  • 111. Data: 2010-11-18 21:25:14
    Temat: Re: obowiazek doreczenia faktury
    Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>

    On 18/11/2010 22:16, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > Pewnie nie może, ale pytanie czy taka niezgodna faktura może być
    > księgowana w Polsce. Bo w sumie jak Minister Republiki Bananów I

    Różnica polega na tym, że Republika Bananów nie jest państwem
    członkowskim UE. Jeżeli czeska faktura jest zgodna prawem unijnym (zob.
    dyrektywa http://www.gofin.pl/5,274,77467,84.html ), to czy
    rozporządzenie polskiego ministra może wymagać od czeskiej faktury
    czegoś więcej?

    Ludek

  • 112. Data: 2010-11-18 21:40:12
    Od: "Krzysztof" <k...@a...pl>

    "cef" <c...@i...pl> napisał

    > Wymagamy korekt itd, ale jak na etapie tworzenia np ręcznie faktury
    > pomylę się pięć razy,
    > to stawiam parafki i taki jest po prostu oryginał.

    Zakładając, że tak właśnie postąpisz, to w jaki sposób udowodnisz w razie
    kontroli, że robiłeś te poprawki faktycznie na etapie tworzenia faktury, a
    nie np. 10 dni później, po umówieniu się z klientem na zasadzie "pan
    przygotuje tę fakturkę, ja wpadnę i poprawimy, żeby się w korekty nie
    bawić" ;-)

    K.

  • 113. Data: 2010-11-18 22:57:38
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Krzysztof wrote:

> [...]
    > faktury, a nie np. 10 dni później, po umówieniu się z klientem na
    > zasadzie "pan przygotuje tę fakturkę, ja wpadnę i poprawimy, żeby się

    Zakładasz, że tak się robi w celu zatwierdzenia zmian po czasie.
    Przecież antydatować można też dokument bez poprawek.
    PrzyszłoCi do głowy udowadniać, że go nie podmieniłeś u klienta?
    Więcej nawet: taki z poprawkami jest bardziej wiarygodny, bo przecież
    widać, że poprawiany więc na pewno taki był od razu.

    Nie dajmy się zwariować. Zatwierdzanie zmian parafką i datą
    w tworzonym dokumencie jest normalną procedurą-nawet nie wiem z czego
    wynika.
    Może to jakieś zwyczajowe prawo, choć moze gdzies zapisane.
    Akurat jestem trochę wyczulony na urzednicze możliwe reakcje,
    ale nie widzę powodu, żeby sie bać takiego sposobu.

  • 114. Data: 2010-11-18 23:05:19
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    cef wrote:

    > Akurat jestem trochę wyczulony na urzednicze możliwe reakcje,
    > ale nie widzę powodu, żeby sie bać takiego sposobu.

    Tak przy okazji przypomniałem sobie, że w dawnych czasach,
    kiedy do zwrotu VAT musiałem dostarczać ksera faktur zakupu
    i czepiano się wtedy ortografii na fakturach miałem w zakupowej fakturze
    błędy w adresie, bo drukowali na jakimś starym sprzęcie bez polskich znaków.
    Załatwiłem za pierwszym razem jakąś korektę, ale następnym razem poprawiali
    ręcznie na wydruku
    i parafowali pieczęciami i datą. I wszyscy byli zadowoleni: i wystawca i ja
    i US.

  • 115. Data: 2010-11-19 03:07:41
    Od: poreba <d...@p...pl>

    Dnia Thu, 18 Nov 2010 18:29:31 +0100, Krzysztof napisał(a):

    > Jeśli termin zapłaty został umieszczony na fakturze, to automatycznie stał
    > się on składnikiem faktury. /.../ A więc dokonywanie w nich skreśleń i poprawek
    będzie
    > tak samo niezgodne z ustawą, jak dokonywanie skreśleń i poprawek w każdym
    > innym elemencie faktury.
    "Czynne Pn - Pt, 8:00 - 15:00" i "Polecamy szeroki asortyment burgaltorów
    szerowiastych" również?

