    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: odszkodowanie od dłużnika na rzecz poręczycieli
    Date: Fri, 24 Jan 2014 02:02:40 +0100

    W dniu 2014-01-23 23:55, Robert Tomasik pisze:
    > wiadomości news:lbrnm4$2n0$1@node2.news.atman.pl...

    > Nie zgodzę się z Twoją konstatacją. Co do zasady idąc przykładowo
    > chodnikiem możemy przewidzieć, że się wywalimy, bo bedzie na nim ślisko,
    > a przecież jak dotąd nikt nie podnosił zarzutu, jakobym stało to na
    > przeszkodzie występowaniu o roszczenia odszkodowawcze. Większość szkód
    > da się sobie wyobrazić albo przewidzieć. Problemem może być tu brak
    > możliwości zapobieżenia.

    Ale cóż to za porównanie? Równie dobrze można by rzec, że i wystawca
    weksla, który musi go wykupić, ponosi jakąś szkodę.

    Odpowiedzialność osób podpisanych na wekslu, zwłaszcza poręczycieli,
    jest solidarna, a nie akcesoryjna, i teoretycznie posiadacz może
    zaspokoić się z poręczyciela z ominięciem osoby, za którą poręczyciel
    poręczył. A to, co poręczyciel może żądać od poręczonego, jest
    wymienione explicite w art. 49. Nie ma podstaw do przyjęcia, aby
    poręczycielowi przysługiwało coś jeszcze.

    --
    Liwiusz