    From: Johnson <j...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: nierowne traktowanie w pracy
    Date: Fri, 07 Oct 2005 18:46:43 +0200

    Fumfol napisał(a):

> [...]
    >
    > 1) Nierówne traktowanie w zatrudnieniu
    > Od dnia 1 września 2004 r. jestem zatrudniona na czas nieokreślony na
    > stanowisku wychowawcy w placówce podlegającej od 1 stycznia 2004 r. pod
    > Wydział Zdrowia i Opieki Społecznej poznańskiego Urzędu Wojewódzkiego.
    > Przedtem placówka podlegała pod Wydział Edukacji.
    >
    > Jako jedna z trzech osób pracujących w tej placówce na stanowisku
    > wychowawcy, jestem zatrudniona na pdst. Kodeksu Pracy. Reszta
    > pracowników (około 30 osób) podlega pod Kartę Nauczyciela. Z różnicy w
    > formie zatrudnienia wynikają pewne komplikacje i niesprawiedliwości.

    Weź sobie kartem nauczyciela i popatrz czy pod nią podpadasz (art. 1)
    Jeśli nie, a oni tak to wszystko jest porządku. Nierówność jest
    zamierzona przez ustawodawcę i nic na to nie poradzisz.
    Oni pewnie zostali zatrudnieni przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia
    27 czerwca 2003 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie
    niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 137, poz. 1304) w publicznych
    placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz ośrodkach
    adopcyjno-opiekuńczych działających na podstawie ustawy z dnia 29
    listopada 1990 r. o pomocy społecznej - a ty pewnie pracujesz w takiej
    instytucji.

    > 2) Regulamin pracy
    > W mojej firmie, jak z resztą w każdej, istnieje regulamin pracy. Różnica
    > między moją firmą a innymi jest taka, że nasz regulamin pracy jest
    > tajny. Oznacza to, że nie jest on ogólnie dostępny (nie wisi w gablocie
    > na korytarzu). Jego jedyna kopie posiada Dyrektor, do którego należy się
    > zwracać osobiście z prośbą o udostępnienie Regulaminu Pracy. Dyrektor
    > nie pozwala również na wyniesienie regulaminu ze swojego gabinetu.
    > Jakakolwiek forma powielania Regulaminu Pracy jest zakazana.

    Czyli tajny nie jest, bo przeczytać go można.

    > Zwracam się z uprzejmą prośbą o wyjaśnienie, czy Dyrektor ma prawo w ten
    > sposób postępować. Jeśli nie ma takiego prawa, proszę o podanie podstawy
    > prawnej, na którą mogę się powołać, jesli kiedyś zapragnę przeczytać
    > Regulamin Pracy poza gabinetem Dyrektora. Czy regulamin pracy powinien
    > znajdować się w miejscu ogólnie dostępnym (np. w gablocie na dostępnym
    > dla wszystkich pracowników korytarzu).

    Wydaje mi sie, że niekoniecznie. art. 104(3) kp.

    > 3) System równoważny
    > Moja umowa o pracę zawiera zapis: praca trzyzmianowa, praca w niedzielę
    > i święta.
    > Czy jest to równoznaczne z pojęciem pracy w systemie równoważnym? Moja
    > umowa o pracę nie posiada zapisu o równoważnym czasie pracy. Związki
    > Zawodowe (ktore, jak doczytałam, powinny być o takim czasie pracy
    > poinformowane) też na ten temat nic nie wiedzą. Dyrekcja w jednym
    > miesiący twierdzi, że jest równoważny czas pracy, w kolejnym że nie, i
    > tak na zmianę. Uprzejmie proszę o informację jak jest naprawdę.

    Tu się nie będę wypowiadał.

    > 4) Plan pracy
    > Moje grafiki pracy na kolejne tygodnie są tworzone ,,na bieżąco".
    > Sprowadza się to do tego, że dzisiaj (czwartek) nie mam pojęcia jak
    > pracuję w przyszłym tygodniu. O planie pracy na kolejne tygodnie nie mam
    > co nawet marzyć. Z jakim wyprzedzeniem Dyrekcja powinna ogłaszać plan
    > pracy na kolejne tygodnie i jaki okres czasu powinien ten plan
    > obejmować. Proszę o podanie podstawy prawnej.

