  • 1. Data: 2006-04-23 10:13:06
    Temat: Re: legalizacja Windowsów ?
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Hikikomori San <h...@g...pl> wrote:

    > Podobno teraz mozna sobie kupic OEM-a bez niczego.
    >
    > Wlasciwie to sam MS nie wie jak sa licencjonowane ich programy... I
    > zmienia im sie to co kwartal. Znaczy znow nie wiedza czegos innego.

    Dzwoniłem ostatnio do MS i pytałem o tę sprawę. Wprawdzie każdy konsultant
    mówi co innego, ale z grubsza kilka rzeczy jest wspólnych:

    - kiedyś OEMa 'wiązali' z zakupionym sprzętem i trzeba było go kupować z
    tym sprzętem. Ale jak kupiłeś mysz i OEMa, a mysz się zepsuła, to
    licencja się kończyła

    - teraz można kupić OEMa (XP) luzem, a dopiero wbudowane mechanizmy (WPA)
    wiążą go z konkretnym sprzętem. Jeśli masz starego PC, to możesz do niego
    dokupić XP - wtedy Ty stajesz się 'producentem' w rozumieniu licencji,
    świadczysz sobie support, itd. Po zainstalowaniu XP zostaje przypisane do
    danego komputera

    - wprawdzie WPA może unieruchomić XP po wymianie dysku, CDROMa, karty sieciowej,
    itd., ale dla MS sprzętem związanym z licencją jest płyta główna. Jeśli
    XP będzie wymagał ponownej aktywacji, to aktywują Ci telefonicznie, o ile
    płytę masz tę samą albo była wymieniana w ramach gwarancji. Jeśli płyta padnie
    po gwarancji i dostaniesz inną - tracisz licencję (chociaż XP może ruszyć bez
    ponownej aktywacji)

    Niewykluczone, że MS zmieni te poglądy jutro albo za rok. Nie masz nigdzie
    napisane, że 'sprzęt' to 'płyta główna' - jest tylko mowa o 'sprzęcie'. A na
    piśmie od MS nie dostaniesz stosownego oświadczenia.

    Zastanawiam się, co by powiedział sąd w przypadku, gdy np. ktoś ma XP,
    zmienił płytę główną, jakaś kontrola wykazałaby, że XP OEM był pierwotnie
    zainstalowany na innej płycie i gdyby MS podał go do sądu. Bo to, że MS ma
    'jakieśtam' poglądy na sprawę, to jeszcze nic nie znaczy - zastanawiam się,
    jak to licencjonowanie wygląda z prawnego, a nie microsoftowego punktu
    widzenia.

    P.

  • 2. Data: 2006-04-23 11:20:04
    Od: "Piotrek" <e...@w...net>

    Użytkownik "Paszczak" <s...@h...pl> napisał w wiadomości

    > Dzwoniłem ostatnio do MS i pytałem o tę sprawę. Wprawdzie każdy konsultant
    > mówi co innego, ale z grubsza kilka rzeczy jest wspólnych:

    szczerze mówiąc to chodzi mi o to, że jak wpada kontrola z UKS czy skądśtam
    to czym muszę się wykazać, aby udowodnić że mam legalny system operacyjny na
    kompie

    Piotrek

  • 3. Data: 2006-04-23 11:36:46
    Od: Hikikomori San <h...@g...pl>

    Piotrek wrote:

    > szczerze mówiąc to chodzi mi o to, że jak wpada kontrola z UKS czy skądśtam
    > to czym muszę się wykazać, aby udowodnić że mam legalny system operacyjny na
    > kompie

    Szczerze, to najpierw ONI musza wykazac sie nakazem ;)

    --

    _____________________________________________r_e_k_l
    _a_m_a______

  • 4. Data: 2006-04-23 11:54:34
    Od: "Piotrek" <e...@w...net>

    Użytkownik "Hikikomori San" <h...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Szczerze, to najpierw ONI musza wykazac sie nakazem ;)

    zakładam, że mają ten nakaz, oczywiście
    proszę o odpowiedź na postawione pytanie

    Piotrek

  • 5. Data: 2006-04-23 12:20:38
    Od: Hikikomori San <h...@g...pl>

    Piotrek wrote:

    > zakładam, że mają ten nakaz, oczywiście
    > proszę o odpowiedź na postawione pytanie

    nosnik, licencja, nalepka, faktura - nie wiem, czy dobrze pamietam, ale
    wystarczaja 2 z 4 elementow jesli chodzi o windowsy. W pozostalych
    aplikacjach zewaznie nalepka jest niedostepna, wie cwystarczaja 2 z 3
    elementow.

