    From: Maddy <m...@e...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: legalny soft
    Date: Sat, 08 May 2004 09:38:59 +0200

    Użytkownik Markus-LCA napisał:

    > Uwierz mi, można. Nasi urzędnicy zawsze krzywo patrza na cos co sie dostalo
    > za darmo ;-)

    Uwierz mi, po 4 latach poszukiwań (tyle czasu interesuje sie podatkowymi
    aspektami wolnego oprogramowania) nie znalazlam nikogo kto mógłby mi
    opowiedzieć o swoich kłopotach z US z powodu używanie wolnego lub
    darmowego oprogramowania. A nawet o kłopotach kogos kogo zna osobiście.
    Wszystki rewelacje pochodzą z kanałów "słyszałem jak ktos mówił że
    słyszał" ewentualnie ze szkoleń i konferencji M$ i BSA, będących częścią
    od dawna prowadzonej kampani mającej zniechęcić użytkowników do używania
    wolnego oprogramowania.

    Jedynym udokumentowanym przypadkiem jest ten opisany pare lat temu przez
    Gazetę Prawną. Delikwent wpisał Linuxa i Star Office do ewidencji WNiP z
    wartościa poczatkową "zero" (co z zasady jest średnio sensowne, bo WNiP
    poniżej 3500 z zasady się nie ewidencjonuje, chyba że prowadzimy pełną
    kięgowośc, a i wtedy jest to ewidencja pozabilansowa).
    Sprawa dotarła do NSA ale US przegrał z kretesem. Po prostu nie ma
    podstaw prawnych żeby wyciągac jakiekolwiek konsekwencje podatkowe.
    Odniesienie do Płatnika i kilku innych darmowych programów
    udostępnianych przez GUS i kilka innych instytucji rządowych były ważkim
    argumentem.

    Druga sprawa - US nie kontroluje legalności softu a więc nie ma
    możliwości stwierdzenia czy kupowalismy jakies oprogramowanie czy nie.
    Nie ma takich uprawnień i nie interesuje go co "chodzi" na komputerach
    poza faktem czy system FK jest zgodny z ustawą o rachunkowości.
    Nie mam obowiązku w ogóle dopuścic kontroli z US do komputera o ile
    udostepnie im wszystkie niezbędne ewidencje w formie drukowanej.

    Przez lata praktyki nie spotkałam ani jednego kontrolera z US ani UKS
    ktory w ogole chciałby dotknąć komputera.

    > Płatnik to jest zuepłnie inna sprawa. Program został storzony po to aby ZUS
    > miał łatwiej. To nie do konca jest program darmowy. Zaplacil za niego
    > PROKOMowi ZUS.... notabene z naszych pieniedzy.

    A za Star Office zapłacił SUN firmie Star Division. A ta jedyna głośna
    sprawa dotyczyła własnie programu Star Office.

    Kwestia skąd wziął pieniadze, jest drugorzędma, tak jak kwestią
    drugorzędna jest sposób finansowania ZUSu.

    > Poprawki, ktorych nie ma w wersji sciaganej z internetu. Pomoc on-line.... i

    Do ktorej wersji dostepnej w internecie sie odnosisz?
    Jakie konkretnie poprawki oferuje ta firma w stosunku do dystrybucji
    Opeonoffice.pl albo UX Systems? Jak one wpływaja na funkcjonalność programu?
    Przeciez musisz to wiedzieć, wiesz tyle innych niesamowitych rzeczy (np.
    że BSA moze wydawać powszechnie obowiązujące wykładnie przepisów któych
    nie ma).
    Na pewno zrobiłeś porownania wszystkich innych dystrybucji (liczba mnoga
    ale niewielka) - przynajmniej polskich.

    Czy za te 200zł otrzymujemy kod źrodłowy?

    UX Systems udostepnia swoją dystrybucję za darmo, a na życzenie, także
    za darmo, kod źrodłowy.
    Płaci się za pudełko, płytę, dokumentację, support.
    Dokladnie za to co można przy okazji OO sprzedać. Lubie ich bo sa
    uczciwi - przestrzegają licencji i nie udaja że sprzedają program.

    Ah, pytanie zasadnicze, czy moge wziąć sobie tą reklamowana przez ciebie
    dystrybucję w wersij OEM od kogoś kto ją kupił i wystawić na mojej
    stronie do pobrania dla każdego albo ponagrywac na płytki i porozdawać
    znajomym?
    Posprzedawać za 200zł z supportem?

    Zastanow się zanim odpowisz, wiemy juz że nie masz wielkiego pojęcia o
    zasadach licencjonowania OO.

    > jeszcze pare innych.

    Jakas tajemnica?

    > Oczywiście, że dostaje, inaczej bym tego nie robil.

    Fatalnie Cie wyszkolili... fatalnie. ;-)
    Ja bym sie takiego repa pozbywał od razu. Nie wie co sprzedaje, nie zna
    licencji, powtarza stare urban legend o kłopotach z US, nie potrafi
    odpowiedziec na proste pytania o dystrybucję... szkoda gadać.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl