  • 1. Data: 2014-01-23 14:02:13
    Temat: odszkodowanie od dłużnika na rzecz poręczycieli
    Od: Agata <a...@g...com>

    Witam,

    Jestem po spłacie weksla jako poręczyciel.
    Mam w związku z tym pytanie czy mogę ubiegać się od odszkodowanie od dłużnika poza
    kwotą, którą wpłaciłam na rzecz długu [póki co spłaca mi ją regularnie].

    pozdrawiam
    Agata

  • 2. Data: 2014-01-23 16:26:39
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 23 sty 2014 14:02, Agata pisze:
> [...]
    > pytanie czy mogę ubiegać się od odszkodowanie od dłużnika poza kwotą,
    > którą wpłaciłam na rzecz długu [póki co spłaca mi ją regularnie].

    No tak, ale realne szanse na uzyskanie czegoś wyżej niż aktualna stopa
    rynkowa odsetek od depozytu (ok. 3% rocznie) są raczej niewielkie. Bo
    jak udowodnisz szkodę w takim wypadku?

    --
    .B:artek.

  • 3. Data: 2014-01-23 18:23:08
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl> napisał w wiadomości

    > No tak, ale realne szanse na uzyskanie czegoś wyżej niż aktualna stopa
    > rynkowa odsetek od depozytu (ok. 3% rocznie) są raczej niewielkie. Bo jak
    > udowodnisz szkodę w takim wypadku?

    Chyba, ze potrafi wykazać szkodę i to uzasadnić. Co do zasady można
    dochodzić odszkodowania na zasadach ogólnych.

  • 4. Data: 2014-01-23 19:39:58
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2014-01-23 18:23, Robert Tomasik pisze:
    > Użytkownik ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl> napisał w wiadomości

    > Chyba, ze potrafi wykazać szkodę i to uzasadnić. Co do zasady można
    > dochodzić odszkodowania na zasadach ogólnych.

    Nie widzę podstaw do żądania czegoś za szkodę. Wszak poręczając
    świadomie godzimy się na możliwość zapłaty i jest to nasze normalne
    zobowiązanie wekslowe, musimy je zatem uwzględniać w swoich planach
    finansowych.

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2014-01-23 19:42:01
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2014-01-23 14:02, Agata pisze:
> [...]
    kwotą, którą wpłaciłam na rzecz długu [póki co spłaca mi ją regularnie].

    Odsetki ustawowe oraz prowizję komisową w wysokości 1/6% sumy weksla
    (Art. 48).

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2014-01-23 23:55:49
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Nie widzę podstaw do żądania czegoś za szkodę. Wszak poręczając świadomie
    > godzimy się na możliwość zapłaty i jest to nasze normalne zobowiązanie
    > wekslowe, musimy je zatem uwzględniać w swoich planach finansowych.

    Nie zgodzę się z Twoją konstatacją. Co do zasady idąc przykładowo
    chodnikiem możemy przewidzieć, że się wywalimy, bo bedzie na nim ślisko, a
    przecież jak dotąd nikt nie podnosił zarzutu, jakobym stało to na
    przeszkodzie występowaniu o roszczenia odszkodowawcze. Większość szkód da
    się sobie wyobrazić albo przewidzieć. Problemem może być tu brak możliwości
    zapobieżenia.

  • 7. Data: 2014-01-24 02:02:40
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2014-01-23 23:55, Robert Tomasik pisze:
> [...]
    > przeszkodzie występowaniu o roszczenia odszkodowawcze. Większość szkód
    > da się sobie wyobrazić albo przewidzieć. Problemem może być tu brak

    Ale cóż to za porównanie? Równie dobrze można by rzec, że i wystawca
    weksla, który musi go wykupić, ponosi jakąś szkodę.

    Odpowiedzialność osób podpisanych na wekslu, zwłaszcza poręczycieli,
    jest solidarna, a nie akcesoryjna, i teoretycznie posiadacz może
    zaspokoić się z poręczyciela z ominięciem osoby, za którą poręczyciel
    poręczył. A to, co poręczyciel może żądać od poręczonego, jest
    wymienione explicite w art. 49. Nie ma podstaw do przyjęcia, aby
    poręczycielowi przysługiwało coś jeszcze.

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2014-01-24 13:34:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Jan 2014, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > dotąd nikt nie podnosił zarzutu, jakobym stało to na przeszkodzie
    > występowaniu o roszczenia odszkodowawcze.

    Ale przecież czynność "poręczenia" ma charakter umowy.
    Coś tak jak "pożyczka na żądanie".

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2014-01-24 17:30:43
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Ale cóż to za porównanie? Równie dobrze można by rzec, że i wystawca
    > weksla, który musi go wykupić, ponosi jakąś szkodę.

    To pewnie zależy od okoliczności. Znam z początku lat 90-tych sprawę z
    Krakowa, gdzie za pokrzydzonych zostali uznani właśnie wystawcy weksli.
    Chodziło o oszustwo polegajace na wystawianiu weksli in blanco jako
    zabezpieczenie roszczenia, gdzie wystawcy wystawiali tyle weksli, by
    nominalna opłata na weksju (na dawnych była określona zwrotem: "Blankiet
    dla kwoty wekslowej do 500 zł" przykładowo) opowiadała wartości
    zobowiązania.

> [...]
    > co poręczyciel może żądać od poręczonego, jest wymienione explicite w
    > art. 49. Nie ma podstaw do przyjęcia, aby poręczycielowi przysługiwało

    Nie zgodzę się. Masz rację co do solidarnej odpowiedzialności wystawców,
    ale tylko wobec wierzyciela.

  • 10. Data: 2014-01-24 17:32:13
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Ale przecież czynność "poręczenia" ma charakter umowy.
    > Coś tak jak "pożyczka na żądanie".

    Ale to umowa pomiędzy poręczycielem, a wierzycielem. Umowa, że jeśli
    dłużnik nie zapłaci, to zapłaci poręczyciel. Jesli chodzi o dłużnika, to
    ten sie "umawia" z poręczycielem, że na pewno zapłaci. Znacie inne
    przykłady?