  • 1. Data: 2010-11-16 17:10:36
    Temat: Spadek WTF jakie możliwości?
    Od: "Basia" <basia@_nospam_onet.pl>

    Witam wszystkich
    Jest troje rodzeństwa ja, mój brat i drugi brat który umarł w maju br.
    Bracia nie mają rodziny (żony/dzieci)

    W sierpniu złożyłam wniosek do sądu o podział majątku, wyznaczono
    rozprawe na październik.
    Mój żyjący brat od początku zrzekał się swojej części spadku i sądziłam że
    w sądzie będzie tylko formalnością przekazanie całości na mnie.

    Właśnie odbyła się rozprawa i okazało się że minął jakiś tam termin 6
    miesięcy, teraz brat mimo że się zrzeka swojej części to musi przyjąć połowę
    spadku!
    Jak to jest ? jakie są teraz możliwości? Co zrobić (najprościej) żeby cały
    spadek po zmarłym bracie przeszedł na mnie ?

    Podobno teraz jak żyjący brat nie chce spadku to powinien założyć do sądu o
    zrzeczenie się swojej części, ile czasu ma na to?

    dziękuję za pomoc i pozdrawiam

  • 2. Data: 2010-11-16 18:54:01
    Temat: Re: Spadek WTF jakie możliwości?
    Od: "Dysiek" <b...@b...pl>

    > Właśnie odbyła się rozprawa i okazało się że minął jakiś tam termin 6
    > miesięcy, teraz brat mimo że się zrzeka swojej części to musi przyjąć
    > połowę
    > spadku!

    Jezeli minelo 6-mcy od smierci spadkodawcy to spadek przyjal i nie moze sie
    go zrzec. Natomiast po stwierdzeniu nabycia spadku robi sie dzial spadku i w
    tym wypadku moze nieodplatnie przekazac tobie swoja czesc. Pamietaj jednak
    ze od dnia wyroku sadu masz 6-mcy na zlozenie druku w US zeby nie zaplacic
    podatku od spadku + 6 mcy na zlozenie umowy darowizny w US zeby nie zaplacic
    od niej podatku. Aha, jak przekazujecie kase to koniecznie przelewem a nie
    gotowka.

    Dysiek

  • 3. Data: 2010-11-16 20:27:00
    Od: "Basia" <basia@_nospam_onet.pl>

> [...]
    > zeby nie zaplacic podatku od spadku + 6 mcy na zlozenie umowy darowizny w
    > US zeby nie zaplacic od niej podatku. Aha, jak przekazujecie kase to

    Bardzo dziękuję za odpowiedź ale mam takie wątpliwości:

    przede wszystkim owszem minęło 6 miesięcy od śmierci (tylko o 4 dni!!!) ale
    to nie moja wina że rozprawa była wyznaczona w takim terminie, ja złożyłam o
    podział 3 miesiące po śmierci, trudno żeby na drugi dzień po zgonie lecieć
    do sądu składać wniosek. Gdybym wiedziała o tych 6 miesiącach na pewno
    poszła bym do notariusza a nie sądu.
    Czy w związku powyższym można się jeszcze odwoływać od decyzji podziału
    50/50?

    Kolejna wątpliwość: piszesz że brat może "nieodpłatnie przekazać" - do
    podziału jest mieszkanie, stary samochód i konto z niewielką kwotą, czy to
    przekazanie dotyczy tylko gotówki ? Problem w tym że brat to starej daty
    człowiek schorowany bardzo ciężko zmusić go do udania się do sądu czy
    notariusza i chciała bym to ograniczyć do absolutnego minimum

    pozdrawiam

  • 4. Data: 2010-11-16 20:27:14
    Od: "Dysiek" <b...@b...pl>

> [...]
    > człowiek schorowany bardzo ciężko zmusić go do udania się do sądu czy
    > notariusza i chciała bym to ograniczyć do absolutnego minimum

    Przekazanie dotyczy wszystkiego co chcesz. Kase i auto mozesz przekazac za
    pomoca umowy z bratem, ktora napiszesz w jego domu. Natomiast mieszkanie
    tylko notarialnie. Pamietaj, ze kase moze ci podarowac tylko przelewem
    inaczej zaplacisz podatek. Pamietaj o dopelnieniu formalnosci w US (raz
    odnosnie spadku, dwa odnosnie darowizny).

    Pozdrawiam
    Dysiek

  • 5. Data: 2010-11-16 20:55:48
    Od: "Basia" <basia@_nospam_onet.pl>

> [...]
    > inaczej zaplacisz podatek. Pamietaj o dopelnieniu formalnosci w US (raz
    > odnosnie spadku, dwa odnosnie darowizny).

    ale od tego przekazania będę musiała zapłacić podatki

    czytam ten tekst
    http://www.akademiaprawa.pl/poradnik-9.html

    i dalej nie wiem czy teraz po 1 rozprawie jak sąd podzielił 50/50 to brat
    może nadal odrzucić swoją część spadku czy już liczy się ten termin 6
    miesięcy ?

