  • 1. Data: 2004-03-10 21:11:24
    Temat: nowe jaja prawo serii
    Od: "Jan" <s...@i...pl>

    ledwo zawracalem grupie uwage swoimi problemami nowe zapytanie:
    przez roztargnienie nie odnowilem debetu 3500zl w pewnym banku dogadalem sie
    znimi i w ratach splecilem naleznosc ostatnia rata w sierpniu 2003
    Dzisiaj inny bank w ktorym mam konto firmowe odmowil mi przedluzenia debetu
    na znacznie wieksza sume w ramach prowadzonej dzialalnosci gospodarczej ze
    wzgledu na to ze figuruje w BIKU jako niesolidny kredytobiorca, Ten
    poprzedni splacony juz w sierpniu bank do ktorego dzwonilem dzisia
    ttwierdzi ze nie bylo windykacji ale ze ze wzgledu na przedluzajace sie
    splaty automatycznie znalazlem sie w BIKU i ze musze tam figurowac przez
    2lata,Aktualny bank odmawiajacy mi przedluzenia debetu twierdzi ze ten
    poprzedni powinien wystapic na moj wniosek o anulowaniw wpisu.
    Poprzedni bank jednak w styczniu br. (dzwonilem na wszelki
    wypadek)twierdzil ze wpis zostaje anulowany po 6 miesiacach automatycznie po
    dokonaniu ostatniej wplaty
    Czyli powinno to juz nastapic.

    Franc Kafka sie klania.

    Pytanie: jak mowia przepisy i jaka jest prawda co do tych wpisow do BIKU
    (mayby truth is out from here)

    Jan

    PS.
    Aktualnemu bankowi nie przeszkadzalo to chociaz juz wtedy
    wyszlo(przedstawilem zerowe saldo z poprzedniego banku)
    w udzieleniu mi kredytu obrotowego ktory posiadam obecnie.( do dzisiaj
    mialem debet i kredyt obrotowy lacznie zostal mi tylko kredyt)
    Moze to tylko pretekst moze niezrecznie bylo utrzymywac debet ktory dostalem
    na poczatku dzialalnosci razem z kredytem obrotowym?

    zeby bylo juz bardzo smiesznie nastapilo to w czasie gdy mam ogromne klopoty
    (prawo serii....)

  • 2. Data: 2004-03-10 21:33:02
    Temat: Re: nowe jaja prawo serii
    Od: Kyniu <k...@U...poczta.gazeta.pl>

    Wed, 10 Mar 2004 22:11:24 +0100, na pl.soc.prawo, Jan napisal(a):

    > Pytanie: jak mowia przepisy i jaka jest prawda co do tych wpisow do BIKU
    > (mayby truth is out from here)

    Ustawa o udostepnianiu informacji gospodarczych z dnia 14 lutego 2003, Dz.
    U. Nr 50, poz. 424.

    Art. 10.

    1. Konsument lub przedsiębiorca może zażądać od przedsiębiorcy określonego
    w art. 7 ust. 1 przekazania do biura informacji gospodarczych o
    wywiązywaniu się przez żądającego z zobowiązań z tytułu umów o kredyt
    konsumencki lub związanych z wykonywaniem działalności gospodarczej.
    Żądanie takie składa się na piśmie, wskazując biuro, do którego informacje
    gospodarcze powinny zostać przekazane.

    2. Przedsiębiorca określony w art. 7 ust. 1 jest obowiązany spełnić, w
    terminie 7 dni, żądanie, o którym mowa w ust. 1, jeżeli:
    1) związany jest ze wskazanym w żądaniu biurem umową, o której mowa w art.
    6;

    2) od chwili spełnienia przez żądającego świadczenia z tytułu zobowiązania
    pieniężnego wobec tego przedsiębiorcy upłynęło nie więcej niż 12 miesięcy
    lub świadczenie z tytułu zobowiązania jest nadal spełniane.

    3. Przedsiębiorca określony w art. 7 ust. 1, spełniając żądanie, o którym
    mowa w ust. 1, przekazuje do biura następujące informacje gospodarcze
    dotyczące:
    1) siebie ? określone w art. 2 ust. 1 pkt 1 lit. a, b, d i e lub pkt 2 lit.
    g?i;

    2) żądającego:
    a) określone w art. 2 ust. 1 pkt 1 lit. a, b, d i e ? jeżeli żądającym jest
    osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej,

    b) określone w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. a, d i e ? jeżeli żądającym jest
    osoba fizyczna niebędąca przedsiębiorcą,

    c) określone w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. d oraz g?i ? jeżeli żądającym jest
    osoba fizyczna będąca przedsiębiorcą;

    3) kwoty i waluty zobowiązania, a jeżeli przedmiotem zobowiązania są
    powtarzające się świadczenia pieniężne ? łącznej kwoty i waluty świadczeń
    pieniężnych spełnianych w okresie ostatnich 5 lat przed dniem przekazania
    informacji gospodarczych;

    4) kwoty i waluty świadczeń pieniężnych, które w okresie ostatnich 5 lat
    przed dniem przekazania informacji gospodarczych zostały spełnione z
    opóźnieniem wynoszącym nie więcej niż 14 dni.

    4. Jeżeli przekazane informacje gospodarcze nie zawierają elementów
    określonych w ust. 3, biuro zwraca je przekazującemu przedsiębiorcy w celu
    uzupełnienia.

    Art. 13.

    1. Na żądanie przedsiębiorcy, który przekazał informacje gospodarcze do
    biura, biuro niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni, dokonuje
    aktualizacji tych informacji lub je usuwa.

