    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Wed, 24 Dec 2014 01:03:28 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: odpowiedzialnosc lokatora

    On Wed, 17 Dec 2014, Moonsky wrote:

    > "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> wrote

    > Ale co ty mówisz, mamy miliony ludzi mieszkających w mieszkaniach z wymienionymi
    oknami,

    Już pisałem: "jak nie stwarza zagrożenia i nikt się nie skarży to w sumie
    nie interweniujemy". W domyśle: "m.in. z braku mocy przerobowych".
    To cytat był, sprzed ładnych paru lat, z urzędnika Inspektoratu
    Budowlanego.
    Ale jak sądzę w tej sprawie nic się nie zmieniło.

    > w jaki sposób ktoś ma założyć wentylację w wielkiej płycie?
    > Ma to zrobić po rumuńsku, czyli wyrąbać dziurę w murze i wetknąć w to kawałem rury?

    Owszem, są takie plastikowe końcówki na te kawałki rury :P
    W całkiem wielu blokach takie cóś jest zainstalowane.

    > Jak jest w oknie tzw. mikrouchył, to trzeba go stosować.
    > Zakładanie psedo wywietrzników

    Już mnie obok poprawili: nawietrzników.

    > w oknie nie ma sensu, bo nie gwarantuje to ich stosowania,

    Ależ gwarantuje - przy zgodnym z przeznaczeniem stosowaniu.
    Zepsucie (zatkanie :P) nawietrzników to już problem psującego,
    spowodował szkodę. Umyślnie.

    > tak jak i mikrouchyłu.

    Ależ zrozum, że ZGODNIE Z PRZEPISAMI wcale nie jest "tak jak"!

    > Kazdy może to przykryć szmatą i już po "wywietrzniku".

    Może.
    Ale za to działanie możesz go pociągnąć do sądu.
    A za nieotwieranie okna chyba "nie przejdzie".

    Taka różnica.

    > Kto ma jeszcze stare okna? To może 15%.

    > Mają wszystko, co trzeba by móc je montować w PL.

    NIE.
    Okna do budynków bez nawietrzenia musiały być "wystarczająco
    nieszczelne" i takich okien NIE WOLNO montować w nowych budynkach.
    Sądzę, że ich po prostu nie kupisz.
    W zamian da się takie z nawietrznikami.

    > I jak to rozwiązują spółdzielnie mieszkaniowe, wspólnoty? Nic nie robią,
    > sprawdzają tylko i wyłącznie kuchnie i łazienki, tam, gdzie jest gaz

    Owszem.
    Patrz wyżej.

    > U mnie też były wymogi sprawdzenia ciągów, i kominiarze byli, sprawdzali,

    Ale oni sprawdzali ISTNIEJĄCĄ instalację.

    > poprawiało się kominy i ciągi i nikt nie opowiadał mi historii o oknach.

    Zażądaj opinii kominiarskiej "bo chcę wymienić okna na nowy plastik".
    Uwaga - płatne.

    Jak to ktoś (Kris?) pisał, montuje ktokolwiek, pod wymogi klienta,
    klient płaci klient wymaga.
    Ale to nie oznacza, że zgodnie z przepisami.
    Jak chcesz iść na udry do sądu, to najpierw musiałbyś wiedzieć,
    że (były?) lokator bardziej boi się sądu niż Ty ;) i do tego
    nie ma pojęcia, że za jego mocnym przekonaniem stoi przepis.
    Jeśli o tym WIE, to marnie widzę.

    [...]
    > Okna są zamonotwane przez uprawnione ekipy i mają wszelkie atesty.
    > Wywietrzniki w oknach to opcja, a nie obowiązek, gdyby tak nie było,
    > po każdym zaczadzeniu

    Co do zaczadzenia, to w pomieszczeniach z piecem/kotłem raczej
    potrzebny jest nawiew większy, niż "okienny".

    > ktoś szedłby do kryminału, a nie idzie.

    Zwalają na zaczadzonego? ;>

    > Tym, że umowie jest zaznaczony obowiązek dbania o mieszkanie. :)

    Ale IMVHO w tym przypadku "zdroworozsądkowa wersja" stoi w poprzek
    przepisu i tyle.

    pzdr, Gotfryd