  • 1. Data: 2002-04-24 19:42:49
    Temat: pożyczka
    Od: "Macieju" <m...@p...onet.pl>

    Witam,

    Chcę pożyczyć od znajomego pewną (sporą - kilkadziesiąt tysięcy PLN) sumę
    pieniędzy. Jak to załatwić formalnie, żeby mu ją zabezpieczyć wekslem? Czy
    od umowy pożyczki płaci się podatek, ew. w jakiej wysokości i co zrobić,
    żeby tego w jakiś sposób uniknąć (opodatkowania)? Czy umowa i weksel muszą
    być sporządzone u notariusza?
    Proszę o pomoc, bo sprawa jest dość pilna.

    Pozdrawiam
    Macieju

  • 2. Data: 2002-04-25 06:42:13
    Temat: Re: pożyczka
    Od: "Michal Kukula" <m...@a...net.pl>

> [...]
    > być sporządzone u notariusza?
    > Proszę o pomoc, bo sprawa jest dość pilna.

    www.weksel.pl

    W skrocie - kupujesz weksel, wypisujesz sam i to wszystko. Podatek - tj
    oplata skarbowa - zawarta jest w cenie blankietu wekslowego. 1/1000 kwoty
    pozyczki, wiec nawet nie ma sensu bawic sie w "unikanie".

    Michal.

  • 3. Data: 2002-04-25 15:39:23
    Od: <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > oplata skarbowa - zawarta jest w cenie blankietu wekslowego. 1/1000 kwoty
    > pozyczki, wiec nawet nie ma sensu bawic sie w "unikanie".

    Ale oprócz opłaty od weksla 2% podatku od czynności cywilnoprawnych. Ominąć się
    nie da :(

    Pzdr
    Leszek

  • 4. Data: 2002-04-25 15:59:52
    Od: "Michal Kukula" <m...@a...net.pl>

    > Ale oprócz opłaty od weksla 2% podatku od czynności cywilnoprawnych.
    Ominąć się
    > nie da :(

    Poczytaj www.weksel.pl
    Wyglada na to, ze nie trzeba tych 2%. O jakiej czynnosci cywilnoprawnej
    mowisz?
    Nie trzeba spisywac umowy pozyczki, zabezbieczeniem moze byc sam weksel.

    Michal.

  • 5. Data: 2002-04-25 16:39:04
    Od: <l...@p...onet.pl>

    > Wyglada na to, ze nie trzeba tych 2%. O jakiej czynnosci cywilnoprawnej
    > mowisz?
    > Nie trzeba spisywac umowy pozyczki, zabezbieczeniem moze byc sam weksel.

    Art. 7 ust. 1 pkt. 4 ustawy z dnia 9 września 2000 roku o podatku od czynności
    cywilnoprawnych (Dz. U. 86, poz. 959 ze zm.)
    "Stawki podatku wynoszą - od umowy pożyczki 2%"
    Z tym "niespisywaniem" umowy to raczysz żartować :)
    Do 2.000 może być umowa ustna, a tu chodzi o kilkadziesiąt tysięcy. Na słowo
    honoru to chyba nikt nie pożyczy :/
    Jeżeli weksel ma zabezpieczać umowę pożyczki, to od tej umowy trzeba zapłacić 2%
    pcc.
    Na marginesie: na weksel.pl są nieaktualne informacje - odnoszą się do
    nieobowiązującego już stanu prawnego (opłata skarbowa od umowy pożyczki np.)

    Proponuję poczytać:
    http://www.dlugi.info.pl/index.php?sid=zabezpieczani

    Pozdrawiam,
    Leszek

  • 6. Data: 2002-04-25 16:43:39
    Od: <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > nieobowiązującego już stanu prawnego (opłata skarbowa od umowy pożyczki np.)

