  • 1. Data: 2004-03-10 20:08:33
    Temat: CD Audio - czy legalne
    Od: Andrzej Kłos <a...@k...wp.pl>

    Jak wiemy prawo autorskie zmieniało się na przestrzeni kilku ostatnich
    lat. I patrząc wstecz, na te zmiany ogarnęły mnie wątpliwości jak poniżej:

    swego czasu utwory (tu skupiam się na audio) chronione były przez 25 lat
    od momentu pierwszej publikacji (jeżeli się nie mylę) i w pewnym roku
    nastąpił wysyp na rynku różnych składanek popularnych dawnymi czasy
    zespołów. Płyty te (CD) miały taki napis na okładce:

    "Wszystkie nagrania znajdujące się na tej płycie powstały ponad 25 lat temu"

    i jak rozumiem na tamtą chwilę "płyta ta była legalna". No właśnie, i
    zmieniło się prawo i utwory chronione są conajmniej 75 lat od pierwszego
    ich opublikowania (jeżeli się nie mylę). I tu moje pytanie, czy
    posiadane przeze mnie płyty (bez hologramu bo były tanie i nikt nie
    dokładał do nich żadnych świecidełek, a nie wiem, czy wogóle był wtedy
    taki wymóg) "są legalne" tu i teraz? Utwory na nich występujące mają
    dziś 30 lat. Nie posiadam oczywiście żadnych dowodów zakupu, zapłaty,
    hologramu, licencji, naklejek tylko płyty, za to z "Copyright by OLD
    RECORDS"

    andy_nek

  • 2. Data: 2004-03-10 23:41:27
    Temat: Re: CD Audio - czy legalne
    Od: "The_foe" <the_foeNO_SPAM@NO_SPAMwp.pl>

> [...]
    >
    > swego czasu utwory (tu skupiam się na audio) chronione były przez 25 lat
    > od momentu pierwszej publikacji (jeżeli się nie mylę)

    nie mylisz sie, swego czasu ten koles z IRa nagral WISH YOU WERE HERE
    pinkfloyd, chyba tydzien po 25 urodzinach tego utworu ;/

> [...]
    > zmieniło się prawo i utwory chronione są conajmniej 75 lat od pierwszego
    > ich opublikowania (jeżeli się nie mylę).

    nie myslisz sie, to 15 lat dluzej niz tak uczulonych na prawa uatorskie
    Stanach!!!

> [...]
    > dziś 30 lat. Nie posiadam oczywiście żadnych dowodów zakupu, zapłaty,
    > hologramu, licencji, naklejek tylko płyty, za to z "Copyright by OLD

    prawo nie dziala wstecz, jesli plyty te maja okreslona "date produkcji" to
    nie masz sie czego obawiac. Gorzej jesli nie, to stricte sa pirackie...

    Tu tak przy okazji chce naswietlic durnote polskiego prawa autorskiego:
    jesli by ktos kupil plyte oryginalna na amazon.com to wg naszego prawa w
    Polsce ta plyta jest tak samo neilegalna jak plyta CD-R. Na szczescie
    postepowanie mozna wszczac tylko jesli wlasciciel praw oswiadczy ze chce
    dochodzic swych praw. Trudno sobie wyobrazic sytuacje w ktorej POMATON/EMI
    POLSKA wnosi o postepowanie w-c goscia ktory ma plyte wyprodukowana przez
    POMATON/EMI USA. Choc stricte ma do tego prawo, bo sa to rozne organizacje.
    Slynna swego czasu byla sprawa amerykanskich Levi's ow ktore okazaly sie u
    nas nielegalne i jakis supermarket niezle poplynal jak okazalo sie ze prawa
    do tej marki na wylacznosc ma jakas firma z Plocka (oczywiscie tylko na
    POlske)

  • 3. Data: 2004-03-11 06:46:58
    Od: Andrzej Kłos <a...@k...wp.pl>

    Dnia 04-03-11 00:41, Użytkownik The_foe napisał :
    > I tu moje pytanie, czy

    > prawo nie dziala wstecz, jesli plyty te maja okreslona "date produkcji" to
    > nie masz sie czego obawiac. Gorzej jesli nie, to stricte sa pirackie...

    Ha, ha toż każdy może wyprodukować dowolną liczbę płyt z datą
    "produkcji" 1999, to jednak chyba nie ta droga. Potrzebne są mi jakieś
    przepisy, które uściślają takie sytuacje (zmiana czasu ochronnego do
    tyłu). A że prawo nie działa wstecz to tak, znam tę bajkę, może co do
    zasady nie działa, ale wyjątki od niej są (vide przepisy podatkowe
    wydawane w marcu i z mocą sprawczą od 1 stycznia tego samego roku)

    andy_nek

  • 4. Data: 2004-03-11 09:10:06
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl>

    Użytkownik "The_foe" <the_foeNO_SPAM@NO_SPAMwp.pl> napisał w wiadomości
    > prawo nie dziala wstecz, jesli plyty te maja okreslona "date produkcji" to
    > nie masz sie czego obawiac. Gorzej jesli nie, to stricte sa pirackie...

    Dlaczego plyta bez daty musi byc piracka?

    Inny problem: jak okreslic, jak klient ma okreslic,
    ze prawa autorskie do utworu X ma Y?

    Np. mamy ten sam utwor na dwoch roznych plytach CD.
    Na jednej licencje udziela np. wykonawca a na drugiej do tego
    samego utworu licencje udziela producent. Zalozmy ze
    sa to rozne licencje (inaczej chronia prawa autorskie,
    inaczej ustalaja zasady kopiowania itp)
    Jak klient moze stwierdzic, ktora z tych licencji
    jest autentyczna?
    Czy klient w ogole musi to stwierdzac? Co bedzie, jak
    ktos znajdzie plyte z falszywa licencja u klienta?

    WOJSAL