  • 6. Data: 2006-04-23 12:59:05
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Piotrek napisał(a):

    [...]

    > zakładam, że mają ten nakaz, oczywiście
    > proszę o odpowiedź na postawione pytanie

    Nakaz? Legalność oprogramowania musisz wykazać jedynie przed
    właścicielem tego oprogramowania lub kimś przez niego upoważnionym[1].
    Urzędnik US nijak nie ma prawa do kontrolowania legalności jakiegoś
    oprogramowania - chyba, że masz macie na myśli jakieś oprogramowanie,
    ktorego właścicielem jest US ;)

    j.

    [1]W Polsce BSA jest przedstawicielem kilku dużych firm softwareowych i
    reprezentuje tutaj ich interesy w zakresie nadużyć wynikających z
    nie przestrzegania praw autorskich, postanowień licencji etc

    http://tinyurl.com/dpuad (kto pierwszy kliknie ten głupi)

  • 7. Data: 2006-04-23 13:01:31
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

> [...]
    > - kiedyś OEMa 'wiązali' z zakupionym sprzętem i trzeba było go kupować z
    > tym sprzętem. Ale jak kupiłeś mysz i OEMa, a mysz się zepsuła, to

    Nieprawda. Mysz była swoją drogą naciągana, ale mogłeś ją podłączyć do
    drugiego USB i fakt jej uszkodzenia _niczego_nie_zmienia_ przecież?
    Jeden z moich windowsów mam zakupiony ze stacją dyskietek, którą mam
    zamontowaną w kompie, ale niepodłączone kable. Jest legalny, nie?

> [...]
    > ile
    > płytę masz tę samą albo była wymieniana w ramach gwarancji. Jeśli płyta

    Zastanawiam się, czy przykręcenie śrubą od wewnątrz drugiej, zepsutej płyty
    głownej nie jest rozwiązaniem, dla tych, którzy nieopatrznie związali swoje
    XP z płytą główną. Wymiana płyty pdobno nie jest problemem o ile klient na
    infolinii MS się nie wygada, że właśnie płytę wymienił.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 8. Data: 2006-04-23 13:02:43
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    > nosnik, licencja, nalepka, faktura - nie wiem, czy dobrze pamietam, ale

    Licencja nie ma znaczenia do tego "dodawania". Jest przecież także elementem
    softu.

  • 9. Data: 2006-04-23 13:28:56
    Od: Hikikomori San <h...@g...pl>

    Jan Werbiński wrote:

    > Licencja nie ma znaczenia do tego "dodawania". Jest przecież także elementem
    > softu.

    mialem na mysli certyfikat - kieyds dawali oddzielnie certyfikat
    oddzielnie nalepke. teraz chyba to jest dwa w jednym. Nosnik zas przy
    MOLP nie ma znaczenia.

  • 10. Data: 2006-04-23 13:32:18
    Od: Hikikomori San <h...@g...pl>

    januszek wrote:

    > Nakaz? Legalność oprogramowania musisz wykazać jedynie przed
    > właścicielem tego oprogramowania lub kimś przez niego upoważnionym[1].

    Napisal, ze wpada mu kontrola "z UKS czy skadstam" - to zalozylem, ze
    skadstam to moze wpasc jedynie kontrola policyjna, czyli normalne
    przeszukanie + eksperci od softu. Wiec zebyktostam mogl zrobic kontrole
    legalnosci to policmajster musi miec nakaz przeszukania. Chyba, ze cos
    myle?