  • 21. Data: 2008-01-03 12:53:25
    Temat: Re: oszustwo
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Marcin Debowski pisze:

    > Ale to w sensie etycznym. W prawnym nie przychodzi mi do głowy żadna
    > podstawa.

    A jakie jest orzecznictwo w tych sprawach? Wydaje mi się, że powód ma
    jednak szansę w tym przypadku na uzyskanie zwrotu tych kosztów.

    Paragrafów można podać wiele, np. art. 98 par. 1 kpc - wykonanie
    takiej ekspertyzy przez powoda może być niezbędne, bez tego nie dowie
    się on wszak, czy uszkodzenie jest powstałe z winy sprzedawcy i czy
    powództwo ma szansę na wygranie.

    Pogląd przeciwny oznaczałby, że kupujący musi pozywać sprzedawcę w
    ciemno, nie mając nawet szczegółowej informacji o rodzaju uszkodzenia.
    Naraża się zatem na przegranie procesu.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 22. Data: 2008-01-03 18:23:10
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Marcin Debowski pisze:
    > Ale to w sensie etycznym. W prawnym nie przychodzi mi do głowy żadna
    > podstawa.

    jako odszkodowanie...

    KG

  • 23. Data: 2008-01-03 19:15:11
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...ml1.net> napisał w
    wiadomości news:ht1v45-guh.ln1@ziutka.router...

    > Ale to w sensie etycznym. W prawnym nie przychodzi mi do głowy żadna
    > podstawa.

    Pieniędzy za ekspertyzę pewnie nie, ale ... . Zawsze można ekspertowi
    zlecić po prostu naprawę, w wyniku której on stwierdzić, ze naprawić się
    nie da, bo jest to śle zrobione od początku. Zwrot takich kosztów widziałem
    zasądzany.

  • 24. Data: 2008-01-04 00:47:14
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    > A jakie jest orzecznictwo w tych sprawach? Wydaje mi się, że powód ma

    Niestety nie wiem.

> [...]
    > Pogląd przeciwny oznaczałby, że kupujący musi pozywać sprzedawcę w
    > ciemno, nie mając nawet szczegółowej informacji o rodzaju uszkodzenia.

    A musi się dowiedzieć? W końcu wiele mechanizmów działa na zasadzie
    ryzyka. Dlaczego sprzedawca ma odpowiadać za chęć dodatkowej asekuracji
    kupujacego?

    --
    Marcin

  • 25. Data: 2008-01-04 00:48:26
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 03.01.2008 kam <x#k...@w...pl#x> napisał/a:
    > jako odszkodowanie...

    Gdzie szkoda wynikła z zawinionego działania/zaniechania?

    --
    Marcin

  • 26. Data: 2008-01-04 00:54:24
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 03.01.2008 Robert Tomasik <r...@g...pl> napisał/a:
> [...]
    > nie da, bo jest to śle zrobione od początku. Zwrot takich kosztów widziałem

    Przy umowie sprzedaży?

    --
    Marcin

  • 27. Data: 2008-01-04 22:50:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...ml1.net> napisał w
    wiadomości news:0nc055-1rv.ln1@ziutka.router...
    > Przy umowie sprzedaży?

    Tak. Skoro sklep nei chciał naparwić, to w sumie uzasadnionym jest
    zaniesienie samemu do naprawy.

  • 28. Data: 2008-01-05 01:53:09
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 04.01.2008 Robert Tomasik <r...@g...pl> napisał/a:
    > Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...ml1.net> napisał w
    > Tak. Skoro sklep nei chciał naparwić, to w sumie uzasadnionym jest
    > zaniesienie samemu do naprawy.

    Ale zasadność odmowy wydawałoby się powinien wpierw ocenić sąd. Jest co
    prawda taka mozliwość (zlecenia usunięcia wady) przy umowie o dzieło (po
    uprzednim wezwaniu wykonawcy) ale nie przypuszczałem, że można to
    rozciągnąć także na sprzedaż. Sam fakt, że tam jest to klarownie
    powiedziane a tu nie, sugerowałby MZ, że nie ma przy sprzedaży takiej
    możliwości.

    --
    Marcin

  • 29. Data: 2008-01-05 11:23:16
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...ml1.net> napisał w
    wiadomości news:5h4355-pm3.ln1@ziutka.router...

> [...]
    > rozciągnąć także na sprzedaż. Sam fakt, że tam jest to klarownie
    > powiedziane a tu nie, sugerowałby MZ, że nie ma przy sprzedaży takiej

    Nie ten kierunek rozumowania. Kupiłem rzecz w sklepie. Sklep przyjąć do
    naprawy nie chce. Będąc przekonany, że to moja wina idę do warsztatu, niech
    mi naprawią odpłatnie. A tu warsztat mówi, że nie da się naprawić, bo to
    działać nie może. Nie może, bo jest do d... zrobione i naprawić się nie da.
    No to idę do sądu i domagam się zwrotu zapłaconych za rzecz pieniędzy oraz
    kosztów podjętej próby nieskutecznej naprawy.