    From: Paszczak <s...@h...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki,pl.soc.prawo
    Subject: Re: legalizacja Windowsów ?
    Date: Sun, 23 Apr 2006 10:13:06 +0000 (UTC)

    Hikikomori San <h...@g...pl> wrote:

    > Podobno teraz mozna sobie kupic OEM-a bez niczego.
    >
    > Wlasciwie to sam MS nie wie jak sa licencjonowane ich programy... I
    > zmienia im sie to co kwartal. Znaczy znow nie wiedza czegos innego.

    Dzwoniłem ostatnio do MS i pytałem o tę sprawę. Wprawdzie każdy konsultant
    mówi co innego, ale z grubsza kilka rzeczy jest wspólnych:

    - kiedyś OEMa 'wiązali' z zakupionym sprzętem i trzeba było go kupować z
    tym sprzętem. Ale jak kupiłeś mysz i OEMa, a mysz się zepsuła, to
    licencja się kończyła

    - teraz można kupić OEMa (XP) luzem, a dopiero wbudowane mechanizmy (WPA)
    wiążą go z konkretnym sprzętem. Jeśli masz starego PC, to możesz do niego
    dokupić XP - wtedy Ty stajesz się 'producentem' w rozumieniu licencji,
    świadczysz sobie support, itd. Po zainstalowaniu XP zostaje przypisane do
    danego komputera

    - wprawdzie WPA może unieruchomić XP po wymianie dysku, CDROMa, karty sieciowej,
    itd., ale dla MS sprzętem związanym z licencją jest płyta główna. Jeśli
    XP będzie wymagał ponownej aktywacji, to aktywują Ci telefonicznie, o ile
    płytę masz tę samą albo była wymieniana w ramach gwarancji. Jeśli płyta padnie
    po gwarancji i dostaniesz inną - tracisz licencję (chociaż XP może ruszyć bez
    ponownej aktywacji)

    Niewykluczone, że MS zmieni te poglądy jutro albo za rok. Nie masz nigdzie
    napisane, że 'sprzęt' to 'płyta główna' - jest tylko mowa o 'sprzęcie'. A na
    piśmie od MS nie dostaniesz stosownego oświadczenia.

    Zastanawiam się, co by powiedział sąd w przypadku, gdy np. ktoś ma XP,
    zmienił płytę główną, jakaś kontrola wykazałaby, że XP OEM był pierwotnie
    zainstalowany na innej płycie i gdyby MS podał go do sądu. Bo to, że MS ma
    'jakieśtam' poglądy na sprawę, to jeszcze nic nie znaczy - zastanawiam się,
    jak to licencjonowanie wygląda z prawnego, a nie microsoftowego punktu
    widzenia.

    P.