    2. Biuro z własnej inicjatywy usuwa informacje gospodarcze:
    1) otrzymane od przedsiębiorcy, z którym umowa, o której mowa w art. 6,
    wygasła;

    2) dotyczące posłużenia się podrobionym lub cudzym dokumentem ? po upływie
    10 lat od końca roku, w którym biuro otrzymało te informacje;

    3) przed zaprzestaniem wykonywania działalności gospodarczej, informując o
    tym przedsiębiorców związanych z biurem umową, o której mowa w art. 6;

    4) po upływie 3 lat od ich ostatniej aktualizacji, nie później jednak niż
    po upływie 10 lat od ich otrzymania;

    5) na podstawie uzasadnionej informacji o nieistnieniu zobowiązania;

    6) na podstawie uzasadnionej informacji o wygaśnięciu lub odroczeniu
    wykonania zobowiązania, jeżeli dane dotyczą konsumenta;

    7) otrzymane od przedsiębiorcy, który po ich przekazaniu do biura został
    wykreślony z właściwego rejestru.

    3. Biuro nie może powierzyć innym podmiotom wykonywania czynności
    związanych z przedmiotem działalności, o którym mowa w art. 4 ust. 5, z
    wyjątkiem podmiotów, o których mowa w art. 14 ust. 4 pkt 2. Biuro może
    przetwarzać informacje gospodarcze wyłącznie na terytorium Rzeczypospolitej
    Polskiej.

    Art. 20.

    1. W przypadku:
    1) całkowitego zaspokojenia zobowiązania, jego wygaśnięcia lub odroczenia
    jego wykonania,

    2) stwierdzenia faktu nieistnienia zobowiązania,

    3) powzięcia przez przedsiębiorcę wiadomości o odzyskaniu przez osobę
    utraconego dokumentu, o którym mowa w art. 9

    ? przedsiębiorca jest obowiązany niezwłocznie, jednak nie później niż w
    terminie 14 dni, zażądać od biura, któremu przekazał dane o zobowiązaniu
    lub o posłużeniu się cudzym dokumentem, usunięcia tych danych.

    2. W przypadku:
    1) powzięcia wiarygodnej informacji, że przekazane informacje gospodarcze
    są nieprawdziwe,

    2) częściowego zaspokojenia zobowiązania,

    3) powzięcia wiarygodnej informacji o zmianie innych informacji
    gospodarczych przekazanych przez przedsiębiorcę do biura zgodnie z art. 7?9

    ? przedsiębiorca jest obowiązany niezwłocznie, jednak nie później niż w
    terminie 14 dni, zażądać od biura aktualizacji informacji gospodarczych,
    przekazując do biura zmienione informacje gospodarcze, lub zażądać od biura
    usunięcia przekazanych informacji gospodarczych.

    3. Przeniesienie wierzytelności na osobę trzecią nie zwalnia zbywcy
    wierzytelności z obowiązków określonych w ust. 1 i 2, chyba że uprzednio
    zażądał od biura usunięcia przekazanych informacji gospodarczych.

    Art. 21.

    Konsument lub przedsiębiorca ma prawo wglądu do przechowywanych przez biuro
    dotyczących go informacji gospodarczych, przekazanych zgodnie z art. 7?9,
    oraz prawo żądania od przedsiębiorcy, który te informacje przekazał, ich
    uzupełnienia, uaktualnienia, sprostowania lub usunięcia, jeżeli są one
    niekompletne, nieaktualne, nieprawdziwe lub zostały udostępnione, lub są
    przechowywane z naruszeniem ustawy. Wgląd ten raz na 6 miesięcy jest
    bezpłatny.

    No i najwazniejsze - bat :-)

    Art. 36.

    Kto, będąc przedsiębiorcą, w przypadku:
[...]

    niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 14 dni, nie zażądał
    usunięcia informacji od biura, któremu przekazał dane o zobowiązaniu lub o
    posłużeniu się cudzym dokumentem, podlega grzywnie do 30 000 złotych.

    Kyniu

    --
    _ __ _
    | ' < || | ' \| | || |
    |_|\_\_, |_||_|_|\_,_|
    |__/

  • 3. Data: 2004-03-10 21:50:49
    Od: kam <X#k...@p...onet.pl.#X>

    Kyniu wrote:

    > Ustawa o udostepnianiu informacji gospodarczych z dnia 14 lutego 2003, Dz.
    > U. Nr 50, poz. 424.

    Niestety nie, Biuro Informacji Kredytowej opiera swoje działanie na
    przepisach prawa bankowego. To nie jest biuro informacji gospodarczej.

    KG

  • 4. Data: 2004-03-10 23:16:17
    Od: Kyniu <k...@U...poczta.gazeta.pl>

    Wed, 10 Mar 2004 22:50:49 +0100, na pl.soc.prawo, kam napisal(a):

    > Niestety nie, Biuro Informacji Kredytowej opiera swoje działanie na
    > przepisach prawa bankowego. To nie jest biuro informacji gospodarczej.

    Musze sie temu przygladnac w wolnym czasie zatem ale wyglada to dosc
    dziwnie - czy aby ustawa o BIG nie deroguje przepisow dotychczas
    regulujacych dzialanie BIK??

    Kyniu

    --
    _ __ _
    | ' < || | ' \| | || |
    |__/

  • 5. Data: 2004-03-11 22:48:44
    Od: kam <X#k...@p...onet.pl.#X>

    Kyniu wrote:
    > Musze sie temu przygladnac w wolnym czasie zatem ale wyglada to dosc
    > dziwnie - czy aby ustawa o BIG nie deroguje przepisow dotychczas
    > regulujacych dzialanie BIK??

    nie

    KG