    From: Cavallino <C...@k...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: podpisy zaufane
    Date: Tue, 30 Nov 2021 10:17:22 +0100

    W dniu 30-11-2021 o 09:15, jureq pisze:

    > Nie jestem pewien czy to samo rozumiemy pod pojęciem "zewnętrzny podpis
    > kwalifikowany". Przypuszczam, że raczej nie.
    >
    > 1. Traktując to tak, jak ja to rozumiem.
    > Podpis zewnętrzny, to w przeciwieństwie do podpisu wewnętrznego podpis w
    > odrębnym pliku. Podpis kwalifikowany to podpis wykonany z użyciem
    > certyfikatu kwalifikowanego czyli spełniającego warunki ustawowe. Więc
    > tak to definiując, podpis w standardzie Pades certyfikatem kwalifikowanym
    > jest wewnętrznym podpisem kwalifikowanym.
    >
    > 2. Tobie zapewne chodzi o to czy można podpisać plik pdf nie dysponując
> [...]

    Tak.
    Skrót myślowy - chodziło o zewnętrznego dostawcę.

    > W zasadzie do każdego podpisu zamiast certyfikatu kwalifikowanego możesz
    > użyć certfikatu podpisanego przez siebie samego (tzw. self signed), lub
    > certyfikatu niekwalifikowanego wydanego przez CA. W tych wypadkach
    > podczas weyfikacji podpisu otrzymasz informację, że ścieżka certfykacji
    > jest naruszona albo że podpis jest niekwalifikowany. I oczywiście żaden z
    > tych podpisów nie będzie miał mocy parawnej przewidzianej ustawą dla
    > podpisu kwalifikowanego.

    Jasne.
    O to chodziło.
    Szkoda.

    > Podpisów niekwalifikowanych self signed wbrew pozorom używa się dość
    > powszechnie np. w systemach bankowych. Tym co nadaje im znaczenie jest
    > jednak nie ustawa a umowa miedzy bankiem a klientem.
    > Podpisami niekwalifikowanymi są także podpisy zaufane (z ePUAP) i podpisy
    > osobiste (z nowego dowodu osobistego)

    Ale w komunikacji z urzędami, one działają (zazwyczaj)?
    A generalnie tylko do tego jest mi potrzebny taki podpis zaufany i w tym
    kontekście pytam.

    Niestety, taki np. epuap nie zawsze działa - np. podpisać deklaracji vat
    za firmę tym się nie dało jeszcze niedawno.