  • 1. Data: 2012-03-10 23:42:23
    Temat: odsetki karne 1% dziennie, 365% rocznie
    Od: fct159 <f...@i...pl>

    Firma w umowie z konsumentem zastrzegla, ze za opoznienie platnosci za
    kazdy dzien bedzie naliczala odsetki karne w wysokosci 1% wartosci
    zamowienia (czyli 365% rocznie).

    Czy taki zapis jest wiazacy? Moim zdaniem nie.

    Ale wowczas co obowiazuje? Odsetki ustawowe? Jaka podstawa prawna?

  • 2. Data: 2012-03-11 01:25:46
    Temat: Re: odsetki karne 1% dziennie, 365% rocznie
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "fct159" <f...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zamowienia (czyli 365% rocznie).
    >
    > Czy taki zapis jest wiazacy? Moim zdaniem nie.

    Skoro się tak umówili, to tak.

    > Ale wowczas co obowiazuje? Odsetki ustawowe? Jaka podstawa prawna?

    Wiele lat temu spotkałem się ze stanowiskiem Sądu Rejonowego dla
    Krakowa-Śródmieście, któy ze względu na zasady współżycia społecznego
    obniżał te odsetki do 0,1% dziennie. Nie wiem, czemu akurat tyle. To była
    seria podobnych spraw i we wszystkich wówczas to tak obniżał. Ale nie
    liczyłbym na to. Bo wcześniej ten sam sąd zasądzał właśnie te 1%, a później
    doszedł do wniosku, ze i 0,1% za dużo i zszedł do ustawowych.

  • 3. Data: 2012-03-11 01:35:19
    Od: Jasio <n...@o...pl>

    W dniu 2012-03-11 02:25, Robert Tomasik pisze:
    > Użytkownik "fct159" <f...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Skoro się tak umówili, to tak.

    nie rozpędzaj się tak.
    Art. 359 KC

    "Jeżeli wysokość odsetek wynikających z czynności prawnej przekracza
    wysokość odsetek maksymalnych, należą się odsetki maksymalne."

    > Wiele lat temu

    wiele lat temu, to palono czarownice na stosie, teraz niestety nie wolno.

  • 4. Data: 2012-03-11 07:26:13
    Od: "Danusia" <j...@w...pl>

    > Użytkownik "fct159" <f...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Skoro się tak umówili, to tak.

    Zapomniałeś o Rejestrze Klauzul Niedozwolonych, zgodnie z którym jeżeli w
    umowie wystepuje klauzula niedozwolona to ten punkt umowy jest nieważny do
    początku z mocy prawa, bez wzglądu na to czy klient podpisał umowe.

    pozdr

  • 5. Data: 2012-03-11 07:35:31
    Od: Czeslawek <c...@g...pl>

    W dniu 2012-03-11 00:42, fct159 pisze:
> [...]
    > zamowienia (czyli 365% rocznie).
    >
    > Czy taki zapis jest wiazacy? Moim zdaniem nie.

    Piszesz o odsetkach czy karze umownej?

    --
    Pozdrawiam,
    Czesławek

  • 6. Data: 2012-03-11 12:04:51
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 11-03-2012 00:42, fct159 pisze:
> [...]

    Nie.

    > Ale wowczas co obowiazuje? Odsetki ustawowe? Jaka podstawa prawna?

    Odsetki maksymalne, art. 359 par. 2(2) Kodeksu cywilnego czyli ok. 20%
    rocznie.

    --
    .B:artek.

  • 7. Data: 2012-03-11 12:05:21
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 11-03-2012 02:25, Robert Tomasik pisze:

    > Skoro się tak umówili, to tak.

    Gdyby to było takie proste... :)

    --
    .B:artek.

  • 8. Data: 2012-03-11 15:30:49
    Od: fct159 <f...@i...pl>

    W dniu 2012-03-11 08:35, Czeslawek pisze:

    > Piszesz o odsetkach czy karze umownej?

    w umowie jest sformulowanie, ze zaplaci odsetki w wysokosi 1 % dziennie
    wartosci zamowenia (ale jest okreslenie odsetki bez slowa karne)

    jakby to byla kara umowna, jak sytuacja by wygladala?

  • 9. Data: 2012-03-11 15:31:18
    Od: fct159 <f...@i...pl>

    W dniu 2012-03-11 13:04, .B:artek. pisze:

    > Nie.

    > Odsetki maksymalne, art. 359 par. 2(2) Kodeksu cywilnego czyli ok. 20%
    > rocznie.

    sprawdzilem 4 razy stopa lombardowa nbp, czyli lacznie 24% obecnie

  • 10. Data: 2012-03-11 15:40:34
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    > Skoro się tak umówili, to tak.

    Nie. Co innego kara umowna, a co innego odsetki - na te drugie jest limit.