  • Data: 2004-06-22 15:49:34
    Temat: Re: pomylkowa druga wyplata - zwrot ?
    Od: "kyzio" <k...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Catbert" <v...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:cb9b1l$31t$1@korweta.task.gda.pl...
    > Art. 286. [Oszustwo] § 1. Kto, w celu osiągnięcia korzyści majątkowej,
    > doprowadza inną osobę do niekorzystnego rozporządzenia własnym lub
    > cudzym mieniem za pomocą wprowadzenia jej w błąd albo wyzyskania błędu
    > lub niezdolności do należytego pojmowania przedsiębranego działania,..."
    >
    > Oszust (?) poprzez wyzyskanie błędu banku wchodzi w fizyczne władanie
    > cudzą kasą - sam rozporzadza tym mieniem (cudzym) - środki na koncie
    > bankowym nie są własnością właściciela konta bez tytułu prawnego.

    "Rozporządzanie mieniem" o jakim mowa w tym przepisie nie opisuje
    zachowania oszusta lecz oszukanego.

    > O jakim zamiarze pracodawcy? Popełnienia błedu? Przecież immanentną
    > cechą błedu jest brak swiadomości - inaczej nie jest to błąd!

    Chodziło mi o zamiar dokonania wypłaty przez pracodawcę na rzecz pracownika.
    Pracodawca jest w błędzie a pracownik wie o tym błędzie i milczy po to,
    by pracodawca wypłacił.

    > Bank dokonując omyłkowej wypłaty nie przenosi prawa własności -
    > przeniesienie takie może wynikać z umowy - a takowej na tą konkretną
    > wypłatę nie ma, jest ona (wypłata) skutkiem błędu.
    > Do rozporzadzenia mieniem dochodzi nie w chwili przelewu (chociaż też,
    > ale nie jest to tu istotne) lecz w chwili skonsumowania błędu, tj.
    > objęcia fizycznego władania środkami (wypłata z konta, przelew na inne,
    > odmowa zwrotu).

    Powyższa interpretacja nie znajduje żadnego oparcia w brzmieniu Art. 286 KK.
    Przecież tam wyraźnie chodzi o niekorzystne rozporządzenie mieniem (własnym
    lub cudzym) przez osobę inną niż oszust.

    > Załóżmy hipotetycznie, że wyślesz komuś omyłkowo towar, a ten ktoś
    > odmówi za niego zapłaty i nim będzie dysponował, np. sprzeda go dalej?
    > Co to będzie? Spór cywilny?

    W grę może wchodzić przywłaszczenie (kk284) ale na pewno nie oszustwo.

    Pozdrawia kyzio!