    Podstawa powinien być regulamin pracy albo w umowie o pracę. Jak tam
    stoi w tym "tajnym" regulaminie?

    > 5) 35-cio godzinna przerwa w tygodniu
    > Czy w przypadku mojego zatrudnienia, przysługuję mi 35 godzinny przerwa
    > w pracy w ciągu tygodniu? Jeśli mój plan pracy nie zawera takiej
    > przerwy, czy w związku z tym należy mi się dodatek do pensji, w jakiej
    > wysokości i w jakim terminie?

    Przerwa tak winna być. Można zastanowić się czy jest to praca w
    nadgodzinach, ale raczej nie. Egzekowoać to chyba można tylko przez
    inspekcje pracy.

    > 6) 11-sto godzinna przerwa pomiędzy zmianami
    > Czy w przypadku mojego zatrudnienia, przysługuje mi 11 godzinny przerwy
    > w pracy pomiędzy kolejnymi zmianami? Jeśli mój plan pracy nie zawera
    > takiej przerwy, czy w związku z tym należy mi się dodatek do pensji i w
    > jakiej wysokości i w jakim terminie?

    Jak wyżej. Odpowiedzi co do czasu pracy są przy założeniu że nie
    pracujesz w jednostce która ma jakieś odbrebne uregulowania prawne.

    > 7) Odpoczynek po zmianie nocnej
    > Czy kończąc pracę o godzinie 8 rano, mogę kolejna zmianę rozpoczynać
    > tego samego dnia o godzinie 13:30 lub 22:00 (zmiana nocna)? Ile godzin
    > wolnego od pracy przysługuje mi po zmianie nocnej?

    ) 13:30 nie, ale o 22 tak - to 14 godzin :)

    > 8) Rozlicznie czasu pracy
    > W mojej firmie nie jest prowadzona ewidencja czasu pracy. Plan pracy
    > znajduje się jedynie na grafiku. Z końcem każdego miesiąca musze
    > wypełniać jakiś papier, w ktorym wpisuję ilość godzin przepracowancyh w
    > danym miesiącu (a raczej okresie rozliczniowym) w trybie dziennym i
    > nocnym (nie uwzględniam tam godzin nadliczbowych, bo nie ma tam nawet
    > takiej rubryki). Czy taka forma ewidencjonowania czasu pracy jest
    > dopuszczalna?

    Dopuszczalna. I wskazna dla proacodawcy - potem praconik nie może
    twierdzić ze pracował dłużej.

    > Wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych oraz dodatek za pracę w
    > nocy otrzymuję nieregularnie (np. co 4 miesiące), mimo iż godziny takie
    > występują w każdym miesiącu. Wynagrodzenie to nie wchodzi w skład mojej
    > pensji, tzn.: wypłatę otrzymuję przelewem np. 26.06, dodatek za godziny
    > nocne 10.07, a wynagrodzenie za nadgodziny 20.07. Czy jest to prawidłowa
    > forma wynagradzania za pracę?

    To zalęzy jak długi jest okres rozliczeniowy czasu pracy. Jęsli 3
    miesiące to winno być pałcone co 3 miesiące. Tak czy inaczej to winno
    byc w regulaminie pracy.

    > Jeżeli już firma wypłaci mi dodatek za pracę w nocy lub w godzinach
    > nadliczbowych, czy powinnam otrzymać jakieś rozliczenie tych godzin?
    > Nigdy takiego nie dostałam, więc nie mam możliwości sprawdzenia czy
    > firma oblicza prawidłowo moje wynagrodzenie.

    MOżesz tego zażądać. sami z urzedu nie musza tego dawać chyba że co
    innego jest w regulaimnie pracy.

    > 9) Praca w niedzielę i święta
    > W jaki sposób powinna być rozliczana praca w święta i niedzielę. Z
    > mojego planu pracy wynika, żę zarówno niedziele jak i święta są
    > traktowane jak każdy inny dzień tygodnia. Czy za pracę w takie dni
    > przysługuje mi jakiś dodatek, kiedy powinien być wypłacany?

    Jak w kodeksie pracy.

