    From: <p...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: pożyczka
    Date: 26 Apr 2002 11:13:11 +0200

    > tia, tylko ja zastanawiam się, jak nie zapłacić tych 2% (80000 x 2% =
    > 1600PLN - a to w mojej sytuacji rozkłada sens przedsięwzięcia, bo wszystko
    > liczone na styk. Istnieje możliwość nie spisywania umowy pożyczki, tylko jak
    > później wybrnąć z bałaganu, tzn jak sformuować umowę wekslową, żeby weksel
    > był skuteczny tylko w przypadku nieoddania kasy w danym terminie.
    > Aha, czy od zwrotu pożyczki też trzeba zapłacić kolejne 2%? (tak się glupio
    > pytam na wszelki wypadek, bo nasze państwo jest nieobliczalne, niepoczytalne
    > i w ogóle bez sensu).

    Jeżeli nie zapłacisz pcc, to po prostu oszukasz Skarb Państwa ;-)

    Możesz w ogóle nie formułować żadnej umowy wekslowej.

    Weksel jest papierem wartościowym, który stwierdza wierzytelność pieniężną.
    Jego wystawca sam przyrzeka zapłatę oznaczonej sumy pieniężnej albo poleca
    zapłatę osobie trzeciej - trasatowi. Istotne jest, że odpowiedzialność wekslowa
    ma charakter bezwarunkowy - nie zależy od jakichkolwiek warunków, i
    abstrakcyjny - oderwany od sytuacji, która spowodowała wystawienie weksla.
    Osoby podpisane na wekslu samodzielnie odpowiadają za zobowiązania, niezależnie
    od odpowiedzialności innych stron stosunku wekslowego.

    Możesz nawet nie kupować urzędowego blankietu wekslowego, tylko odpowiednią
    treść zapisać na kartce papieru.
    Np tak:

    Warszawa, dnia 26 kwietnia 2002 roku. Na 80.000 zł.
    Dnia 15 września 2002 roku zapłacę bez protestu za ten sola weksel na zlecenie
    Jana Kowalskiego sumę osiemdziesiąt tysięcy złotych.
    Płatny w Warszawie.
    Józef Nowak (podpis)

    Pzdr
    Leszek