  • 61. Data: 2003-01-17 08:00:29
    Temat: Re: legalność oprogramowania
    Od: "Jan" <s...@p...fm>

    Użytkownik "Elita.pl" <b...@e...pl> napisał w wiadomości
    news:3E27656E.7EBB680F@elita.pl...

    > W tym zakresie jaki jest wpisany w "wersji OEM" to bym się kłócił,
    > czy nie jest licencją wyłączną skoro "zastrzega wyłączności korzystania
    > z utworu w określony sposób".

    W wyłączności licencji chodzi o wyłączność praw licencjobiorcy a nie
    zastrzeżenie wyłącznośći sposobu. Licencja użytkownika OEM nie jest licencją
    wyłączną.

    > Ale to już puste kruszeniem kopii, zwracałem tylko uwagę na prawną kruchość
    > zobowiązań z umowy "zawartej" przez "kliknięcie".

    Chodzi o to że prawo w tym przypadku nie wymaga formy pisemnej.

    Pozdr. Jan

  • 62. Data: 2003-01-17 08:11:08
    Od: "Jan" <s...@p...fm>

> [...]
    >
    > W tym zakresie jaki jest wpisany w "wersji OEM" to bym się kłócił,
    > czy nie jest licencją wyłączną skoro "zastrzega wyłączności korzystania

    Wyłączność licencji polega na wyłącznośći praw licencjobiorcy a nie na
    zastrzeżeniu wyłącznośći sposobu korzystania. Licencja użytkownika OEM

  • 63. Data: 2003-01-17 08:26:03
    Od: "Albercik" <l...@w...pl>

    > W takim razie nie rozumiem skąd Twój tekst "nie mieszajcie innym w
    glowach,
    > a jak macie watpliwosci to zadzwoncie do BSA i sie spytajcie czy mozecie
    > miec z nimi problemy w przypadku przytoczonym przez kolege".
    > Nie dzwoniłeś tam wcześniej skoro tak napisałeś.

    Szczerze to wczesniej nie dzwonilem, mialem tylko nadzieje ze sa to ludzi
    uczciwi (ale okazalo sie ze to ja jestem naiwny). Po postach ze ktos
    zadzwonil i mu powiedzieli cos innego, sam postawnowilem zadzwonic. Tak jak
    napisalem, pan z linii antypirackiej nie mial nic konkretnego do powiedzenia
    poza tym co pisze licencja. Gdy poprosilem o podstawy prawne, oraz
    odniesienie sie do polskiego prawa to niestety zaczynal sie "jakac" i
    powtarzac w kolko o licencji, a w konsekwencji odeslal mnie do ichniejszego
    prawnika, ktorego telefon podalem.
    Pani prawnik byla bardziej rozmowna, ale stwierdzila ze ta licencja jest ok.
    I ze za lamanie licencji bedzie jakas kara z kodeksu cywilnego itp. Na
    pytanie jak to sie ma do Ustawy o prawie autorskim stwierdzila ze to nie
    jest tak naprawde jasno sprecyzowane, i ze musialbym im udowodnic ze jest
    tak jak ja mowie. W tym momencie stwierdzilem ze to raczej oni powinni mi
    cos udowodnic jesli mnie beda oskarzac. Koniec koncow ta pani rowniez sie
    zaciela i stwierdzila ze musze do nich napisac zapytanie pisemne i wtedy mi
    odpowiedza (moze zbierze sie sztab firmowych prawnikow).
    Rozmawialem z innym prawnikiem, ktory stwierdzil tak jak pisze. Ze produkt
    oem zainstalowany na innym sprzecie jest legalny.
    OK, jesli sie klocicie - to wyjasnijcie mi takie zdanie, zawarte we wkladce
    zatytuowanej: UAKTUALNIENIE INFORMACJI PRAWNYCH produktu Office 2000 OEM:
    "Produkty firmy Microsoft są licencjonowane producentom sprzętu (OEM) przez
    firmę Microsoft Licensing Inc., stanowiącą własność Microsoft Corporation.",
    a w samej książeczce brzmi to tak: "Licencje na produkty Microsoft są
    udzielane producentom OEM przez firmę Microsoft Licensing Inc., będącą w
    pełni własnością firmy Microsoft Corporation." - wiec komu w koncu jest
    udzielna licencja? Jak pisze sam Microsoft w wypadku produktu oem udziela
    licencji producentowi sprzętu - i to on ma obowiązek dostarczenia go ze
    sprzętem, a jak już mamy zakupionego windowsa ze sprzętem to możemy
    zainstalowac go dowolnie.

    Pierwszy akapit - jest również zdanie: "Spełnienie wszystkich stosownych
    praw autorskich spoczywa na użytkowniku" - no chyba są one spełnione.
    Również zapis: "UWAGA: Odpowiedzialność za przestrzeganie wszelkich mających
    zastosowanie praw autorskich spoczywa na użytkowniku. Użytkownik powinien
    sprawdzić zgodność z prawem wszelkiego postępowania, ponieważ jakiekolwiek
    postępowanie nie jest, z natury, całością wykonywanej pracy".
    Wiec przestrzegamy wszelkich praw autorskich zapisanych w ustawie, spoczywa
    to na nas - jak pisze sam Microsoft - i zgodnie z prawem produkt oem
    zainstalowany na innym komputerze jest legalny.