    Jeżeli chodzi o odpowiedzialność dłużników wekslowych, to w wyroku z 30
    stycznia 1997 r. (I ACr 1/97, Apel.-Lub. 1997/3/12) Sąd Apelacyjny w Lublinie
    stwierdził, iż zakres odpowiedzialności dłużników wekslowych jest określony
    przez treść dokumentu, a zarzuty przysługujące dłużnikom wekslowym są
    ograniczone treścią art. 17 prawa wekslowego. Wszyscy dłużnicy wekslowi
    odpowiadają solidarnie, przy czym na podstawie art. 16 prawa wekslowego
    chroniona jest dobra wiara nabywcy weksla. Zobowiązanie wekslowe ma charakter
    samodzielny i abstrakcyjny, a zatem niezależny od podstawy prawnej, która
    spowodowała jego wystawienie. Posiadacz weksla może wytoczyć na jego podstawie
    powództwo przeciwko wszystkim dłużnikom wekslowym, chociażby nie zawarł z nimi
    żadnej umowy. W razie sporu co do kwestii ustalenia zakresu odpowiedzialności
    dłużników wekslowych, obie strony - wierzyciel i dłużnik - mogą powołać się na
    treść uprzednio złożonej deklaracji. Deklaracja weksla stanowi bowiem w istocie
    umowę kształtującą zakres odpowiedzialności dłużników wekslowych, a zatem dla
    ustalenia jej treści mają zastosowanie ogólne reguły, w tym przepis art. 65
    k.c. - czytamy w wyroku Sądu Apelacyjnego w Katowicach z 4 listopada 1993 r. (I
    ACr 607/93, OSA 1994/11-12/58). Nie ulega wątpliwości, że zobowiązanie wekslowe
    ma charakter abstrakcyjny. Ten abstrakcyjny charakter ulega osłabieniu w
    przypadku weksla niezupełnego. Sytuacja prawna dłużnika z weksla niezupełnego w
    chwili wystawienia kształtuje się różnie, w zależności od tego, kto jest
    wierzycielem wekslowym. Jeżeli posiadaczem weksla jest pierwszy wierzyciel,
    wiąże go porozumienie zawarte z dłużnikiem, którego treść w niniejszej sprawie
    odzwierciedla złożona do akt deklaracja wekslowa. Podpisanie i wręczenie weksla
    in blanco oparte jest bowiem na zaufaniu do odbiorcy, który powinien wypełnić
    dokument zgodnie z zawartym porozumieniem.

    Pzdr
    Leszek

    PS. Zapraszam na http://forum.sow.pl

  • 7. Data: 2002-04-25 21:40:21
    Od: "Macieju" <m...@p...onet.pl>

    > Ale oprócz opłaty od weksla 2% podatku od czynności cywilnoprawnych.
    Ominąć się
    > nie da :(
    >
    > Pzdr
    > Leszek
    tia, tylko ja zastanawiam się, jak nie zapłacić tych 2% (80000 x 2% =
    1600PLN - a to w mojej sytuacji rozkłada sens przedsięwzięcia, bo wszystko
    liczone na styk. Istnieje możliwość nie spisywania umowy pożyczki, tylko jak
    później wybrnąć z bałaganu, tzn jak sformuować umowę wekslową, żeby weksel
    był skuteczny tylko w przypadku nieoddania kasy w danym terminie.
    Aha, czy od zwrotu pożyczki też trzeba zapłacić kolejne 2%? (tak się glupio
    pytam na wszelki wypadek, bo nasze państwo jest nieobliczalne, niepoczytalne
    i w ogóle bez sensu).

    pozdrawiam
    Macieju

  • 8. Data: 2002-04-26 09:13:11
    Od: <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > pytam na wszelki wypadek, bo nasze państwo jest nieobliczalne, niepoczytalne

    Jeżeli nie zapłacisz pcc, to po prostu oszukasz Skarb Państwa ;-)

    Możesz w ogóle nie formułować żadnej umowy wekslowej.

    Weksel jest papierem wartościowym, który stwierdza wierzytelność pieniężną.
    Jego wystawca sam przyrzeka zapłatę oznaczonej sumy pieniężnej albo poleca
    zapłatę osobie trzeciej - trasatowi. Istotne jest, że odpowiedzialność wekslowa
    ma charakter bezwarunkowy - nie zależy od jakichkolwiek warunków, i
    abstrakcyjny - oderwany od sytuacji, która spowodowała wystawienie weksla.
    Osoby podpisane na wekslu samodzielnie odpowiadają za zobowiązania, niezależnie
    od odpowiedzialności innych stron stosunku wekslowego.

    Możesz nawet nie kupować urzędowego blankietu wekslowego, tylko odpowiednią
    treść zapisać na kartce papieru.
    Np tak:

    Warszawa, dnia 26 kwietnia 2002 roku. Na 80.000 zł.
    Dnia 15 września 2002 roku zapłacę bez protestu za ten sola weksel na zlecenie
    Jana Kowalskiego sumę osiemdziesiąt tysięcy złotych.
    Płatny w Warszawie.
    Józef Nowak (podpis)

    Pzdr
    Leszek

  • 9. Data: 2002-04-27 14:17:00
    Od: "Michal Kukula" <m...@a...net.pl>

> [...]
    zlecenie
    > Jana Kowalskiego sumę osiemdziesiąt tysięcy złotych.

    Nie zapomnij przykleic na kartce znaczkow oplaty skarbowej i podsteplowac je
    datownikiem...
    :-)

    Michal