  • 6. Data: 2010-11-16 22:02:04
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 11/16/2010 2:27 PM, Basia wrote:

    > przede wszystkim owszem minęło 6 miesięcy od śmierci (tylko o 4 dni!!!)
    i wystarczy.

> [...]
    > podział 3 miesiące po śmierci, trudno żeby na drugi dzień po zgonie lecieć
    > do sądu składać wniosek. Gdybym wiedziała o tych 6 miesiącach na pewno

    w zasadzie twoja. polegajaca na tym, ze nieznajomosc przepisow szkodzi.

    brat mogl to zrobic w kazdej chwili przed notariuszem, bez czekania na
    rozprawe, ale pokpiliscie sprawe.

    > Czy w związku powyższym można się jeszcze odwoływać od decyzji podziału
    > 50/50?
    nie ma sensu, bo nic innego sie nie da zrobi.
    brat przyjal spadek i nic tego nie moze zmienic.

> [...]
    > człowiek schorowany bardzo ciężko zmusić go do udania się do sądu czy
    > notariusza i chciała bym to ograniczyć do absolutnego minimum

    spadek macie teraz pol na pol.

    poczytaj o zniesieniu wspolwlasnosci.
    przy czym zniesienie wspolwlasnosci moze byc w proporcjo 100%:0%.

  • 7. Data: 2010-11-16 22:16:16
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 11/16/2010 2:55 PM, Basia wrote:

    > i dalej nie wiem czy teraz po 1 rozprawie jak sąd podzielił 50/50 to
    > brat może nadal odrzucić swoją część spadku czy już liczy się ten termin
    > 6 miesięcy ?

    nie moze. juz ja przyjal. prawo zadecydowalo za niego, bo on nic nie
    zdecydowal. przyjal spadek wprost.

    teraz tylko zniescie wspolwlasnosc.

    ewentualnie jeszcze dzial spadku wchodzi w gre, w zaleznosci od tego co
    jest w tym spadku. mozecie sie umowic, ze ty bierzesz chałupe, a on
    kase, a potem ci ta kase podaruje, ale zniesienie wspolwlasnosci jest o
    wiele prostsze.

    po co czytasz jakies artykuly po internecie. wez stowe w kieszen i idz
    do doradcy podatkowego.
    bedziesz miala i dobrze i na papierze i z gwarancja.

  • 8. Data: 2010-11-17 10:07:04
    Od: kam <...@...pl>

    W dniu 2010-11-16 23:02, witek pisze:
    > brat mogl to zrobic w kazdej chwili przed notariuszem, bez czekania na
    > rozprawe, ale pokpiliscie sprawe.

    albo uprzeć się, żeby w terminie odebrano od niego oświadczenie w
    sądzie, przecież to nie musi być na rozprawie
    co więcej, oświadczenie przed sądem można złożyć na piśmie, trzeba tylko
    poświadczyć podpis

    > spadek macie teraz pol na pol.
    >
    > poczytaj o zniesieniu wspolwlasnosci.
    > przy czym zniesienie wspolwlasnosci moze byc w proporcjo 100%:0%.

    to i tak będzie dział spadku

    KG

  • 9. Data: 2010-11-17 10:14:49
    Od: "Basia" <basia@_nospam_onet.pl>

    > w zasadzie twoja. polegajaca na tym, ze nieznajomosc przepisow szkodzi.

    dokładnie to usłyszałam w sądzie :(

    > nie ma sensu, bo nic innego sie nie da zrobi.
    > brat przyjal spadek i nic tego nie moze zmienic.

    ale automatycznie przyjął czy teraz jak dostanie to na papierze to do 6
    miesięcy może odrzucić ?

    Jedna możliwość: czy można się odwołać na tej podstawie że decyzja sądu jest
    niezgodna z wolą zmarłego?
    Bo nieżyjący brat powtarzał mnie i drugiemu bratu że chce aby jego majątek
    został wyłącznie dla mnie.
    I kolejna ewentualność nagłego odnalezienia testamentu źle spisanego w
    którym również zapisuje siostrze większość majątku?

    dzięki poczytam jeszcze...

  • 10. Data: 2010-11-17 13:18:06
    Od: "Dysiek" <b...@b...pl>

    > ale od tego przekazania będę musiała zapłacić podatki

    Nie bedziesz - darowizna w obrebie najblizszej rodziny jest zwolniona od
    podatku pod warunkiem zgloszenia w terminie 6-mcy do US a jezeli wchodzi w
    gre kasa to koniecznie przelewem.

    Dysiek