    Nie wiem co tu jeszcze można tłumaczyć. Każdy niech robi tak jak uważa.

    Pozdrawiam
    Albercik

  • 64. Data: 2003-01-17 11:40:16
    Od: "Elita.pl" <b...@e...pl>

    Albercik wrote:
    >[..]
    > Nie wiem co tu jeszcze można tłumaczyć. Każdy niech robi tak jak uważa.

    A ja uświadomiłem sobie, że w obowiązującej od tego roku aktualizacji
    są ciekawe punkty :

    Art. 51

    2. Nie stanowi naruszenia autorskich praw majątkowych import egzemplarzy
    wprowadzonych
    do obrotu na terytorium państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę
    o utworzeniu strefy wolnego handlu.

    3. Wprowadzenie do obrotu oryginału albo egzemplarza utworu na terytorium
    Europejskiego Obszaru Gospodarczego wyczerpuje prawo do zezwalania na dalszy obrót
    takim egzemplarzem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z wyjątkiem jego najmu
    lub użyczenia

    Dlaczego??

    Bo skoro niemiecki sąd określił, że dalsza samodzielna sprzedaż programów
    sprzedawanych
    jako "OEMy" jest zgodna z prawem to i taki sam werdykt.... MUSIAŁBY zapaść w
    Polsce :))
    Inaczej doszłoby do absurdu.

    pozdrawiam
    Arek

  • 65. Data: 2003-01-17 11:41:50
    Od: "Elita.pl" <b...@e...pl>

    Jan wrote:
    > Chodzi o to że prawo w tym przypadku nie wymaga formy pisemnej.

    Chodzi o to, że mnie do niczego nie zobowiązuje.
    Nie ja instalowałem system na komputerze.
    Ba! Osoba, która to robiła NIE MA upoważnień do reprezentowania firmy... itd. itp.
    I co w takim razie? ;))

    pytanie oczywiście retoryczne.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.sti.org.pl/0-700_XXX.htm

  • 66. Data: 2003-01-17 17:04:21
    Od: "Jan" <s...@p...fm>

    > Chodzi o to, że mnie do niczego nie zobowiązuje.
    > Nie ja instalowałem system na komputerze.
    > Ba! Osoba, która to robiła NIE MA upoważnień do reprezentowania firmy... itd.
    > itp. I co w takim razie? ;))

    W takim razie nie jesteś licencjobiorcą czyli stroną umowy na podstawie
    której możesz użytkować posiadany program.

    Pozdr. Jan

  • 67. Data: 2003-01-17 17:09:56
    Od: "Elita.pl" <b...@e...pl>

    Jan wrote:
    > W takim razie nie jesteś licencjobiorcą czyli stroną umowy na podstawie
    > której możesz użytkować posiadany program.

    Czyli może go używać tylko ten kto zainstalował, ale bynajmniej nie jest
    to program na licencji wyłącznej ? ;)

    Oczywiście, to żarty, a nie bicie piany. Po prostu pokazuję, że prawo
    w sposób totalny tego nie ogarnęło.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.sti.org.pl/0-700_XXX.htm

  • 68. Data: 2003-01-17 17:35:58
    Od: "Jan" <s...@p...fm>

    > Czyli może go używać tylko ten kto zainstalował, ale bynajmniej nie jest
    > to program na licencji wyłącznej ? ;)
    > Oczywiście, to żarty, a nie bicie piany. Po prostu pokazuję, że prawo
    > w sposób totalny tego nie ogarnęło.

    Mylisz imienność i wyłączność licencji ale to akurat tu nieistotne.
    Zgadzam się że w podany przez Ciebie sposób (że to nie ja byłem)
    można próbować wyłgać się z wielu innych niepisemnych umów nie
    tylko licencyjnych. Jesli dojdzie do sporu, zadecyduje sąd.

    Pozdr. Jan

  • 69. Data: 2003-01-17 17:37:31
    Od: "Elita.pl" <b...@e...pl>

    Jan wrote:
    [..]
    > tylko licencyjnych. Jesli dojdzie do sporu, zadecyduje sąd.

    Nie tyle chodzi mi o wyłgiwanie się, co o nieprzystosowanie prawa
    do życia w tej materii.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.sti.org.pl/0-700_XXX.htm

  • 70. Data: 2003-01-18 02:25:08
    Od: "abcd" <a...@o...pl>

    Licencje OEM przypisana jest do towru z który mostala zakupiona
    - x l;at temu do komputera, w wolnej interpretacji jest to jednostka
    centralna (procesr)
    bez urządzeń peryferyjnych (płyta glowna etc);
    - gdy kupisz na paragonie myszkę i win OEM to mysz staje się nośnikiem
    lixencji