    From: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: prawo do fotografowania
    Date: Thu, 26 Jan 2006 23:49:56 +0100

    Jotte wrote:
    > W wiadomości news:dr8kuk$dpk$1@nemesis.news.tpi.pl Marta Wieszczycka

    > Chcałbym aby tak było. Niemniej powątpiewam, bo:
    > - fakt mógł zabronić, zatem doprecyzuję w formie pytającej: czy mógł mu
    > zbronić _skutecznie_, tj. w razie zignorowania zabronienia wyciągnąć
    > konsekwencje prawne? jeśli tak - to na jakiej podstawi

    > - sama czynność rejestracji jest polem eksploatacji?
    > - rejestracja kamerą zabroniona, a co z rejestracją dyktafonem (choćby osoba
    > niewidoma)?
    > - co jeśli ktoś umie stenografować albo bardzo szybko pisze i nie robi
> [...]

    Jasne. Choćby poniższe artykuły Prawa autorskiego. Po ich przeczytaniu
    powinieneś znać odpowiedzi na wszystkie powyższe pytania.

    Art. 41. 2. Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub umowa
    o korzystanie z utworu, zwana dalej "licencją", obejmuje pola
    eksploatacji wyraźnie w niej wymienione.

    Art. 50. Odrębne pola eksploatacji stanowią w szczególności:
    1) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu - wytwarzanie
    określoną techniką egzemplarzy utworu, w tym techniką drukarską,
    reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową,

    Art. 79. 1. Twórca może żądać od osoby, która naruszyła jego autorskie
    prawa majątkowe, zaniechania naruszenia, wydania uzyskanych korzyści
    albo zapłacenia w podwójnej, a w przypadku gdy naruszenie jest
    zawinione, potrójnej wysokości stosownego wynagrodzenia z chwili jego
    dochodzenia; twórca może również żądać naprawienia wyrządzonej szkody,
    jeżeli działanie naruszającego było zawinione.

    Oprócz tego można zajrzeć do regulaminu szkoły, czy przypadkiem nie ma
    tam zapisu o możliwości relegowania z uczelni w przypadku łamania prawa.

    Do osób niewidomych stosują się te same przepisy, co do widzących (po
    prostu nikt tej nietypowej sytuacji nie uwzględnił), choć osobiście
    uważam, że wykładowca, który zabroniłby niewidomemu studentowi nagrywać
    wykład, nie nadaje się do tego zawodu.

    --
    MArta
    m...@N...pl