    --
    pozdro
    poreba

  • 116. Data: 2010-11-19 03:38:25
    Od: poreba <d...@p...pl>

    Dnia Thu, 18 Nov 2010 10:42:07 +0100, p 47 napisał(a):

    > 1.Wierzyciel czy dłużnik to są pojęcia (w przepisach prawa) odnoszace się
    > wyłącznie do zobowiązań finansowych (a przynajmniej takich, które można
    > okreslić pieniężnie) i żadną miara nie można ich odnosić do obowiązku
    > wystawiania dokumentów, np faktur. Tam jest co najwyżej "zobowiązany". Żaden
    > z przepisów odnoszących się do fakturowania nie używa tych pojęć.
    A art. 353 kc?

    --
    pozdro
    poreba

  • 117. Data: 2010-11-19 07:45:22
    Od: "Krzysztof" <k...@a...pl>

    "poreba" <d...@p...pl> napisał

    > "Czynne Pn - Pt, 8:00 - 15:00" i "Polecamy szeroki asortyment burgaltorów
    > szerowiastych" również?

    Z logicznego punktu widzenia nie, z punktu widzenia uor tak.
    Po interpretację indywidualną proszę się zgłosić do dyrektora właściwej
    Izby Skarbowej :)

    K.

  • 118. Data: 2010-11-19 08:12:20
    Od: "Krzysztof" <k...@a...pl>

    "cef" <c...@i...pl> napisał

    > Zakładasz, że tak się robi w celu zatwierdzenia zmian po czasie.

    Po prostu zadałem Ci pytanie, jak byś postąpił w konkretnej sytuacji :)

    > Przecież antydatować można też dokument bez poprawek.

    Można czy wolno, bo to różnica :)

    > Więcej nawet: taki z poprawkami jest bardziej wiarygodny, bo przecież
    > widać, że poprawiany więc na pewno taki był od razu.

    Ale o czym Ty teraz mówisz, bo się trochę pogubiłem.
    Masz kontrolę. Znaleziono u Ciebie fakturę własną, na której są skreślenia
    i poprawki. Kontroler kopię tej faktury (też pokreśloną i poprawioną)
    znajduje również u odbiorcy i pyta Cię: "dlaczego pan nie wystawił korekty
    do tej faktury, tylko dokonał poprawek na dokumencie?". Będziesz się
    tłumaczył, że nie dokonywałeś poprawek, tylko od razu taką pokreśloną i
    poprawioną fakturę wystawiłeś?

    > Nie dajmy się zwariować. Zatwierdzanie zmian parafką i datą
    > w tworzonym dokumencie

    Nie mówimy jednak o jakimkolwiek dokumencie (bo na umowach, protokołach,
    whatever możesz sobie dokonywać dowolnych poprawek, jeśli przepisy na to
    pozwalają), tylko o dowodach księgowych zewnętrznych obcych i własnych, co
    do których sposób dokonywania poprawek reguluje ustawa.

    > jest normalną procedurą-nawet nie wiem z czego wynika.

    Zapewne z chęci ułatwiania sobie życia.
    Ja doskonale wiem, że ludzie ułatwiają sobie życie i podmieniają faktury
    zamiast robić korekty, wysyłają jeszcze raz oryginały, zamiast duplikatów i
    robią masę innych rzeczy, których robić nie powinni, ale o ile się nie
    mylę, to grupa o prawie i przepisach, a nie o tym, jak je ominąć ;-)

    > Może to jakieś zwyczajowe prawo, choć moze gdzies zapisane.

    Zwyczajowe prawo w rachunkowości? No wiesz, odważna teza ;-)

    > Akurat jestem trochę wyczulony na urzednicze możliwe reakcje,
    > ale nie widzę powodu, żeby sie bać takiego sposobu.