    > 10) Co trzecia niedziela wolna
    > Czy przysługuje mi prawo do wolnej co trzeciej niedzieli? Jeśli
    > pracodawca nie uznaje tego prawa, czy przysługuje mi jakies dodatkowe
    > wynagrodzenie?

    1 niedziela na 4. Jak wcześniej.

> [...]
    > Pracownicy zatrudnieni na tym samym stanowsku co ja mają miesięczy okres
    > rozliczeniowy. Ja podobno mam trzymiesięczy (jednoznacznej informacji
    > nie potrafi mi udzielić ani Dyrektor ani prawnik zatrudniony w
    > placówce), w związku z czym pracuję większość świąt i niedziel, a
    > otrzymuję wolny jeden dzień w terminie trzech miesięcy na moją pismeną
    > prośbę.
    > Czy jest możliwe aby pracownicy zatrudnieni w jednej placówce, na tym
    > samym stanowsku mieli zupełnie inne okresy rozliczeniowe? W jaki sposób
    > mogę wpłynąć na dyrektora aby traktował wszystkich tak samo?

    A co na to regulaimn. Bo to co napisałas jest mocno podejrzane.

    > 12) Rozliczanie dni świątecznych
    > Czy to prawda, że jeżeli pracownik nie złoży pisemnej prośby o
    > rozliczanie dni świątecznych dniem wolnym przysługuję mu 1,5 dnia
    > wolnego za przepracowany dzień świąteczny? Co oznacza 1,5 dnia wolnego?

    To nie prawda. 1 święto=1 dzień.

    > 13) Rozliczanie dni ustawowo wolnych
    > Jeżeli grafik pracy na dany miesiąc nie zawiera ustawowych wolnych dni
    > (np w miesiącu sierpień dni wolnych od pracy było 9, ja miałam wolne 6
    > dni) w jaki sposób powinno być to rozliczone? Czy można mi oddać te
    > wolne dni w terminie późniejszym? Czy powinnam dostać dodatkowe
    > wynagrodzenie, a jeżeli tak to w jakim terminie?

    Jak nadgodziny. Wolne lub pieniądze.

    > 14) Okres rozliczeniowy
    > Zapis w mojej umowie: ,,Obowiązuję Panią praca na grupie wychowawczej 32
    > godziny w tygodniu."
    > Czy możliwe jest to że pracuje powyżej 32 godzin na grupie wychowawczej
    > w ciągu tygodniu, bez żadnego dodatkowego wynagrodzenia?

    Możliwe jest, ale jest nielegalne :)

> [...]
    > więcej godzin tygodniowo na grupie wychowawczej. Biorąc pod uwagę, że
    > mało jest miesięcy w kalendarzu, które zaczynają się i kończą tego
    > samego dnia tygodnia, wg. Dyrekcji mam za mało przepracowanych godzin w
    > ciągu miesiąca. Sprowadza się to do tego, że jeśli ostatnie dwa dni
    > miesiąca przypadają na poniedziałek i wtorek, a ja mam akurat te dni
    > wolne - traktowane jest to jako niedobór godzin w ciągu miesiąca.
    > Godziny te Dyrekcja pokrywa dokładając mi odpowiednia ilość czasu do
    > przepracowania w ciągu następnego miesiąca. Czy taka forma rozliczania

    Chyba tak - ma sie zgadzać wymair czasu w okresie rozliczeniowym, a jest
    nim nie tydzień tylko miesiąc.

    > Wydaje mi się że w trybie pracy, w któtym pracuje godziny powinny być
    > zliczane w tygodniowym okresie rozliczeniowym, gdyż w przeciwnej
    > sytuacji w zależności od tego jak się układa kalendarz, zawsze będzie
    > jakiś niedobór.
    >

    > Osoby zatrudnione na podst. KN podlegają pod miesięczny okres
    > rozliczeniowy i obowiązuję ich tygodniowa norma czasu pracy, czy można w
    > ten sposób różnicować pracowników?

    Można, bo ustawa nauczyciela zakałda że nauczyciele maja lepiej.

    > Jeżeli pracodawca nie wypłaca mi w terminie dodatku za pracę w nocy,
    > nadgodzin to czy powinien wypłacić mi odsetki? Czy robi to tylko na moją
    > pisemną prośbę?

    Powinen.

    --
    @ Johnson