    From: "Jotte" <t...@W...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: mobbing
    Date: Sun, 28 Nov 2004 17:27:31 +0100

    Użytkownik "VERTRET" <vertret @ op.pl> napisał w wiadomości
    news:cocgkr$k81$1@news.onet.pl...
    > Użytkownik "Jotte" <t...@W...pl> napisał w wiadomości

    > Nie widze powodu, dla którego jedna strona umowy miałaby być z góry na
    > gorszej pozycji.
    Jestem tego samego zdania. Ale jednak rzeczywistość jest inna. Nawet mimo
    istnienia KP pozycja pracownika jest z góry bez porównania gorsza niż
    zatrudniającego; choćby z przyczyn ekonomicznych, ale przede wszystkim z
    uwagi na strukturalne bezrobocie.

    > Ja pracuje od 10 lat jako jednoosobowa firma, między innymi dlatego, że
    > uważam sie za poważnego człowieka, szanuje kontrahenta i wymagam takiego
    > samego poszanowania dla mojej "firmy". Nie jestem chłopem pańszczyźnianym
    > i cenie sobie swobode wyboru warunków pracy.
    > Kodeks cywilny pozwla mi umówić sie na wszystko to co jest w kodeksie
    > pracy.
    > Jak mi, albo pracodawcy nie pasowała współpraca to rozstawaliśmy się
    > zgodnie z podpisaną umową.
    No i fajnie. Ale czemu uważasz, że to, co odpowiada Tobie musi odpowiadać
    wszystkim?
    Guru?

    > Wiem oczywiście, że wiele ludzi lubi być chłopem pańszczyźnianym i marzą o
    > etacie zagwarantowanym przez państwo
    Przez państwo? To państwo gwarantuje w Polsce etat??? Pierwsze słyszę, ale
    może znasz jakiś przepis prawny, który przeoczyłem. Podrzuć link, chciałbym
    uzupełnić wiedzę.

    > ale nie podoba mi sie, że chcą mieć
    > swój spokój kosztem drugiego człowieka.
    Czy dobrze domyślam się, że chodzi Ci o to, że pracownik (nazwany przez
    Ciebie elegancko i pomysłowo "chłopem pańszczyźnianym") chce wg Twej teorii
    zapewnić sobie spokój kosztem zatrudniającego?
    Jeśli tak, to z pewnością równie mocny sprzeciw budzi w Tobie fakt, że ktoś
    chce sobie zapewnić dochody kosztem cudzej pracy?
    No, ale na szczęście żyjemy w wolnym kraju i nie ma przymusu zatrudniania
    kogokolwiek. Nie chcesz, nie opłaca Ci się - nie zatrudniaj.

    A co do meritum:
    > Oczywiście.
    Pisałeś, że pracujesz jako jednoosobowa firma. To w czym przeszkadza Ci KP?
    Przecież on Cię w ogóle nie dotyczy. Czyżbyś chciał kogoś wykorzystywać a
    obecne prawo Ci to utrudnia?

    No to dobra. Warunki:
    - od zaraz płaca minimalna ~2500 brutto (waloryzowana minimum corocznie w
    celu utrzymania realnej siły nabywczej),
    - za 5÷7 lat żegnamy KP i odpowiednio nowelizujemy KC.
    Te 5÷7 lat byłoby po to, aby ludzie pracy najemnej mając przyzwoite dochody
    zdołali odłożyć jakieś rezerwy finansowe pozwalające przeżyć czas potrzebny
    na poszukiwanie nowej pracy po gwałtownej utracie dotychczasowego zajęcia.
    Czyli jak np. w USA, pasuje? ;)

    Jotte