    Nie jest to, jak sądzę, jakieś straszne uchybienie, ale po co dawać broń do
    ręki jakiemuś niewyżytemu służbiście? To wszystko potem ląduje w protokole.
    Po kija psuć sobie wizerunek jako podmiotu, który wprawdzie może nie robi
    jakichś przekrętów, ale nie wszystko prowadzi zgodnie z przepisami, więc
    kto go tam wie. Lampka u urzędasów zapala się nawet z bardziej błahych
    powodów. A jeśli jeszcze zacząłbyś udowaniać swoje racje i argumentować, że
    takie jest przecież zwyczajowe prawo i koledzy z grupy pisali, że tak
    można, to obyś tylko trafił na urzędasa z dużym poczuciem humoru ;-)

    BTW - też kilka razy otrzymywałem noty korygujące od klientów na termin
    płatności albo na formę płatności, choć faktura dawno już była zapłacona i
    poszła w niepamięć. O dziwo, nie wystawiały tych not małe firemki, tylko
    duże korporacje o, jak sądzę, sporych wymaganiach pod względem standardów
    jakości. Może coś jest na rzeczy.

    K.

  • 119. Data: 2010-11-19 08:13:41
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-11-18 23:57, cef pisze:

    > Nie dajmy się zwariować. Zatwierdzanie zmian parafką i datą
    > w tworzonym dokumencie jest normalną procedurą-nawet nie wiem z czego
    > wynika.

    Jedynie trzeba uważać, aby tak nie "zmieniać" weksli, bo się stanie
    poręczycielem.

    --
    Liwiusz

  • 120. Data: 2010-11-19 08:20:54
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 18-11-2010 17:07, mvoicem pisze:

    > Tego narzucać nie może. Ale może chyba określać którą fakturę można
    > odliczać a którą nie?

    Zacznijmy od tego, że odliczyć obcego VATu nie da się w Polsce.
    Dostajesz fakturę bez VAT i rozliczasz go samodzielnie, własną fakturą
    wewnętrzną (a w przypadku importu - SADem). A jak się nie zatroszczysz o
    swoje, to dostaniesz fakturę z obcym VATem, który mozesz co najwyżej
    próbować odzyskać z kraju wystawcy faktury.
    Co oznacza, że dla celów polskiego VAT to, jak wygląda i jakie dane
    zawiera obca faktura, jest bez znaczenia.
    Tyle VAT.

    Co do kosztów w sensie podatkowym, to nie ma szczególnych wytycznych jak
    ma wyglądać dowód poniesienia kosztu. To nie musi być faktura ani rachunek.
    W odróżnieniu do VAT w podatku dochodowym nie ma ustawowego wzoru dowodu
    poniesienia kosztu, niewiele jest wymogów formalnych.
    A w ostatecznym rozrachunku możemy przedstawić każdy dokument który
    wskazuje na poniesienie wydatku i jego związek z przychodem.

    Np. jeżeli płaci się ZAIKSowi, ten nie wystawia rachunku ani żadnego
    innego dokumentu. Mamy umowę i potwierdzenie zapłaty (dziś zwykle wydruk
    z internetowego sytemu bankowego, dokonany samodzielnie przez
    podatnika). I jest to całkowicie wystarczający sposób udokumentowania
    kosztu.
    Podobnie jest np. z opłatami do MF za pozwolenie na organizację loterii
    - mamy pozwolenie i potwierdzenie zapłaty. I tyle.

    A np. dowodem poniesienia kosztu prowizji pobranej za wpłatę na poczcie
    (sporo ludzie jeszcze takie rzeczy praktykuje) jest adnotacja i
    pieczątka z datownikiem na potwierdzeniu przelewu.

    Szczęściem (chyba) tego nie robi. Ale mógłby (jaki
    > dobry ten minister :D).

    Nie mógłby. Nie ma delegacji ustawowej.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl