  • 1. Data: 2004-04-08 15:24:03
    Temat: ochrona JAK dla funkcjonariuszy państowych
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    Co to znaczy "ochrona przewidziana jak dla funkcjonariuszy państwowych"?

    Jaką ochronę w praktyce ma funkcjonariusz państwowy?

  • 2. Data: 2004-04-08 16:36:06
    Temat: Re: ochrona JAK dla funkcjonariuszy państowych
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Roman G." <r...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Co to znaczy "ochrona przewidziana jak dla funkcjonariuszy państwowych"?
    >
    > Jaką ochronę w praktyce ma funkcjonariusz państwowy?

    Jeśli w związku z pełnieniem funkcji zostanie napadnięty, to postępowanie
    toczy się z urzędu i taka napaść jest zagrożona wyższą karą. W wypadku
    pozostałych obywateli kary są niższe, a przy braku poważniejszych
    następstw ściganie odbywa się z oskarżenia prywatnego.

  • 3. Data: 2004-04-08 17:52:56
    Od: kam <X#k...@p...onet.pl.#X>

    Roman G. wrote:

    > Co to znaczy "ochrona przewidziana jak dla funkcjonariuszy państwowych"?
    >
    > Jaką ochronę w praktyce ma funkcjonariusz państwowy?

    Chodzi zapewne o przepisy kodeksu karnego - art.222 i nast.

    KG

  • 4. Data: 2004-04-08 20:12:40
    Od: "Roman G." <r...@g...SKASUJ-TO.pl>

    > Jeśli w związku z pełnieniem funkcji zostanie napadnięty, to postępowanie
    > toczy się z urzędu i taka napaść jest zagrożona wyższą karą.

    Czy to wynika z przepisów, czy tylko taka jest sądowa praktyka?

  • 5. Data: 2004-04-08 20:13:40
    Od: "Roman G." <r...@g...SKASUJ-TO.pl>

    kam <X#k...@p...onet.pl.#X> napisał(a):

    > Chodzi zapewne o przepisy kodeksu karnego - art.222 i nast.

    Tam jest mowa o funkcjonariuszach publicznych.

  • 6. Data: 2004-04-08 20:22:24
    Od: kam <X#k...@p...onet.pl.#X>

    Roman G. wrote:
    > Tam jest mowa o funkcjonariuszach publicznych.

    A państwowy nie będzie zawierał się w publicznym (definicja art.115§13
    kk)? W ogóle skąd to pojęcie?

    KG

  • 7. Data: 2004-04-08 21:06:37
    Od: "Roman G." <r...@g...SKASUJ-TO.pl>

    kam <X#k...@p...onet.pl.#X> napisał(a):

    > A państwowy nie będzie zawierał się w publicznym (definicja art.115§13
    > kk)? W ogóle skąd to pojęcie?

    Chodzi mi o nauczycieli. Art. 63 Karty nauczyciela mówi o ochronie JAK dla
    funkcjonariuszy państwowych.

    Kodeks cywilny:
    Art. 417. § 1. Skarb Państwa ponosi odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną
    przez funkcjonariusza państwowego przy wykonywaniu powierzonej mu czynności.
    § 2. Funkcjonariuszami państwowymi w rozumieniu niniejszego tytułu są
    pracownicy organów władzy, administracji lub gospodarki państwowej. Za
    funkcjonariuszy państwowych uważa się również osoby działające na zlecenie
    tych organów, osoby powołane z wyboru, sędziów i prokuratorów oraz żołnierzy
    sił zbrojnych.

    Nauczyciel nie jest więc chyba funkcjonariuszem państwowym w rozumieniu kc.,
    tak? Zatrudnia go samorząd.

    Kodeks karny:
    § 13. Funkcjonariuszem publicznym jest:
    <...>
    4) osoba będąca pracownikiem administracji rządowej, innego organu
    państwowego lub samorządu terytorialnego, chyba że pełni wyłącznie czynności
    usługowe, a także inna osoba w zakresie, w którym uprawniona jest do
    wydawania decyzji administracyjnych,

    Więc podpada nauczyciel pod to?

  • 8. Data: 2004-04-08 21:37:04
    Od: Marcyś <m...@x...pl>

    Użytkownik "Roman G." <r...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w
    wiadomości news:c54ess$7rg$1@inews.gazeta.pl...

    > Chodzi mi o nauczycieli. Art. 63 Karty nauczyciela mówi o ochronie JAK dla
    > funkcjonariuszy państwowych.

    To stare określenie, obecnie jest funkcjonariusz publiczny,
    nieco szersze niż poprzednio państwowy.
    Tak więc nauczyciel jest funkcjonariuszem
    publicznym.
    Znaczy to, że uczeń np. posyłając mu "wiązkę" w szkole
    popełnia przestępstwo.

  • 9. Data: 2004-04-08 21:39:38
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Roman G." <r...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w
    wiadomości news:c54bno$lhc$1@inews.gazeta.pl...

    > Czy to wynika z przepisów, czy tylko taka jest sądowa praktyka?

    Jak najbardziej z przepisów. Zajrzyj do kodeksu karnego. Tam masz osobny
    przepis o naruszeniu nietykalności funkcjonariusza państwowego.

  • 10. Data: 2004-04-08 21:49:52
    Od: kam <X#k...@p...onet.pl.#X>

    Marcyś wrote:
    > Znaczy to, że uczeń np. posyłając mu "wiązkę" w szkole
    > popełnia przestępstwo.

    większość uczniów nie skończyła 17 lat...

    KG