  • 1. Data: 2004-10-18 16:32:48
    Temat: legitymowanie obywateli
    Od: <r...@n...pl>

    Kto moze wylegitymowac obywatela?
    Napewno Policja, straz graniczna, ....
    kto jeszcze?

    Jaki akt prawny to reguluje?

    pozdr.
    Robek

  • 2. Data: 2004-10-18 16:36:37
    Temat: Re: legitymowanie obywateli
    Od: "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl>

    Dnia Mon, 18 Oct 2004 18:32:48 +0200, <r...@n...pl> napisał:

    > Kto moze wylegitymowac obywatela?
    > Napewno Policja, straz graniczna, ....
    > kto jeszcze?
    >
    > Jaki akt prawny to reguluje?

    Ustawy, jest ich pewnie ze dwadzieścia, albo i więcej...

    --
    Falkenstein

  • 3. Data: 2004-10-18 16:59:16
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    Użytkownik wyskrobał(a):
    > Kto moze wylegitymowac obywatela?
    > Napewno Policja, straz graniczna, ....
    > kto jeszcze?

    SOK, ABW, BOR, Straż Miejska...

    > Jaki akt prawny to reguluje?

    Konkretne ustawy dotyczące ABW, SOK, BOR, straży miejskich itd. Każda
    zawiera rozdziały o uprawnieniach funkcjonariuszy danej służby.

    --
    Bartek Gliniecki

  • 4. Data: 2004-10-18 19:04:15
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik <r...@n...pl> napisał w wiadomości

    > Jaki akt prawny to reguluje?

    Poszukaj na tym forum. Najdalej miesiąc temu odpisywałem na analogiczne
    pytanie. W skrócie, to organów uprawnionych do legitymowania jest cała masa.
    Prawo to określają ustawy, najczęściej związane z tymi organami. Niektóre
    organy mają ograniczone prawo do legitymowania. (np. Ochroniarze, w
    granicach chronionego obiektu. SOK w granicach PKP). Niektóre mają
    ograniczone do określonych okoliczności (np. kontroler biletów do braku
    biletów. Sprzedający w sklepie do wypadków sprzedaży alkoholu lub
    papierosów).

  • 5. Data: 2004-10-18 21:04:30
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

> [...]
    > ograniczone do określonych okoliczności (np. kontroler biletów do braku
    > biletów. Sprzedający w sklepie do wypadków sprzedaży alkoholu lub

    A w stosunku do nieletnich ulegających demoralizacji to każdy ma takie prawo.

    RG

  • 6. Data: 2004-10-18 21:09:26
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Roman G. wrote:
    > A w stosunku do nieletnich ulegających demoralizacji to każdy ma takie prawo.

    legitymowania?

    KG

  • 7. Data: 2004-10-18 21:09:35
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Roman G." <r...@g...pl> napisał w wiadomości

    Nie, w żadnym wypadku. Zakres uprawnień do legitymowania raczej od wieku
    legitymowanego nie zależy. Ewentualnie w wypadku zakupu papierosów i
    alkoholu może. Po za tym legitymowanie nieletnich jest cokolwiek utrudnione.
    niby teraz dowód osobisty mieć może, ale niewielu je ma. legitymacja
    szkolna, to taki sobie dokument. Może zapytaj o kontekst konkretny, bo tak
    ogólnie, to ciężko odpowiadać.

  • 8. Data: 2004-10-19 13:08:11
    Od: "Lesio5" <l...@w...pl>

    > Nie, w żadnym wypadku. Zakres uprawnień do legitymowania raczej od wieku
    > legitymowanego nie zależy. Ewentualnie w wypadku zakupu papierosów i
    > alkoholu może.

    Polemizowalbym z prawem do LEGITYMOWANIA nieletnich prze sprzedawce.
    Legitymowanie to wziecie do reki dokumentu. Wg mnie bezprawne w tym wypadku.
    Sprzedawca ma natomiast prawo wymagac OKAZANIA dokumentu stwierdzajacego
    wiek. Róznica subtelna - dokument pozostaje w ręce delikwenta. Sprzedawca
    tylko czyta dokument.

    --
    Leszek Grelak - Lesio5
    I thought I was someone else, someone good.

  • 9. Data: 2004-10-19 15:17:16
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Lesio5 wrote:
    > Polemizowalbym z prawem do LEGITYMOWANIA nieletnich prze sprzedawce.
    > Legitymowanie to wziecie do reki dokumentu.

    A to twierdzenie na podstawie?

    KG

  • 10. Data: 2004-10-19 18:57:26
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Lesio5" <l...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > wiek. Róznica subtelna - dokument pozostaje w ręce delikwenta. Sprzedawca

    A jakaś praktyczna różnica? Choć nigdzie nie napisano, że jest, jak piszesz.
    Ale pomijając ten fakt, to czym niby się różni wręczenie policjantowi
    dokumentu od okazywania go sprzedawczyni? Sprzedawczyni go nie dajesz
    głownie dla tego, że ona chce tylko wiedzieć, ile masz lat.