  • Data: 2004-11-04 08:39:17
    Temat: Re: pieniadze i ich zwrot
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 3 Nov 2004, Robert Tomasik wrote:
    [...]
    >+ Deklaracja, deklaracją. Jak Ty poprosisz mnie, bym wziął z Twojej firmy
    >+ Twoje 100 zł i idąc do domu przy okazji wpłacił na Twoje konto te
    >+ pieniądze - ot taka przysługa - to co mam niby wpisać w ten tytuł przelewu,

    Ależ tego NIE neguję.
    Powiadam iż ów tytuł jest dowodem właśnie wpłaty własnej - a nie
    dania darowizny.
    Może i słabym dowodem :], ale...

    >+ jak nie "wpłata własna"?
    >+ Mam całe uzasadnienie tam umieszczać, że to cudza
    >+ wpłata, tylko kolega mnie prosił?

    IMHO nieporozumienie: powinien być wpisany "tytuł" z którego miał
    wpłacić kolega :) - może być "wpłata własna" :) właśnie.
    Wtedy taka "wpłata po drodze na prośbę" kolegi IMHO łapie się
    jako "zlecenie bez wynagrodzenia"... :) - i nie ma żadnych
    problemów ! (w tym podatkowych ;> - to juz chyba uczulenie... :])

    >+ Tytuł przelewu ma znaczenie tam, gdzie ma znaczenie. [...przykład
    co do którego jesteśmy zgodni...]
    >+ zrealizować tym tytułem przelewu. Ale, jak co do tego nie będzie
    >+ wątpliwości, to mogę wpisać cokolwiek.

    IMO "możesz" jest nadużyciem - mniej więcej w tym samym stopniu
    w jakim "można kogoś pobić" :)
    Przecież wpisanie tytułu jest deklaracją.
    Ja rozumiem że "w potocznym rozumieniu" stosuje się "prawo skali"
    i z zasady nikt nie będzie robił awantury o "tytuł" z powodu wpłaty
    20 zł.
    Ale przyjmuj że to jest 200 000 zł.
    I że US cię pyta za co ta wpłata... :>
    Przecież z *formalnego* punktu widzenia nie ma różnicy między
    wpłatą na 20 zł a 200 000 zł ! - wróć, jest: podatkowo nieuregulowanie
    (niewykazanie) ew. podatku dla 20 zł to tylko wykroczenie a dla
    200 000 zł jednak przestępstwo. Ale tylko z powodu progu w KKS :) !
    Kwestię iż musi znaleźć się powód ("postępowanie" na przykład)
    aby US cię pytam pomijam. Chodzi o zasadę !

    >+ W będącym przedmiotem naszych rozważań przypadku dziewczyna spokojnie może
    >+ podnosić, ze dała chłopakowi te pieniądze, by wyświadczył jej przysługę

    No przecież jak była "wpłata własna" to właśnie TAK BYŁO !!
    Nie mogło być inaczej :>
    No chyba że wpłacający świadomie wprowadzał w błąd celem zatarcia
    śladów popełnienia wykroczenia pt. "niezadeklarowanie podatku
    od darowizny lub depozytu" :>

    >+ wpłacił na jej konto. I jak chłopak nie będzie miał jakiegoś mocnego dowodu,
    >+ to moim zdaniem nie ma sędziego, który by zwrot tych pieniążków zasądził. Bo
    >+ na jakiej podstawie.

    Tu się zgadzam. W całej rozciągłości.
    Ale *nie zgadzam się* że "tytuł jest nieważny" - on *jest* ważny
    i (jeśli jest taki jak omawiamy) świadczy o takim rozumowaniu
    jak przedstawiasz...

    >+ Sam tytuł, to tylko oświadczenie jednej ze stron, a i to ułomne, bo w sumie
    >+ ograniczone do iluś tam znaków (system ma ograniczenia).

    Zgoda.

    >+ Jak pójdę do banku
    >+ i w tytuł przelewu 100 zł na Twoje konto wpiszę, że to pożyczka i masz mi za
    >+ 2 dni oddać 200 zł, to niby będzie z tego jakieś moje prawo do owych 200 zł
    >+ wynikać? Bo moim zdaniem nie.

    Nie. Bo brak "wyrażenia zgodnej woli drugiej strony" :) (65 KC bodaj !)
    i wystarczy moje wyrażenie sprzeciwu w dowolnej formie.
    Jak A wpłaca B "wpłatę własną" zaś B ją przyjmuje (znaczy: nie zgłasza
    sprzeciwu wobec czynności) to IMO jest inaczej: obie strony wyrażają
    "zgodną wolę"... :)

    pozdrowienia, Gotfryd