    From: SJS <s...@p...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: monitorng w sklepiku - podsluciwanie
    Date: Sun, 19 Jan 2014 19:49:53 +0100

    W dniu 2014-01-19 12:33, poreba pisze:

    > To jako biegły odpowiedz, bo to umknęło w toku dyskusji, czy właściciel
    > sklepu może sobie nagrywać (bez informowania mnie o tym) to, co mówię do
    > ekspedientki czy do kolegi, z którym wybrałem się do sklepiku po piwo (czy
    > mleko - zeby nie zaciemniać obrazu zakupem towaru reglamentowanego)

    Aby system CCTV czy nagrywania dźwięku można było odróżnić od podsłuchu
    i podglądu muszą byc spełnione pewne wymagania
    1. musi być zagrożenie które można zlikwidować lub zmniejszyć montując
    kamery czy mikrofony - aby uniknąć procesów i wątpliwości dobrze aby to
    było spisane a jeszcze lepiej aby wynikało np z audytu,
    2. kamery i mikrofony /często występują łącznie nawet z głośnikami/ mają
    być rozmieszczone w miejscach wynikających z zagrożenia
    3. nagrania mogą być wykorzystywane tylko zgodnie z celem w jakim
    zostały zamontowane /żadne ośmieszanie, udostępnianie itp/
    4. nie sprzęt ani to czy jest widoczny czy ukryty nie decyduje o tym czy
    jest to monitoring czy podsłuch tylko kolejność zagrożenie>zmniejszenie
    zagrożenia>powiązanie z zagrożeniem> wykorzystywanie zgodnie z założeniami
    Kilka lat temu miałem pytanie sądu na ten temat,
    Stan zastany:
    - było włamanie na ścianie 200 m zrobiono dziurę około 1 m wynieśli towar,
    - zamontowano ukryte kamery z mikrofonami ale jedną w miejscu włamania,
    jedną w szatni, jedną w pomieszczeniu ochrony i jedną w księgowości
    - włamanie mogło nastapić w dowolnym kolejnym miejscy na niepilnowanej
    ścianie a wybrani tylko jeden punkt - wniosek - bez sensu,
    - vice interesował się chłopcami - w szatni nie było żadnego zagrożenia
    - bez sensu więc zamontowano kamerę,
    - nie było żadnego zagrożenia w księgowości ale drugi vice miał swoją
    panią w księgowości i był o nią bardzo zazdrosny,- kamera bez sensu,
    - nadzór nad ochrona mógł by mieć sens gdyby istniało niebezpieczeństwo
    napadu ale tam nie był ona co napadać a straty ponoszono z włamań a nie
    przez bramę więc kamera bez sensu
    Moja opinia brzmiała:
    Rozmieszczenie kamer i mikrofonów nie ma żadnego związku z istniejącym
    zagrożeniami.
    To nie jest system monitoringu!
    Pokazałem przykład odwrotny ale chyba dobrze ilustruje jak wygląda
    granica między monitoringiem a podsłuchem.
    --
    Jeśli pracodawca jest w stanie uzasadnić względami ochrony mienia czy
    ludzi lub bezpieczeństwa firmy itp montaż kamer to jest to monitoring.

    --
    sjs

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.