane "zapłacę... za weksel". A w umowie wekslowej będą
    warunki jego wypełnienia. Czy będzie ona na drugiej stronie (całkiem dobry
    sposób na ograniczenie oszustw), czy na osobnej kartce, to nie ma znaczenia.

    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl