  • 1. Data: 2003-11-25 13:58:11
    Temat: kupno i uzyczenie samochodu
    Od: "Ga-ga" <G...@i...pl>

    Witam po raz pierwszy i od razu prosze o porade :)
    Zalozmy, ze chcialabym kupic uzywany samochod i zaraz po kupnie uzyczyc go
    innej osobie (umowa pomiedzy dwoma prywatnymi osobami, nie na firme).
    Samochod i osoba, ktora bedzie nim jezdzic znajduja sie w innym miescie,
    gdzie ja sie nie wybiore - czyli wszystko musimy zalatwic na odleglosc. Jak
    najprosciej przeprowadzic taka operacje krok po kroku?
    Wiadomo - musi byc umowa sprzedazy/kupna samochodu podpisana przeze mnie.
    Potem musze zarejestrowac auto w swoim miescie i zaplacic podatek w US -
    tak? Do tego chyba fizycznie samochod nie jest potrzebny?
    Jak samochod bedzie zarejestrowany na mnie to moge juz spisac umowe
    uzyczenia? A co z OC? Czy ubezpieczyc moze juz osoba, ktorej uzyczylam
    samochod?
    Jeszcze jedno - co jesli samochod bedzie uczestniczyl w jakims
    wypadku/przestepstwie/czymkolwiek - czy ja za to odpowiadam jako wlasciciel
    czy osoba, ktora uzytkuje w tym czasie pojazd?
    Ostatnie pytanie - czy ja lub osoba ktorej uzyczam auto ponosi jakies koszty
    w zwiazku z umowa uzyczenia?
    Z gory dziekuje za porady,
    Ga--ga

  • 2. Data: 2003-11-25 21:13:37
    Temat: Re: kupno i uzyczenie samochodu
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Wysłać komuś z tego miasta stosowne upoważnienie. Bo inaczej, to będzie to
    trwało wieki.

  • 3. Data: 2003-11-26 09:45:30
    Od: w...@p...onet.pl

    > Wiadomo - musi byc umowa sprzedazy/kupna samochodu podpisana przeze mnie.

    po pierwsze - umowa sprzedaży,
    po drugie - również przez sprzedającego :)

    > Potem musze zarejestrowac auto w swoim miescie i zaplacic podatek w US -
    > tak? Do tego chyba fizycznie samochod nie jest potrzebny?

    nie jest, ale zgodnie z odpowiednim rozporzadzeniem do wniosku o rejestrację
    trzeba dołaczyć troche dokumentów, różnych w zalęzności od tego czy kupujesz
    samochód "z Polski" czy "z a granicy"

    > Jak samochod bedzie zarejestrowany na mnie to moge juz spisac umowe
    > uzyczenia?
    możesz nawet wczęsniej, od chwili w której nabywasz własność samochodu

    > A co z OC? Czy ubezpieczyc moze juz osoba, ktorej uzyczylam
    > samochod?

    Tutaj sprawa trochę sie komplikuje. Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie
    ogoólnych warunków obowiązkowego ubezpieczenia ... "Posiadacz pojazdu jest
    obowiązany zawrzeć umowę ubezpieczenia OC". Co do zasady biorący w używanie nie
    jest posiadaczem zależnym. Wprawdzie Sąd najwyższy stoi na stanowisku,
    że "innym prawem" z którym łączy się władztwo nad cudzą rzeczą (czyli nie
    wdając się w szczegóły posiadaczem zależnym) może być również prawo wynikające
    ze stosunku użyczenia, lecz tylko gdy nie ma ono charakteru doraźnego, lecz
    trwa przez okres czasu, pozwalający na przyjęcie, że nastąpiła utrata
    określonego atrybutu władztwa nad pojazdem mechanicznym, lecz odnosi się to
    raczej do odpwiedzialności za szkodę "wyrządzoną samochodem". W tym przypadku
    to władztwo ma trwać dłużej, ale nie wiem jak spraw wygląda w odniesieniu do
    ubezpieczeń OC., tzn, jak zakłady ubezpieczeń interpretują zwrot "posiadacz".
    IMHO wystarczy zadzwonić do pi zet ju.

    > Jeszcze jedno - co jesli samochod bedzie uczestniczyl w jakims
    > wypadku/przestepstwie/czymkolwiek - czy ja za to odpowiadam jako wlasciciel
    > czy osoba, ktora uzytkuje w tym czasie pojazd?

    Art. 436. § 1. Odpowiedzialność przewidzianą w artykule poprzedzającym ponosi
    również samoistny posiadacz mechanicznego środka komunikacji poruszanego za
    pomocą sił przyrody. Jednakże gdy posiadacz samoistny oddał środek komunikacji
    w posiadanie zależne, odpowiedzialność ponosi posiadacz zależny.
    § 2. W razie zderzenia się mechanicznych środków komunikacji poruszanych za
    pomocą sił przyrody wymienione osoby mogą wzajemnie żądać naprawienia
    poniesionych szkód tylko na zasadach ogólnych. Również tylko na zasadach
    ogólnych osoby te są odpowiedzialne za szkody wyrządzone tym, których przewożą
    z grzeczności.

    interpretacja j.w.

    > Ostatnie pytanie - czy ja lub osoba ktorej uzyczam auto ponosi jakies koszty
    > w zwiazku z umowa uzyczenia?

    w związku z zawarciem umowy - nie

    Paweł

  • 4. Data: 2003-11-26 12:38:32
    Od: "Ga--ga" <G...@i...pl>

    Użytkownik <w...@p...onet.pl> napisał

    [ciach wszystko]

    Bardzo dziekuje za wyczerpujace informacje. Pozdrawiam.
    Ga--ga